Gå til innhold

Byggmestern som nekta å bygge for muslimer, fengsles ?

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Vi kan være enige om at entrepenøren trolig handlet i strid med loven. Han kunne ordlagt seg annerledes og sluppet unna naturligvis.

Meen..hva hvis vedkommende var tilhengere av sharia-lover i Norge? Hva hvis vedkommende var nazist? Eller kommunist?

Er det da helt ut akseptabelt å nekte salg?

....

For øvrig er det morsomt å se hvor hissig du er på å kreve at entrepenøren skal selge til de som ønsker det. Jeg synes å huske at du forleden var meeeget opptatt av at Irak og andre oljestater skal kunne selge til absolutt hvem de vil.

Hadde det vært en nazist som ble nektet levering, hadde det ikke kommet i avisen, det er diskriminering det.

Fortsetter under...

• Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

41

• Sør

30

• Grip

24

• Bassisten

7

Mest aktive i denne tråden

"Meen..hva hvis vedkommende var tilhengere av sharia-lover i Norge? Hva hvis vedkommende var nazist? Eller kommunist? Er det da helt ut akseptabelt å nekte salg?"

Eller hva hvis vedkommende var pedofil? Det er da ingen problem å være verken kristen, muslim, nazist eller pedofil for den del så fremt man ikke bryter loven i HANDLING.

Jeg er, fordi jeg enda ikke har meldt meg ut av statskirken, som kristen å regne. Jeg vil likevel ikke påstå at jeg er kristen. Jeg praktiserer ikke kristendommen - jeg er bare endel av den fordi jeg ikke har valgt anderledes, jeg har ikke meldt meg ut.

Er det riktig at man snakker om meg OG de fanatiske folka på sørlandet, i samme åndedrag? Jeg har forståelse for at enkelte fanatiske kristne ikke kan jobbe for fanatiske muslimer, men bør det gjelde MEG - som bare er født inn i en statsreligion og ikke har giddet å melde meg ut?

Man ender opp med spørsmålet om en enkelt næringsdrivende kan nekte salg til personer ut fra subjektiv antipati, avsky for vedkommendes politiske syn, seksuelle legning e.l.

Selv ville jeg neppe oppført noe byggverk for en som åpent bekjente seg som al-qaida sympatisør (selv om vedkommende ikke hadde gjort noe ulovlig). Det ville jeg gladelig tatt en bot for.

Slik har vi sikkert alle våre tunge antipatier, hist og her og gjerne ikke uttalt.

....

Jeg ville neppe kledd taket på hytta til Mullah Krekar heller, og ikke Petter Nomes.

Ulv I Faarikaal

"Meen..hva hvis vedkommende var tilhengere av sharia-lover i Norge? Hva hvis vedkommende var nazist? Eller kommunist? Er det da helt ut akseptabelt å nekte salg?"

Eller hva hvis vedkommende var pedofil? Det er da ingen problem å være verken kristen, muslim, nazist eller pedofil for den del så fremt man ikke bryter loven i HANDLING.

Jeg er, fordi jeg enda ikke har meldt meg ut av statskirken, som kristen å regne. Jeg vil likevel ikke påstå at jeg er kristen. Jeg praktiserer ikke kristendommen - jeg er bare endel av den fordi jeg ikke har valgt anderledes, jeg har ikke meldt meg ut.

Er det riktig at man snakker om meg OG de fanatiske folka på sørlandet, i samme åndedrag? Jeg har forståelse for at enkelte fanatiske kristne ikke kan jobbe for fanatiske muslimer, men bør det gjelde MEG - som bare er født inn i en statsreligion og ikke har giddet å melde meg ut?

En menighet på vestlandet nektet faktisk å selge menighetshuset sitt til muslimer, skal vi anmelde dem ?

Hele menighetsrådet i fengsel, ingen nåde.

Ulv I Faarikaal

Man ender opp med spørsmålet om en enkelt næringsdrivende kan nekte salg til personer ut fra subjektiv antipati, avsky for vedkommendes politiske syn, seksuelle legning e.l.

Selv ville jeg neppe oppført noe byggverk for en som åpent bekjente seg som al-qaida sympatisør (selv om vedkommende ikke hadde gjort noe ulovlig). Det ville jeg gladelig tatt en bot for.

Slik har vi sikkert alle våre tunge antipatier, hist og her og gjerne ikke uttalt.

....

Jeg ville neppe kledd taket på hytta til Mullah Krekar heller, og ikke Petter Nomes.

Jeg ville neppe lage internettsider for noen religiøs organisasjon. Bur meg inne.

BUL flytta sidene sine fra en server som eies av en nynazist. I fengsel med dem, hele BUL.

Ulv I Faarikaal

Nei, i det tilfellet er det vel den som tar sjansen på å levere som blir hengt ut.

Er det ikke artige konstellasjoner vi kommer på her ?

En snekker jeg kjenner nekter å bygge klesskap for kjerringer, i kasjotten med han for kvinnediskriminering.

Annonse

Er det ikke artige konstellasjoner vi kommer på her ?

