Gå til innhold

Spm. vedr. arbeidsledighetstrygd - hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Gjest anonym i dette tilfelle

1. Jeg er straks ferdig med fødselspermisjon, vikariatet mitt har gått ut og jeg har ikke jobb. Den neste tiden blir jeg hjemme med barnet mitt. Kan jeg få arbeidsledighetstrygd?

2. Jeg tjente 250000 i fjor, hvor mye blir trygden?

3. Hvilke krav stilles til meg? Må jeg søke jobber og dokumentere det?

4. Hva skjer hvis jeg får et jobbtilbud og takker nei? Kan jeg det? Jeg har datteren min hjemme og det er vanskelig å skaffe barnepass på rappen.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107093-spm-vedr-arbeidsledighetstrygd-hjelp-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1: ja

2: ca 165 000 tror jeg, før skatt.

3:I realiteten stilles det krav om at du tar jobber/kurs/praksisplass aetat ringer og tilbyr deg. (det er ikke alle jobber som utlyses for søking, noen ber bare aetat finne en 2-3 stk som passer). Det stilles krav om at du er "aktiv arbeidssøker" men det er ditt eget ansvar, ingen går deg etter i sømmene for å sjekke.

4: Får å få dagpenger skal du i realiteten være "standby" hele tiden. "tilgjengelig på kort varsel" og "liten tilleggsfrist til skaffing av barnepass" sier jo ingenting spesifikt. Jeg diskuterte det med aetat, og de ser veldig mye på grunnene dine til å ev. si nei og tar tid du kan trenge til barnepass noenlunde invididuelt.

Gjest Sarina

Bare sån kort inpå;

Jeg hadde samme situasjon som deg, så jeg gikk til aetat og fikk dagpenger, det gikk helt fint. De spurte om jeg hadde barnepass hvis jeg skulle få meg jobb, jeg sa ja, men viste vel egentlig at jeg ikke hadde barnepass, fordi jeg vet hvor "tregt" systemet virker!

For å si det sån, jeg har fått dagpenger i snart to år nå, og på den tiden har jeg ikke hørt noe fra Aetat!

Vet ikke hvor du bor, men i Oslo hvor jeg bor, følger de ikke opp!

Nå har jeg fått barnehageplass til høsten, så jeg skal jobbe igjen. Etter nesten 3 år er det kjedelig å bare gå hjemme! ;-)

Lykke til! Og kos deg med barnet ditt, den tiden kommer aldri igjen, og går så alt for fort så ta vare på den! :-)

Bare sån kort inpå;

Jeg hadde samme situasjon som deg, så jeg gikk til aetat og fikk dagpenger, det gikk helt fint. De spurte om jeg hadde barnepass hvis jeg skulle få meg jobb, jeg sa ja, men viste vel egentlig at jeg ikke hadde barnepass, fordi jeg vet hvor "tregt" systemet virker!

For å si det sån, jeg har fått dagpenger i snart to år nå, og på den tiden har jeg ikke hørt noe fra Aetat!

Vet ikke hvor du bor, men i Oslo hvor jeg bor, følger de ikke opp!

Nå har jeg fått barnehageplass til høsten, så jeg skal jobbe igjen. Etter nesten 3 år er det kjedelig å bare gå hjemme! ;-)

Lykke til! Og kos deg med barnet ditt, den tiden kommer aldri igjen, og går så alt for fort så ta vare på den! :-)

Så for å si det rett ut så er det systemet skapt for å misbrukes for de som er i en sånn situasjon som oss...?

Du er hjemme med trygd og kontantstøtte? Da har du vel like mye penger som om du hadde jobbet og du slipper barnehageplass?

1: ja

2: ca 165 000 tror jeg, før skatt.

3:I realiteten stilles det krav om at du tar jobber/kurs/praksisplass aetat ringer og tilbyr deg. (det er ikke alle jobber som utlyses for søking, noen ber bare aetat finne en 2-3 stk som passer). Det stilles krav om at du er "aktiv arbeidssøker" men det er ditt eget ansvar, ingen går deg etter i sømmene for å sjekke.

4: Får å få dagpenger skal du i realiteten være "standby" hele tiden. "tilgjengelig på kort varsel" og "liten tilleggsfrist til skaffing av barnepass" sier jo ingenting spesifikt. Jeg diskuterte det med aetat, og de ser veldig mye på grunnene dine til å ev. si nei og tar tid du kan trenge til barnepass noenlunde invididuelt.

