petter smart Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Punkt 1: Folks holdning er enten eller, ikke begge deler. De som har en jobb og betaler skatt kan mene at innvandrere snylter på staten, mens de uten jobb kan mene at de tar jobbene fra dem. Det er neppe mange som mener begge deler. Selv om det er sant, enten snylter de eller jobber selv. Gjør de ikke det da? Punkt 2: Hvis svært mange innvandrere gjør noe kriminelt bør en innse at det er et problem og prøve å gjøre noe med det. Innvandrere fra midtøsten er sterkt overrepresentert i de fleste kriminalstatistikker. Ofte unnskyldes innvandrere med traumer etter opplevelser i landene de kommer fra. Punkt 3: Hvis en nordmann dreper hele familien tenker jeg at taperen flippa, sannsynligvis fordi kona ville gå fra han. En må se på grunnene til at slikt skjer. Muslimer dreper døtrene sine dersom de blir voldtatt eller får en norsk kjæreste. Det er verre enn at noen flipper ut fordi familien raser sammen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106827-h%C3%A5pl%C3%B8s-situasjon-for-innvandrere/page/2/#findComment-625993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnus Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Innvandrere fra Østen tar mange jobber som nordmenn ikke vil ha. Det er bra. Ungdommen (steike, jeg er gammel...) gidder faen meg ikke å jobbe lenger, de vil ha toppjobber umiddelbart. Det gjelder generelt alle norske ungdommer i dag. Men apropos jobber. Gågata her i byen kalles Markens. Om jeg en sjelden gang må et ærend i byen i middagspausen - hva treffer jeg på i Markens? Jo, en haug med glattslikkede pakkiser. Nå er det ikke sikkert de er fra Pakistan altså, men de ser slik ut. Påfallende ofte er det noen ting som er standard. De er velkledde, helst i sort tøy, håret er glinsende glattslikket og en inngrodd svettelukt følger dem. Er det ikke slik? Legg merke til - hvitløksånde er ikke nevnt. Det er godt skatten min blir brukt fornuftig. Kriminelt? Er du virkelig så blåøyd at du ikke ser at det er noen grunnleggende holdninger til kvinner mange innvandrere mangler? Det går på respekt av den andre kjønn. Har noen venninner med langt lyst hår. Er det noen som plukker på baken til noen her kan du banne på den er en såkalt ny landsmann. Det er selvsagt hvis man er på et av de utestedene hvor det ikke kreves inngangspenger. Kriminalitet... Om noen blir drept er det tragisk, uansett bakgrunn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106827-h%C3%A5pl%C3%B8s-situasjon-for-innvandrere/page/2/#findComment-626039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
andungen Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Innvandrere fra Østen tar mange jobber som nordmenn ikke vil ha. Det er bra. Ungdommen (steike, jeg er gammel...) gidder faen meg ikke å jobbe lenger, de vil ha toppjobber umiddelbart. Det gjelder generelt alle norske ungdommer i dag. Men apropos jobber. Gågata her i byen kalles Markens. Om jeg en sjelden gang må et ærend i byen i middagspausen - hva treffer jeg på i Markens? Jo, en haug med glattslikkede pakkiser. Nå er det ikke sikkert de er fra Pakistan altså, men de ser slik ut. Påfallende ofte er det noen ting som er standard. De er velkledde, helst i sort tøy, håret er glinsende glattslikket og en inngrodd svettelukt følger dem. Er det ikke slik? Legg merke til - hvitløksånde er ikke nevnt. Det er godt skatten min blir brukt fornuftig. Kriminelt? Er du virkelig så blåøyd at du ikke ser at det er noen grunnleggende holdninger til kvinner mange innvandrere mangler? Det går på respekt av den andre kjønn. Har noen venninner med langt lyst hår. Er det noen som plukker på baken til noen her kan du banne på den er en såkalt ny landsmann. Det er selvsagt hvis man er på et av de utestedene hvor det ikke kreves inngangspenger. Kriminalitet... Om noen blir drept er det tragisk, uansett bakgrunn. Det med Markens kan jeg gå god for. Har samme inntrykk selv. Dessuten lurer jeg noen ganger på om jeg er i Norge når jeg tar en tur til byen. Men vil ikke utdype det nærmere i fare for å få Sør på nakken Uansett, helgarderer meg så det kommer ikke flere kommentarer fra meg på dette innlegget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106827-h%C3%A5pl%C3%B8s-situasjon-for-innvandrere/page/2/#findComment-626123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pasa20 Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Innvandrere fra Østen tar mange jobber som nordmenn ikke vil ha. Det er bra. Ungdommen (steike, jeg