En snekker jeg kjenner nekter å bygge klesskap for kjerringer, i kasjotten med han for kvinnediskriminering.

Det kan synes som om noen er i ferd med å innta synspunkter som nærmere seg forsvar av byggmesteren?

....

Jeg har ingen problemer med å støtte deg i forhold til folk som ÅPENT har sympatisert med ulike retninger, eller folk som man, av ulike grunner, overhode ikke kan forholde seg til fordi de står for noe man avskyr.

Men da er dette basert på noe håndfast, noe man kan begrunne og noe man med rimelig stor sikkerhet kan argumentere for.

Det jeg imidlertid har problemer med at store deler av den norske befolkningen tror og mener at alle muslimer praktiserer islam i det daglige, og at alle muslimer støtter sine fanatiske ledere. Dette vet du Grip, er ikke tilfelle.

Mange mennesker får muslim-stempelet på seg ene og alene fordi de kommer fra et muslimsk land - og dette vil henge på dem helt til de konverterer til en ny religion. Vi spør ikke, vi regner det som en sikkerhet at de er muslimer - OG at de praktiserer den mer eller mindre fanatisk. Når jeg sier at jeg ikke er kristen, så godtar folk det, til tross for at jeg ikke har meldt meg ut av den norske statskirken. Vi vil aldri godta utsagner fra en pakistaner, som sier han er en ikke-praktiserende muslim.

Det jeg lurer på Grip, er om du ville nektet en muslim fra kosovo jobb f.eks?

Ulv I Faarikaal

Det kan synes som om noen er i ferd med å innta synspunkter som nærmere seg forsvar av byggmesteren?

Jeg forsvarer ikke slik idioti, like lite som jeg forsvarer andre som lar følelser styre livet sitt og andres til det ekstreme.

En god og hjertelig latter er det som skal til i denne saken, hverken mer eller mindre.

Jeg forsvarer ikke slik idioti, like lite som jeg forsvarer andre som lar følelser styre livet sitt og andres til det ekstreme.

En god og hjertelig latter er det som skal til i denne saken, hverken mer eller mindre.

Poenget mitt at vi har alle våre "skigarder", og vi har alle enkeltpersoner eller grupper som vi misliker sterkt.

Spørsmålet blir derfor om avskyen mot byggmesteren er politisk betinget, da i vid forstand. Vi har allerede konstatert at en tilsvarende reaksjon mot en nynazist neppe vil skapt noe røre selv om vedkommende aldri hadde gjort noe ulovlig. En pedofil (uten rulleblad) som ble nektet, ville heller ikke hatt noen god story.

Det er noe her som jeg ikke får helt tak på.

En menighet på vestlandet nektet faktisk å selge menighetshuset sitt til muslimer, skal vi anmelde dem ?

Hele menighetsrådet i fengsel, ingen nåde.

Hvorfor vil de ikke selge?

Fordi de vanskelig kan forholde seg til mennesker som går inn i et hus og praktiserer sin religion stille og rolig, eller fordi de er redd alt som kommer utenfra?

Religiøse folk, mer enn andre, skulle tvinges til å leve sammen med andre religiøse grupper - slik at vi utenforstående virkelig kunne få se den nestekjærligheten, toleransen og forståelsen de proklamerer å ha, i praksis.

Vi må slutte å trekke likhetstegn mellom tro på en religion og dermed også støtte til de respektive lands fanatiske ledere. Religion og politikk går ikke alltid hånd i hånd.

Vi kan være enige om at entrepenøren trolig handlet i strid med loven. Han kunne ordlagt seg annerledes og sluppet unna naturligvis.

Meen..hva hvis vedkommende var tilhengere av sharia-lover i Norge? Hva hvis vedkommende var nazist? Eller kommunist?

Er det da helt ut akseptabelt å nekte salg?

....

For øvrig er det morsomt å se hvor hissig du er på å kreve at entrepenøren skal selge til de som ønsker det. Jeg synes å huske at du forleden var meeeget opptatt av at Irak og andre oljestater skal kunne selge til absolutt hvem de vil.

Hei,

Irak er en selvstendig stat.

Entreprenøren er underlagt Norges Lover.

===

Historien ville vært forskjellig HVIS mannen forfektet terrorisme/nazisme eller annet som var i strid med Straffeloven.

Det er idiotiet bak "du er muslim ergo er du sikkert terrorist" som folk reagerer på. Det er som å nekte å selge til kristne fordi de sikkert er nazister.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Hvorfor vil de ikke selge?

Fordi de vanskelig kan forholde seg til mennesker som går inn i et hus og praktiserer sin religion stille og rolig, eller fordi de er redd alt som kommer utenfra?

Religiøse folk, mer enn andre, skulle tvinges til å leve sammen med andre religiøse grupper - slik at vi utenforstående virkelig kunne få se den nestekjærligheten, toleransen og forståelsen de proklamerer å ha, i praksis.

Vi må slutte å trekke likhetstegn mellom tro på en religion og dermed også støtte til de respektive lands fanatiske ledere. Religion og politikk går ikke alltid hånd i hånd.

He-he.

