Gå til innhold

noen som vet hva det vil si.....?

Anbefalte innlegg

Gjest hårek21

midt på natten våkner vi av at hunden vår puster fort og bråker noe vannvittig.

vi trodde hun var tørst eller måtte på lufting så vi ga henne vann og tok henne med på tur i en halvtime.

da vi tok henne inn igjen begynnte hun med den intense pustingen og pipingen igjen.

noen sa at hun muligens var på vei mot en løpetid mens andre sa at det var for tidlig for løpetid.

hun er nå 8 måneder (blanding av rotweiler og dobbermann) og har aldri oppført seg slik...

noen som har vært ute for noe lignende med sin hund før?

vet ikke om det er her jeg tar opp slike ting, men prøver fordet om

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/106178-noen-som-vet-hva-det-vil-si/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tigertrollet

Det er ikke for tidlig for løpetid. Det kan de få ved 8mndrs alder også. De kan også ha "symptomer" mange uker før de faktisk får løpetiden.

Tegn kan være at hun markerer (tisser ofte -sånn som hannhunder) og at hun hovner opp rundt kjønnsorganet jo nærmere løpetiden hun kommer

f.eks.

Men om det er dette som plager henne er ikke godt å si uten å ha sett henne. Hvis hun spiser normalt, er som vanlig og ingenting ellers har skjedd henne ville jeg sett det an en stund til før jeg kontaktet veterinær. Det _kan_ være bare løpske hormoner i forkant av første løpetid. Hun beveger seg tross alt inn i tenårene:-)

Gjest hårek21

Ring veterinæren! Det er såvidt jeg vet ingen veterinærer her på dol (mener ikke å fornærme noen) men det KAN være livmorbetennelse, og fyogfy det er farlig.

hadde det vært en betennelse så hadde nok vi sett det...vi har sjekket etter og ingen tegn til sårhet eller hevelser.. ingen vesker eller slikt..

tror rett og slett det bare er hormonforstyrrelser som mangen har sagt nå...det er normalt og ingen ting å engste seg over

Gjest lis@bet

hadde det vært en betennelse så hadde nok vi sett det...vi har sjekket etter og ingen tegn til sårhet eller hevelser.. ingen vesker eller slikt..

tror rett og slett det bare er hormonforstyrrelser som mangen har sagt nå...det er normalt og ingen ting å engste seg over

Hei, ville bare si at hvis det er livmorbetennelse, så vil man ikke alltid se noe _utenpå_ hunden. Og den kan bli fryktelig dårlig helt plutselig.

Det du merker det oftest på er at hunden drikker og tisser mye mer enn vanlig. Er ikke så rent sjelden med livmorbetennelse på eldre tisper.

Annonse

Gjest Iznogood

Dersom det er lukket livmorbetennelse vil du ikke kunne se det på hunden. Det medfører ikke noen hevelse eller sårhet noe sted. Heller ikke noen væsking. Jeg holdt på å miste hunden min for noen år siden. Hun hadde kun som symptom at hun lå og peste om matten. Dette var tirsdag. Jeg dro til veterinæren med henne, men han fant ingenting han kunne sette fingeren på. Ikke feber engang. Han mente det kunne være mavesyke og sendte oss hjem med medisiner for dèt. Fredagen virket hun kvikkere. På søndag var hun dårligere igjen og mandag morgen dro vi til veterinæren, en annen veterinær denne gangen. Jeg fikk beskjed om at veterinæren ikke kunne finne ut hva det var, men at det sannsynligvis var et eller annet i maven. Hun var dødssyk, så veterinæren sa at hun ville prøve å berge hunden min ved å åpne maven ved operasjon for om mulig å finne ut hva det var. Etter operasjonen ringte veterinæren meg og sa at hun håpet at hunden ville overleve, hun hadde hatt lukket livmorbetennelse (fire år gammel hund) som hadde vært så ille at det hadde gått over til bukhinnebetennelse. Heldigvis har jeg en svært hardfør rase og en hund som jeg vil betegne som en stayer, så hun lever i beste velgående i dag. Jeg ville bare fortelle at lukket livmorbetennelse trenger ikke engang veterinæren å oppdage og det er svinaktig farlig. Jeg går heller til veterinæren èn gang for ofte enn èn gang for lite.

Gjest hårek21

Dersom det er lukket livmorbetennelse vil du ikke kunne se det på hunden. Det medfører ikke noen hevelse eller sårhet noe sted. Heller ikke noen væsking. Jeg holdt på å miste hunden min for noen år siden. Hun hadde kun som symptom at hun lå og peste om matten. Dette var tirsdag. Jeg dro til veterinæren med henne, men han fant ingenting han kunne sette fingeren på. Ikke feber engang. Han mente det kunne være mavesyke og sendte oss hjem med medisiner for dèt. Fredagen virket hun kvikkere. På søndag var hun dårligere igjen og mandag morgen dro vi til veterinæren, en annen veterinær denne gangen. Jeg fikk beskjed om at veterinæren ikke kunne finne ut hva det var, men at det sannsynligvis var et eller annet i maven. Hun var dødssyk, så veterinæren sa at hun ville prøve å berge hunden min ved å åpne maven ved operasjon for om mulig å finne ut hva det var. Etter operasjonen ringte veterinæren meg og sa at hun håpet at hunden ville overleve, hun hadde hatt lukket livmorbetennelse (fire år gammel hund) som hadde vært så ille at det hadde gått over til bukhinnebetennelse. Heldigvis har jeg en svært hardfør rase og en hund som jeg vil betegne som en stayer, så hun lever i beste velgående i dag. Jeg ville bare fortelle at lukket livmorbetennelse trenger ikke engang veterinæren å oppdage og det er svinaktig farlig. Jeg går heller til veterinæren èn gang for ofte enn èn gang for lite.

typen var hos vetrinæren med hunden vår i dag på sjekk og han kunne ikke sette fingeren på det heller og tok noen prøver av henne. han kjøpte en tispe av samme kullet som oss og han hadde også hatt samme med sin tispe og han fant ut tilslutt at det var hormonforstyrrelser og tegn til første løpetid...han har oså kontakt med to andre som hadde kjøpt av samme kullet også og den ene har også hatt samme tingen med sin , så det var visst vanlig i deres alder så eg har nok ikke noe å bekymre meg over..

heldigvis=)

Gjest Iznogood

typen var hos vetrinæren med hunden vår i dag på sjekk og han kunne ikke sette fingeren på det heller og tok noen prøver av henne. han kjøpte en tispe av samme kullet som oss og han hadde også hatt samme med sin tispe og han fant ut tilslutt at det var hormonforstyrrelser og tegn til første løpetid...han har oså kontakt med to andre som hadde kjøpt av samme kullet også og den ene har også hatt samme tingen med sin , så det var visst vanlig i deres alder så eg har nok ikke noe å bekymre meg over..

heldigvis=)

Dèt var godt å høre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...