er gammel...) gidder faen meg ikke å jobbe lenger, de vil ha toppjobber umiddelbart. Det gjelder generelt alle norske ungdommer i dag. Men apropos jobber. Gågata her i byen kalles Markens. Om jeg en sjelden gang må et ærend i byen i middagspausen - hva treffer jeg på i Markens? Jo, en haug med glattslikkede pakkiser. Nå er det ikke sikkert de er fra Pakistan altså, men de ser slik ut. Påfallende ofte er det noen ting som er standard. De er velkledde, helst i sort tøy, håret er glinsende glattslikket og en inngrodd svettelukt følger dem. Er det ikke slik? Legg merke til - hvitløksånde er ikke nevnt. Det er godt skatten min blir brukt fornuftig. Kriminelt? Er du virkelig så blåøyd at du ikke ser at det er noen grunnleggende holdninger til kvinner mange innvandrere mangler? Det går på respekt av den andre kjønn. Har noen venninner med langt lyst hår. Er det noen som plukker på baken til noen her kan du banne på den er en såkalt ny landsmann. Det er selvsagt hvis man er på et av de utestedene hvor det ikke kreves inngangspenger. Kriminalitet... Om noen blir drept er det tragisk, uansett bakgrunn. " - hva treffer jeg på i Markens? Jo, en haug med glattslikkede pakkiser. Nå er det ikke sikkert de er fra Pakistan altså, men de ser slik ut. Påfallende ofte er det noen ting som er standard. De er velkledde, helst i sort tøy, håret er glinsende glattslikket og en inngrodd svettelukt følger dem. Er det ikke slik? Legg merke til - hvitløksånde er ikke nevnt. Det er godt skatten min blir brukt fornuftig." hehehe du er så trangsynt og full av fordommer at å diskutere med deg blir som å diskutere med et firkantet a4 ark.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106827-h%C3%A5pl%C3%B8s-situasjon-for-innvandrere/page/2/#findComment-626341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pasa20 Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Punkt 1: Folks holdning er enten eller, ikke begge deler. De som har en jobb og betaler skatt kan mene at innvandrere snylter på staten, mens de uten jobb kan mene at de tar jobbene fra dem. Det er neppe mange som mener begge deler. Selv om det er sant, enten snylter de eller jobber selv. Gjør de ikke det da? Punkt 2: Hvis svært mange innvandrere gjør noe kriminelt bør en innse at det er et problem og prøve å gjøre noe med det. Innvandrere fra midtøsten er sterkt overrepresentert i de fleste kriminalstatistikker. Ofte unnskyldes innvandrere med traumer etter opplevelser i landene de kommer fra. Punkt 3: Hvis en nordmann dreper hele familien tenker jeg at taperen flippa, sannsynligvis fordi kona ville gå fra han. En må se på grunnene til at slikt skjer. Muslimer dreper døtrene sine dersom de blir voldtatt eller får en norsk kjæreste. Det er verre enn at noen flipper ut fordi familien raser sammen. Punkt1: Jeg har no møtt på folk som mener begge deler men kan være enig med deg i at ikke alle er sånn 2.Har du tenkt på at hver gang en utlending begår en kriminell handlig blåser media det opp??? Men jeg syns heller ikke at de som begår noen kriminelt skal få slippe unna uansett hudfarge 3. Du må ikke blande religion inn i kultur, du kan ikke si muslimene dreper døtrene sine.... Det er enkelttilfeller hvor dette har skjedd, men de som begår slike handlinger er ikke muslimer i de virkelig muslimene sine øyne. De er ekstremister som drar ting for langt og deretter skylder det på religionen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106827-h%C3%A5pl%C3%B8s-situasjon-for-innvandrere/page/2/#findComment-626344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Punkt1: Jeg har no møtt på folk som mener begge deler men kan være enig med deg i at ikke alle er sånn 2.Har du tenkt på at hver gang en utlending begår en kriminell handlig blåser media det opp??? Men jeg syns heller ikke at de som begår noen kriminelt skal få slippe unna uansett hudfarge 3. Du må ikke blande religion inn i kultur, du kan ikke si muslimene dreper døtrene sine.... Det er enkelttilfeller hvor dette har skjedd, men de som begår slike handlinger er ikke muslimer i de virkelig muslimene sine øyne. De er ekstremister som drar ting for langt og deretter skylder det på religionen Det som er synd er at media alltid må opplyse at den kriminelle har utenlands bakgrunn. Det er meget sjelden relevant for saken. Poenget er at enkelte innvandrergrupper er sterkt overrepresentert innen kriminalitet. Det har ikke noe med hudfarge eller religion å gjøre. Men det er et problem og vi bør prøve å løse det. Også for innvandrernes