Gå til innhold

Vondt i tann med krone på


henna

Anbefalte innlegg

Har blitt skrekkelig ømtålig for varme og kulde pluss at den den øm når jeg tar på den. Har hatt den i ca 2 år. Kan det være "øm tannhals", og kan det gå over hvis jeg er veldig flink med tanntråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har blitt skrekkelig ømtålig for varme og kulde pluss at den den øm når jeg tar på den. Har hatt den i ca 2 år. Kan det være "øm tannhals", og kan det gå over hvis jeg er veldig flink med tanntråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Hei henna.

Tenner som har kroner på seg har ikke fått slik behandling uten grunn.

Det dreier seg nesten alltid om medtatte tenner som er blitt behandlet med fyllinger over lang tid. Av og til dør nerven umerkelig i disse tennene, men etter noen tid blir de sensible og vonde å komme nær.

Dette skyldes betennelse i tannen og den eneste måten å behandle på er å fjerne det døde nervevevet og rotfyllle tannen.

Omlag 20 % av alle tenner som er behandlet med kroner må senere rotfylles. De symptomene du beskriver er typiske for en slik situasjon. Du risikerer at tannen kan bli skikkelig vond og jeg råder deg til å oppsøke tannlege snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Hei henna.

Tenner som har kroner på seg har ikke fått slik behandling uten grunn.

Det dreier seg nesten alltid om medtatte tenner som er blitt behandlet med fyllinger over lang tid. Av og til dør nerven umerkelig i disse tennene, men etter noen tid blir de sensible og vonde å komme nær.

Dette skyldes betennelse i tannen og den eneste måten å behandle på er å fjerne det døde nervevevet og rotfyllle tannen.

Omlag 20 % av alle tenner som er behandlet med kroner må senere rotfylles. De symptomene du beskriver er typiske for en slik situasjon. Du risikerer at tannen kan bli skikkelig vond og jeg råder deg til å oppsøke tannlege snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...