De leser sikkert det gamle testamentet hvor det visstnok står noe om sarasenere og hvordan kristne skal forholde seg til dem. Åsså var det noe om 12-1300 tallet og korsferder.

Abraham er far til mange religioner, islam og kristendom er blant dem. Kanskje vi skulle minne dem på det, men hvem gidder ?

Annonse

Hei,

Irak er en selvstendig stat.

Entreprenøren er underlagt Norges Lover.

===

Historien ville vært forskjellig HVIS mannen forfektet terrorisme/nazisme eller annet som var i strid med Straffeloven.

Det er idiotiet bak "du er muslim ergo er du sikkert terrorist" som folk reagerer på. Det er som å nekte å selge til kristne fordi de sikkert er nazister.

Med vennlig hilsen

Jeg er klar over at Irak og byggmesteren er underlagt forskjellig lovverk. Du argumenterte imidlertid med utgangspunkt i eiendoms- og disposisjonsrett.

Da skulle man tro at du beklaget at byggmesteren var lovforpliktet til å levere tjenestene. Det gjør du ikke. Tvert i mot.

Man kan defor konstatere at også ditt syn er avhengig av politiske sym- og antipatier.

He-he.

De leser sikkert det gamle testamentet hvor det visstnok står noe om sarasenere og hvordan kristne skal forholde seg til dem. Åsså var det noe om 12-1300 tallet og korsferder.

Abraham er far til mange religioner, islam og kristendom er blant dem. Kanskje vi skulle minne dem på det, men hvem gidder ?

Vel, vi gidder tydeligvis.....

Dette gjelder også oss. Vi ynder selv å fremstille oss som tolerante og reflekterte, som ser på individet og behandler mennesker ut fra hvordan de handler. Fakta, slik jeg vurderer det, er at så ikke er tilfelle. Greit nok at vi kan se trekk ved kulturer, men når det kommer til islam blir det vanskeligere. Islam praktiseres i hele verden, stort sett i alle land - og mye av dette vi anser å være religiøst betinget er ikke det, det er et utspring av det enkeltes lands kultur - ja, også den enkeltes landsbygd.

Hvis noen med loven i hånd, har rett til å nekte å påta seg en jobb fordi vedkommende er muslim - fordi de tilegner vedkommende meninger fordi de er født inn i en religion i et land som har et regime med en fanatisk leder på toppen. Ved at de TROR at vedkommende kommer til å handle slik og slik FORDI de ser hele islam under ett ....

Jeg jeg mener at vi mennesker bør til en viss grad ha rett til å nekte å jobbe for folk som fremsetter ekstreme synspunkter og en holdning vi forakter. Det jeg mener er feil i denne saken er at beslutningen så helt tydelig er basert på fordommer, ikke på fakta.

Vi burde også tvinges til å leve sammen slik at vi snakker om noe vi VET, ikke noe vi er opplært til å tro.

Tabben er først og framst å ha slike haldningar til menneske ein ikkje kjenner.

Du kan vel ikkje fri deg frå nokre "skigardar", du heller?

Det blir fort slik at når vi sjølv mislikar nokon, skjer det på objektivt grunnlag, og vi framskaffar naudsynt argumentasjon. Hvis andre blottlegg antipatiar, blir det fordommar.

Du kan vel ikkje fri deg frå nokre "skigardar", du heller?

Det blir fort slik at når vi sjølv mislikar nokon, skjer det på objektivt grunnlag, og vi framskaffar naudsynt argumentasjon. Hvis andre blottlegg antipatiar, blir det fordommar.

Eg er sjølvsagt som alle andre full av fordomar mot grupper, men eg vil så langt det går likevel handsama medlemene i gruppene som enkeltmenneske når eg forheld meg til dei personleg. I dette tilfellet er det ein muslim som blir nekta garasje av Olav Øye fordi Olav Øye har fordommar mot ei diger gruppe menneske. Det blir for dumt, og han fortener å få høyra det.

Nokre grupper drit eg meir i enn andre, om no dette er B-gjengen, Boot Boys eller fanatisk kristne i bibelbeltet. Eg trur forøvrig ikkje at alle pakistanarar som køyrer BMW (eller var det Mercedes?) er medlemer i B-gjengen og heller ikkje at alle som har barbert hodet og går med boots er nynazistar.

Forleden gikk jeg gjennom listen over de 20 mest solgte bilmodellene hittil i år.

Av de 20 er det kun 2 jeg i det hele tatt ville diskutere eierskap til. Det er Audi A4 som jeg synes har mistet en del av glansen og antatt 240-status, samt 3-serie. 3-serie er jo vanskelig nå, siden imagen er staner-skadet.

Da sitter jeg altså her og kan ikke tenkte meg noen av de bilmodellene som er mest solgt i Norge. Jeg ser bort fra muligheten av at det er meg det er noe galt med.

Hvordan kan det ha seg at nordmenn har slik hang etter sjelløse riskokere? Er det tilfeldig at alt som heter estetikk og kjøreglede blir nedprioritert. Kan du gi en sosiologisk/kulturell vurdering av hva som er galt med det norske folk?

*Stolt eier av ny riskoker*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...