skyld. Det kan komme av kulturkollisjoner, vanskeligheter med å få arbeid, dårlig integrering, traumer opplevd i landet de kommer fra, en kultur der tyveri/svindel er mer utbredt/akseptert eller andre ting. Men tør en ikke innse at det er et problem kan en heller ikke løse det. Det er mer enn enkelttilfeller at muslimer har drept sine døtre. Det er ikke spesielt utbredt i vesten ennå, men hvem vet om noen år. Ikke er det ekstremister heller, til det er det altfor mange av dem. Det samme ble hevdet om de som støttet angrepene 11.09, men det viser seg at et stort flertall i muslimske land støttet disse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106827-h%C3%A5pl%C3%B8s-situasjon-for-innvandrere/page/2/#findComment-626357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bassisten Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Eg er tilbøyeleg til å vera samd men ein må og ta med at det er dei med dei sterkaste meiningane som stikk seg fram og gjev uttrykk for slike haldningar. Dei som gang på gang skriv innlegg her av typen: "Mann drepte dame - sjølvsagt var det ein innvandrar". Utan tvil har desse berre ein einaste agenda: Hakke meir på innvandrarane utan å analysere problemet og sjå korleis ein skal løysa problemet med kriminalitet i innvandrarmiljø. Eg er aktiv motstandar av rasisme og framandfrykt, ikkje minst av di mine røynsler fortel meg noko heilt anna enn det "idiotane" gjev inntrykk av heile tida. Det er imidlertid svært avgrensa i kor stor grad eg gidd å engasjere meg i slike trådar her på DOL. Med nokre heiderlege unntak vert dei alltid dominert av tre-fire nick som berre har personleg agenda. - Dette gjeld på båe sider, og dette gjer debattane uhyre uinteressante dersom ein ikkje er klår for å skriva nokre skjellsord sjølv. Eg har ei enkel oppskrift på å løysa problemet med innvandrarkriminalitet: Respektèr menneska, snakk med dei og bli kjent med dei. Forståing er nøkkelen til å skjøna andre kulturar. For at ein skal skjøna ein iraker må ein kjenna kulturen han kjem frå, og om ein iraker skal skjøna kulturen vår, må han ha nokre nordmenn å snakke med. Eg er frå ein landsdel som inntil pakistanarane kom var uglesett av osloborgarar, og framleis heng det igjen. Eg har faktisk ein gong ikkje fått ein hybel i Oslo pga. dialekten min. Dette skjer i dag svært sjeldan, men det er berre 30 år sidan det var vanleg at det sto "ikke nordlending" i boligannonsane, og det vart bygd ein studentheim her i Oslo fordi det var så vanskeleg å vera nordlending i hovudstaden. Historieløysa er eit anna problem. Dei færraste ser samanhengen mellom det som skjer med muslimane i dag og det som t.d skjedde med jødane før og under andre verdskrig. Det vert skapt ei generell haldning basert på fordomar som undergrev all respekt for menneske - fordi dei er fødde inn i ein religion og kulturen i eit land, ikkje fordi dei er slemme menneske. Drittsekkar finst i alle fargar, i alle kulturar og alle landsdelar. Det er vår oppgåve som opplyste menneske å ikkje la det gå utover dei som ikkje er drittsekkar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106827-h%C3%A5pl%C3%B8s-situasjon-for-innvandrere/page/2/#findComment-626398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morsk Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Eg er tilbøyeleg til å vera samd men ein må og ta med at det er dei med dei sterkaste meiningane som stikk seg fram og gjev uttrykk for slike haldningar. Dei som gang på gang skriv innlegg her av typen: "Mann drepte dame - sjølvsagt var det ein innvandrar". Utan tvil har desse berre ein einaste agenda: Hakke meir på innvandrarane utan å analysere problemet og sjå korleis ein skal løysa problemet med kriminalitet i innvandrarmiljø. Eg er aktiv motstandar av rasisme og framandfrykt, ikkje minst av di mine røynsler fortel meg noko heilt anna enn det "idiotane" gjev inntrykk av heile tida. Det er imidlertid svært avgrensa i kor stor grad eg gidd å engasjere meg i slike trådar her på DOL. Med nokre heiderlege unntak vert dei alltid dominert av tre-fire nick som berre har personleg agenda. - Dette gjeld på båe sider, og dette gjer debattane uhyre uinteressante dersom ein ikkje er klår for å skriva nokre skjellsord sjølv. Eg har ei enkel oppskrift på å løysa problemet med innvandrarkriminalitet: Respektèr menneska, snakk med dei og bli kjent med dei. Forståing er nøkkelen til å skjøna andre kulturar. For at ein skal skjøna ein iraker må ein kjenna kulturen han kjem frå, og om ein iraker skal skjøna kulturen