Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hehe, synes vel egentlig det ser ut som om flertallet av politikerene lider av et eller annet :)

Angst eller ikke. Dørum er vel uansett ikke den skarpeste kniven i skuffen...

Skarp og skarp..

Syns ikke han er så ille, faktisk.

Han virker menneskelig, og grundig syns jeg.

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

37

• SierDuDet

24

• sheba

12

• laguna1365380434

11

Mest aktive i denne tråden

Med deg som kilde har hverken disse navn eller andre nedsettende ord annet enn underholdene og null injurerende kraft.

Det tror jeg faktisk du forstår selv.

Dakkal. Hval forstål du da?

At ikke allel el hvite menneskel mel i Nolge?

Dakkal dakkal dei

Din kamp ble tapt faktisk lenge før du ble født.

Skarp og skarp..

Syns ikke han er så ille, faktisk.

Han virker menneskelig, og grundig syns jeg.

Han er en potet. En dårlig sådann.

En politimann som til og med har blitt brukt som finansminister. Det er sterkt.

Du finner selvsagt de som er enda sløvere enn han. Vi har jo f.eks. Sponheim som til og med får Valgerd til å virke oppegående.

Gjest Morsk

Dakkal. Hval forstål du da?

At ikke allel el hvite menneskel mel i Nolge?

Dakkal dakkal dei

Din kamp ble tapt faktisk lenge før du ble født.

*Din kamp*

Konsentrer deg heller om din egen håpløse kamp mot folk som liker katter på foreldreforum.

Igrunn passer du bedre hjemme der enn i politiske diskusjoner, hvor 20 år gamle Lillevolden og Unni Rustad-slagord i beste fall er det mest orginale du kan komme opp med.

Han er en potet. En dårlig sådann.

En politimann som til og med har blitt brukt som finansminister. Det er sterkt.

Du finner selvsagt de som er enda sløvere enn han. Vi har jo f.eks. Sponheim som til og med får Valgerd til å virke oppegående.

Dørum er sosionom, ikke politi ;)

Han hadde antagelig gjort det bedre i sosialdepartementet.

Det kan jo komme av så mangt..

Jeg ser ikke at dette nødvendigvis trenger noen form for regulering..

Hvis kvinner vil være bygningsarbeidere og næringslivssjefer skal de selvfølgelig ha anledning til det på lik linje som gutta..

Men det skal også være helt OK, om hun derimot ønsker å bli frisør eller sykepleier..

Jeg tror en del aspekter ved kjønnsrolleproblematikk bør og kan reguleres ved hjelp av holdningsforandringer og andre tiltak.. Og andre trenger det ikke, fordi det ikke er behov for slike forandringer.

Man bør være forsiktig med å dytte i retninger som ingen har utbedt seg..

Hva hvis det nå er slik at det er flere gutter enn jenter som har opprikte ønsker om å bli brannmann? Er ikke det i orden? Eller må kjønnsdelingen være 50/50 i alle yrker..?

Jeg har større tro på høyere lønninger i klassiske underbetalte damejobber enn på kjønnskvotering..

Hei,

Med mindre man antar at kvinner har et spesielt "det eneste jeg ønsker i livet er å vaske gulv gen", så tror jeg nok at 6% (eller var det 3%) kvinnelige direktører ikke skyldes "manglende vilje".

Når man ikke har rollemodeller/idealer så blir det vanskeligere. Og når konkurransen er såpass skarp som den er, så skal det relativt lite til for at kvinner skal falle "under listen". Et par sjåvinistiske lærere som overbeviser dem at "sykepleier er bedre enn fysiker" kan gjøre utslaget.

Og det er heller ikke snakk om 50%/50%, men om 30 - 40%.

Med den "hastigheten" likestillingen beveger seg i nå, vil det ta flere hundre år før vi får likestilling.

Jeg er helt enig i at kvotering ikke er noen ideel metode (kompensering er langt bedre), men samtidig plikter samfunnet å sørge for at betingelsene for kvinner og menn er like.

Så lenge kjønnsdiskriminering eksisterer i samfunnet, vil det også eksistere på skolen, og uansett er det da samfunnets plikt å balansere dette hvis mulig.

Med vennlig hilsen

Annonse

*Din kamp*

Konsentrer deg heller om din egen håpløse kamp mot folk som liker katter på foreldreforum.

Igrunn passer du bedre hjemme der enn i politiske diskusjoner, hvor 20 år gamle Lillevolden og Unni Rustad-slagord i beste fall er det mest orginale du kan komme opp med.

Igjen forsøker du å flytte fokus, for å bortforklare deg selv.

Blelklagel, lilledutt!

Dørum er sosionom, ikke politi ;)

Han hadde antagelig gjort det bedre i sosialdepartementet.

Jo, han er også utdannet på politihøyskolen.

Så feil kan jeg ikke ta. Jeg vet jeg har rett.

Men uansett: En sosionom som finansminister blir jo like patetisk som å ha en politimann i den stillingen.

"Men HVORFOR tror du at det er 150 menn og bare 50 kvinner som søker?"