Ad. spm. 4

Hvis jeg har mottatt trygd en måned, får et tilbud og takker nei (for meg er det uaktuelt å jobbe, barnepass eller ikke, men pengene er jo interessante...). I hvertfall så takker jeg nei, jeg vil ikke jobbe. Er det eneste som skjer at jeg ikke får noe mer penger? De kan ikke kreve det jeg allerede har fått?

Annonse

Ad. spm. 4

Hvis jeg har mottatt trygd en måned, får et tilbud og takker nei (for meg er det uaktuelt å jobbe, barnepass eller ikke, men pengene er jo interessante...). I hvertfall så takker jeg nei, jeg vil ikke jobbe. Er det eneste som skjer at jeg ikke får noe mer penger? De kan ikke kreve det jeg allerede har fått?

Nei de bare stopper pengene fra da av.

Så for å si det rett ut så er det systemet skapt for å misbrukes for de som er i en sånn situasjon som oss...?

Du er hjemme med trygd og kontantstøtte? Da har du vel like mye penger som om du hadde jobbet og du slipper barnehageplass?

Systemet er rimelig sløvt. I det hele tatt, liksom. Jeg kjenner flere arbeidsledige som ikke har gjort en dritt for å få seg noen jobb, og ikke har hørt noe fra aetat på 1-1,5 år.

Etter 1-1,5 år ble de sendt på kurs :P

Og dette er et rimelig lite sted.

Systemet er rimelig sløvt. I det hele tatt, liksom. Jeg kjenner flere arbeidsledige som ikke har gjort en dritt for å få seg noen jobb, og ikke har hørt noe fra aetat på 1-1,5 år.

Etter 1-1,5 år ble de sendt på kurs :P

Og dette er et rimelig lite sted.

Da vet jeg hva jeg skal de neste årene. Kose meg hjemme, motta kontantstøtte og dagpenger. Håper det varer lenge. Drømmer meg helt bort, jeg. Høres ut som et deilig liv!

Da vet jeg hva jeg skal de neste årene. Kose meg hjemme, motta kontantstøtte og dagpenger. Håper det varer lenge. Drømmer meg helt bort, jeg. Høres ut som et deilig liv!

Jeg har ikke dagpenger. Men vesla er 2,5 og jeg har vært hjemme med henne til nå. Å SÅÅÅÅ LEI!

Men jeg tror ikke jeg er typen til det. hihi.

Nå ser jeg bare frem til å komme i gang med utdanning igjen, til høsten.

Gjest Sarina

Ad. spm. 4

Har hørt at man kan si nei til jobber 3 ganger før de kutter stønaden! Men dette er bare hva ei venninne av meg har opplevd, er ikke sikker på hvordan reglene egentlig er!

Gjest Sarina

Jeg taper på å jobbe og sette barnet i barnehage nå ja!

Jeg har jobbet masse, (=betalt enormt med skatt) jobbet meg oppover og tjent meget godt, fikk derfor max utbetaling av dagpenger, og derfor lønnte det seg for meg å gå hjemme da jeg også fikk kontantstøtten!

Annonse

Gjest Sarina

Ja du kan drømme deg bort og leve bra! Men det er ikke forever, man får jo bare kontantstøtten i 2 år!

Men det er jo eneste gangen i livet man kan kose seg litt med barnet sitt, og det tror jeg både du og barnet ditt har godt av! ;-)

Gjest Sarina

Jeg har ikke dagpenger. Men vesla er 2,5 og jeg har vært hjemme med henne til nå. Å SÅÅÅÅ LEI!

Men jeg tror ikke jeg er typen til det. hihi.

Nå ser jeg bare frem til å komme i gang med utdanning igjen, til høsten.

Ja tror nok jeg hadde gått på veggen også! Det er deilig å komme seg i jobb igjen etter å vært hjemme til barnet fyller 2 1/2 - 3 år!

På den tiden er det nesten mer slit å være hjemme enn å jobbe! ;-)

Gjest Sarina

Håper du er i stand til å utnytte systemet med god samvittighet ..... hvilket det jo virker som du er *S*

Utnytte og utnytte FRU BLOM! Hvordan ellers skal jeg få det til å gå rundt, etter at jeg mistet jobben min og ikke hadde fått barnehageplass?

Jeg har nå endelig fått barnehageplass og skal i jobb igjen!

Men må ærlig si at noe dårlig samvittighet har ikke engang streifet mine tanker, og kommer heller aldri til å gjøre det! :-)

Kan heller si det sån at nå har jeg fått igjen 1% av alle skattepengene jeg har betalt i alle årene som jeg har jobbet, det er jo derfor vi betaler skatt, ikke sant? for at man skal overleve i vanskelige tider! :-)

Takk og lov for de fine reglene i landet her! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...