vår, må han ha nokre nordmenn å snakke med. Eg er frå ein landsdel som inntil pakistanarane kom var uglesett av osloborgarar, og framleis heng det igjen. Eg har faktisk ein gong ikkje fått ein hybel i Oslo pga. dialekten min. Dette skjer i dag svært sjeldan, men det er berre 30 år sidan det var vanleg at det sto "ikke nordlending" i boligannonsane, og det vart bygd ein studentheim her i Oslo fordi det var så vanskeleg å vera nordlending i hovudstaden. Historieløysa er eit anna problem. Dei færraste ser samanhengen mellom det som skjer med muslimane i dag og det som t.d skjedde med jødane før og under andre verdskrig. Det vert skapt ei generell haldning basert på fordomar som undergrev all respekt for menneske - fordi dei er fødde inn i ein religion og kulturen i eit land, ikkje fordi dei er slemme menneske. Drittsekkar finst i alle fargar, i alle kulturar og alle landsdelar. Det er vår oppgåve som opplyste menneske å ikkje la det gå utover dei som ikkje er drittsekkar. *Dei færraste ser samanhengen mellom det som skjer med muslimane i dag og det som t.d skjedde med jødane før og under andre verdskrig.* Nei, noen slik paralell ser jeg ikke. Rett og slett fordi den ikke finnes. Med tanke på de utallige tilfeller av gruppevoldtekt, barn som raner andre barn, samt drap hvor ofrene i all hovedsak er etniske nordmenn, og hvor forbrytelsene skjer fordi de er nordmenn, har jeg derimot ingen problemer med å se paralellen mellom jødene før WW2 og mange nordmenns situasjon idag. Av en eller annen grunn finnes folk som skal snu verden på hue i sin beskrivelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106827-h%C3%A5pl%C3%B8s-situasjon-for-innvandrere/page/2/#findComment-626433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnus Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Eg er tilbøyeleg til å vera samd men ein må og ta med at det er dei med dei sterkaste meiningane som stikk seg fram og gjev uttrykk for slike haldningar. Dei som gang på gang skriv innlegg her av typen: "Mann drepte dame - sjølvsagt var det ein innvandrar". Utan tvil har desse berre ein einaste agenda: Hakke meir på innvandrarane utan å analysere problemet og sjå korleis ein skal løysa problemet med kriminalitet i innvandrarmiljø. Eg er aktiv motstandar av rasisme og framandfrykt, ikkje minst av di mine røynsler fortel meg noko heilt anna enn det "idiotane" gjev inntrykk av heile tida. Det er imidlertid svært avgrensa i kor stor grad eg gidd å engasjere meg i slike trådar her på DOL. Med nokre heiderlege unntak vert dei alltid dominert av tre-fire nick som berre har personleg agenda. - Dette gjeld på båe sider, og dette gjer debattane uhyre uinteressante dersom ein ikkje er klår for å skriva nokre skjellsord sjølv. Eg har ei enkel oppskrift på å løysa problemet med innvandrarkriminalitet: Respektèr menneska, snakk med dei og bli kjent med dei. Forståing er nøkkelen til å skjøna andre kulturar. For at ein skal skjøna ein iraker må ein kjenna kulturen han kjem frå, og om ein iraker skal skjøna kulturen vår, må han ha nokre nordmenn å snakke med. Eg er frå ein landsdel som inntil pakistanarane kom var uglesett av osloborgarar, og framleis heng det igjen. Eg har faktisk ein gong ikkje fått ein hybel i Oslo pga. dialekten min. Dette skjer i dag svært sjeldan, men det er berre 30 år sidan det var vanleg at det sto "ikke nordlending" i boligannonsane, og det vart bygd ein studentheim her i Oslo fordi det var så vanskeleg å vera nordlending i hovudstaden. Historieløysa er eit anna problem. Dei færraste ser samanhengen mellom det som skjer med muslimane i dag og det som t.d skjedde med jødane før og under andre verdskrig. Det vert skapt ei generell haldning basert på fordomar som undergrev all respekt for menneske - fordi dei er fødde inn i ein religion og kulturen i eit land, ikkje fordi dei er slemme menneske. Drittsekkar finst i alle fargar, i alle kulturar og alle landsdelar. Det er vår oppgåve som opplyste menneske å ikkje la det gå utover dei som ikkje er drittsekkar. Enig med Morsk under her, ser heller ikke sammenlikningen der. Men ellers mener du det folk flest mener - heldigvis. Men, det blir ikke noe moro ut av det. Spissformuleringer maa noen ganger til. Men sielden man orker. Som du skriver, det er enkelte som har traader lange som et vondt aar. Blir for slitsomt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106827-h%C3%A5pl%C3%B8s-situasjon-for-innvandrere/page/2/#findComment-626927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.