Sannsynligvis er det ikke engang 50.

Men til spørsmålet: Jeg tror det er sånn av samme grunner som at det stort setter er kvinnfolk som søker seg til frisørskolene, til sekretærstudiene, til helsesektoren, mens menn ofte har ambisjoner om masse makt og derfor utdanner seg deretter.

Poenget er uansett at jo flere søkere det er, jo vanskeligere er det å få jobben. I tilfeller hvor det er et flertall av menn som søker så er det sannsynlig at en mann vil få jobben.

Det er helt logisk.

Men dersom en jente skiller seg ut og ser ut til å være den beste for jobben så bør hun selvsagt få den. Men dette bør være den som ansetter sitt valg. Han vil tross alt det beste for sin organisasjon og ansetter deretter.

Hei,

Men hvorfor skal vi ha et samfunn hvor gutter/menn blir oppdratt til å bli bankdirektører, og jenter/kvinner til å bli "hjelpepleiere"?

Samfunnet trenger rollemodeller av begge kjønn.

Slik det er nå er det *vanskeligere* for en "akkurat like lur og utdannet" kvinne å få samme stilling som en mann. Kvotering skal gjøre om på det.

Med vennlig hilsen

Jo, han er også utdannet på politihøyskolen.

Så feil kan jeg ikke ta. Jeg vet jeg har rett.

Men uansett: En sosionom som finansminister blir jo like patetisk som å ha en politimann i den stillingen.

Det med poltihøgskolen har jeg ikke hørt noe om.

Odd E' s minicv for spesielt interesserte:

http://www.ntva.no/Arrangement/seminar/Rekrutt-2001/doerum-cv.htm

Hei,

Men hvorfor skal vi ha et samfunn hvor gutter/menn blir oppdratt til å bli bankdirektører, og jenter/kvinner til å bli "hjelpepleiere"?

Slik det er nå er det *vanskeligere* for en "akkurat like lur og utdannet" kvinne å få samme stilling som en mann. Kvotering skal gjøre om på det.

Med vennlig hilsen

Jeg mener ikke at vi skal ha et samfunn hvor kvinner oppdras til å bli frisører og menn til å bli mekanikere.

Dette får alle fritt velge selv, og i vårt opplyste samfunn så velger man faktisk selv.

Dersom du mener at noe bør gjøres for at flere kvinner skal velge å nå langt karierremessig så får du gå inn på et tidligere stadium enn å kvotere dem inn i jobber de i utgangspunktet ikke ville fått.

Det med poltihøgskolen har jeg ikke hørt noe om.

Odd E' s minicv for spesielt interesserte:

http://www.ntva.no/Arrangement/seminar/Rekrutt-2001/doerum-cv.htm

Hvor i helvete har jeg det fra da? Jeg var helt sikker på at den fyren tidligere var politimann.

Kanskje jeg har drømt...

Hei,

Med vennlig hilsen

Jeg driver og søker jobber innen helse og sosial for tida og de som er etterspurt er menn og de med innvandrerbakgrunn.

Så dette går begge veier.

Annonse

laguna1365380434

Hei,

Med mindre man antar at kvinner har et spesielt "det eneste jeg ønsker i livet er å vaske gulv gen", så tror jeg nok at 6% (eller var det 3%) kvinnelige direktører ikke skyldes "manglende vilje".

Når man ikke har rollemodeller/idealer så blir det vanskeligere. Og når konkurransen er såpass skarp som den er, så skal det relativt lite til for at kvinner skal falle "under listen". Et par sjåvinistiske lærere som overbeviser dem at "sykepleier er bedre enn fysiker" kan gjøre utslaget.

Og det er heller ikke snakk om 50%/50%, men om 30 - 40%.

Med den "hastigheten" likestillingen beveger seg i nå, vil det ta flere hundre år før vi får likestilling.

Jeg er helt enig i at kvotering ikke er noen ideel metode (kompensering er langt bedre), men samtidig plikter samfunnet å sørge for at betingelsene for kvinner og menn er like.

Så lenge kjønnsdiskriminering eksisterer i samfunnet, vil det også eksistere på skolen, og uansett er det da samfunnets plikt å balansere dette hvis mulig.

Med vennlig hilsen

Jeg er langt på vei enig..

Og det jeg skrev var veldig kjapt og ganske unyansert..

Men det jeg forsøker å få frem angår i særlig grad "vanlige yrker" som frisør, brannmann, sykepleier o.l..

Jeg anser det som både litt kunstig og ganske unødvendig at folk her skal anmodes om å ta den jobben de vil være i kjønnsmessigminoritet i, bare fordi..

Valget mellom å bli sykepleier eller overlege er jo langt mer dramatisk, og det har store konsekvenser både for den enkelte kvinne og for samfunnet generelt at det er slik kjønnslig ubalanse på toppen..

Grunnene til dette vet selvsagt ikke (Da hadde jeg sikkert vært rik eller skutt), men jeg antar som du, at her er viktige stikkord rollemodeller og selvtillit..

