Gå til innhold

Bekymret for mannen min

Gjest bekymret for mannen min

Anbefalte innlegg

Mannen min er 34 år og har de siste 1 1/2årene hatt diagnosen bipolar lidelse. Etter en lang periode med psykose og høyt tempo, ble han innlagt i psykiatrisk avd. der han fikk diagnosen fastsatt. Han startet medisinering og har brukt Zyprexa. Han ble bedre av medisinen og roet seg. Kun et halvt år etter han fikk diagnosen sluttet han med medisinen fordi han fikk en vektøkning på 25 kg og følte seg deprimert og hemmet. Han sluttet derfor med medisinen (uten at legen hans ble informert). Det gikk greit uten medisiner en periode, og han gikk ned i vekt - over 20 kg i løpet av et halvt år. Etter en stund fikk han imidlertid en ny psykotisk periode med mani, og han gikk i samråd med sin lege med på å bruke medisiner igjen. Nå har han brukt de i en måned og han har blitt roligere og er i grunn fin. Det som bekymrer meg nå er at vekten er begynnt å stige og han har lagt på seg 15 kg på en måned. Det jeg nå er redd for er at vektøkningen fortsetter og at han som et resultat av det kutter ut medisinen - nok en gang.

Hva skal vi gjøre? Det må da finnes en type medisin som ikke gir slik appetitt og påfølgende vektøkning som Zyprexa gir?? Jeg vet at han bør bruke medisin - det trenger han, men hva er alternativene?

Takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/106363-bekymret-for-mannen-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zeldox eller Solian f,eks?

Zyprexa øker matlysten kollosalt. Risperdal kan også føre til vektøkning men i mindre grad.

Så har vi topimax da, som senker vekten, dette brukes mot bipolar lidelse, men er ikke et antipsykotikum. Lamictal gir heller ingen ikke vektøkning, men hjelper best mot de depressive periodene av bipolar lidelse.

Zeldox eller Solian f,eks?

Zyprexa øker matlysten kollosalt. Risperdal kan også føre til vektøkning men i mindre grad.

Så har vi topimax da, som senker vekten, dette brukes mot bipolar lidelse, men er ikke et antipsykotikum. Lamictal gir heller ingen ikke vektøkning, men hjelper best mot de depressive periodene av bipolar lidelse.

Han sliter mest med mani, så det bør nok være en medisin som virker godt på det!

Takk for svar forresten

Han sliter mest med mani, så det bør nok være en medisin som virker godt på det!

Takk for svar forresten

Det kan være flere alternative medisiner. Hvilke som evt. gir vektøkning er individuelt.

Eks. på med. : Lhitonitt, orifiril. tegretol, trimonil retard.

Lamictal er trolig ikke noe godt alternativ selv om det ikke gir vektøkning. Det virker best mot depresjonene og mindre på maniene.

Topimax derimot hjelper best på maniene og kan faktisk gi vektreduksjon. Men som regel bør topimax kombineres med annen medisin.

Du kan lese om de forskjellige medisinene her:

http://www.felleskatalogen.no/

Det står også mye bra stoff om bipolar lidelse på denne adressen:

http://www.bipolardisorder.no/

Lykke til :)

mvh

Det kan være flere alternative medisiner. Hvilke som evt. gir vektøkning er individuelt.

Eks. på med. : Lhitonitt, orifiril. tegretol, trimonil retard.

Lamictal er trolig ikke noe godt alternativ selv om det ikke gir vektøkning. Det virker best mot depresjonene og mindre på maniene.

Topimax derimot hjelper best på maniene og kan faktisk gi vektreduksjon. Men som regel bør topimax kombineres med annen medisin.

Du kan lese om de forskjellige medisinene her:

http://www.felleskatalogen.no/

Det står også mye bra stoff om bipolar lidelse på denne adressen:

http://www.bipolardisorder.no/

Lykke til :)

mvh

Bruker han kun zyprexa og ingen stemninsgstabiliserende medisiner?

Man skal alltid ha en stemningsstabilisator (som litium, orfiril, tegretol, lamictal eller topimax) i bunnen ved siden av antipsykotisk medisin. (selv om det er vel mye som tyder på at zyprexa har en stemningsstabiliserende effekt.)

Snakk med legen hans. Det finnes mange muligheter..

Zyprexa er en veldig bra medisin, men er spesielt kjent for økt appettit og vektøkning...

Annonse

Bruker han kun zyprexa og ingen stemninsgstabiliserende medisiner?

Man skal alltid ha en stemningsstabilisator (som litium, orfiril, tegretol, lamictal eller topimax) i bunnen ved siden av antipsykotisk medisin. (selv om det er vel mye som tyder på at zyprexa har en stemningsstabiliserende effekt.)

Snakk med legen hans. Det finnes mange muligheter..

Zyprexa er en veldig bra medisin, men er spesielt kjent for økt appettit og vektøkning...

Hei og takk for svar!

Han bruker Largactil i tillegg til Zyprexa, men jeg vet ikke hvilke funksjon det har og om det er stemningstabiiliserende!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...