Men at det spiller noen rolle at det er fler menn enn kvinner som er bygningsarbeidere tror jeg ikke på.. Heller ei at det er flere kvinnelige frisører..

Å klusse med dettte synes jeg både er urettferdig og litt dumt..

Det minner meg om slik det var i enkelte familier når jeg var liten.. Jentene MÅTTE ha lastebil og guttene tissedukke..

Jeg tror det er fult mulig å være en moderne selvstendig kvinne selvom en både har lekt med barbiedukker og har blitt frisør.. Og slett ikke ønsker å kunne kjøre lastebil..

Menn at menn i mannejobber har lettere tilgang på både mer penger og egen sekretær når de gjør omtrent akkurat det samme som damer i damejobber synes jeg ikke om.. :o)

Jeg er langt på vei enig..

Og det jeg skrev var veldig kjapt og ganske unyansert..

Men det jeg forsøker å få frem angår i særlig grad "vanlige yrker" som frisør, brannmann, sykepleier o.l..

Jeg anser det som både litt kunstig og ganske unødvendig at folk her skal anmodes om å ta den jobben de vil være i kjønnsmessigminoritet i, bare fordi..

Valget mellom å bli sykepleier eller overlege er jo langt mer dramatisk, og det har store konsekvenser både for den enkelte kvinne og for samfunnet generelt at det er slik kjønnslig ubalanse på toppen..

Grunnene til dette vet selvsagt ikke (Da hadde jeg sikkert vært rik eller skutt), men jeg antar som du, at her er viktige stikkord rollemodeller og selvtillit..

Men at det spiller noen rolle at det er fler menn enn kvinner som er bygningsarbeidere tror jeg ikke på.. Heller ei at det er flere kvinnelige frisører..

Å klusse med dettte synes jeg både er urettferdig og litt dumt..

Det minner meg om slik det var i enkelte familier når jeg var liten.. Jentene MÅTTE ha lastebil og guttene tissedukke..

Jeg tror det er fult mulig å være en moderne selvstendig kvinne selvom en både har lekt med barbiedukker og har blitt frisør.. Og slett ikke ønsker å kunne kjøre lastebil..

Menn at menn i mannejobber har lettere tilgang på både mer penger og egen sekretær når de gjør omtrent akkurat det samme som damer i damejobber synes jeg ikke om.. :o)

Hei,

Men det er da ingen som vil forby kvinnelige frisører, eller kvotere frisører etter kjønn (eller legning! ;-) )

Det er snakk om noen få "profilerte" yrker, som sykepleier, styremedlem i firma, direktører i store selskaper og noen få andre.

Det handler nok mer om at Lise ikke skal "bli gjort arveløs" hvis hun ønsker å bli bilmekaniker, ei heller at Tore blir lemlestet hvis han vil jobbe som førskole-lærer.

Jeg jobbet i Sør Afrika (etter apartheid) og vet hvor viktig dette med rollemodeller og selvtillit er.

Hvis du bodde i Saudi Arabia (hvor kvinner ikke har lov til å kjøre bil) vil du til slutt tro at kvinner ikke *kan* kjøre bil (fordi ingen gjør det). Ditto i Norge for kvinnelige styremedlemmer i større (og mindre) bedrifter.

Med vennlig hilsen

Jeg driver og søker jobber innen helse og sosial for tida og de som er etterspurt er menn og de med innvandrerbakgrunn.

Så dette går begge veier.

Hei,

Lån Mulla Krekars skjegg! ;-)

Selvsagt går det begge veier, men det er påfallende at "manne-yrkene" er godt betalt og "kvinne-yrkene" er det ikke.

Med vennlig hilsen

Jeg mener ikke at vi skal ha et samfunn hvor kvinner oppdras til å bli frisører og menn til å bli mekanikere.

Dette får alle fritt velge selv, og i vårt opplyste samfunn så velger man faktisk selv.

Dersom du mener at noe bør gjøres for at flere kvinner skal velge å nå langt karierremessig så får du gå inn på et tidligere stadium enn å kvotere dem inn i jobber de i utgangspunktet ikke ville fått.

Hei,

Det ene ekskluderer ikke det andre.

Man trenger rolle-modeller - ref. kvinnelige bilsjåfører i Saudi Arabia eksempelet i svaret til laguna.

Med vennlig hilsen

Gjest Morsk

Igjen forsøker du å flytte fokus, for å bortforklare deg selv.

Blelklagel, lilledutt!

Hele DOL har lagt merke til at alle meninger du har om alle tema fra innvandring via utenrikspolitikk tilfemiisme er en rein avskrift av AKP's program på 70-tallet.

Du er og blir en rødsprengt kommunist, Pol-Pot og Mao tilhenger samme hvor mye du febrilsk beneketer dette.

Ingen på DOL har noen sinne skrevet noe som ens ligner støtte til Hitler eller hans politikk.

Din syklige fokusering på ham i nær sagt alle tråder skyldes at du ønsker flytte fokus vekk fra overstående faktum, og din eget knefall for massemordere.

Du er avslørt for lengst !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...