Gjest Pricilla Skrevet 30. mai 2003 Skrevet 30. mai 2003 I morra skal vi teste rakletten vi fikk il jul. Har ikke tatt den opp av esken engang... : ) For ejg veit ikke hva jeg kan lage på den! Er det sterk varme på en raklett? kan ejg steke små kjøttbiter? Eller bare varmer den, ikke steker/bruner? Dette blir middagen i morra, så må være noe å bli mett av. Skal ha babymais, sjampinjong, paprika, vårløk, sukkererter. men kan jeg f.eks. ha kyllingbiter og biffbiter på den? Hadde vært kjempefint hvis noen hadde brukt det før og kunne delt litt erfaring med meg! ; ) Ellers kan det bli råe biffbiter og kylling.. Ikke fristende! Skal enmlig ha en perfekt "piknikk" inne foran peisen med samboern min med raklett. Ville jo vært dumt hvis vi måtte ha ringt peppes fordi alt gikk i vasken! *Røykepause* 0 Siter
mysteria Skrevet 30. mai 2003 Skrevet 30. mai 2003 Smelt ost og ha på kjøttet du.. Kjempegodt.. Ellers så kan du vel steike det meste av kjøtt på den der.. Har hendt seg syforeninga har hatt slik mat enkelte ganger.. Veldig poppulært og god mat.. ) 0 Siter
Gjest Pricilla Skrevet 30. mai 2003 Skrevet 30. mai 2003 mysteria skrev (På 30.5.2003 den 7.35): Smelt ost og ha på kjøttet du.. Kjempegodt.. Ellers så kan du vel steike det meste av kjøtt på den der.. Har hendt seg syforeninga har hatt slik mat enkelte ganger.. Veldig poppulært og god mat.. ) Må man ha små kjøttbiter? Skal man smøre rakletten først, elelr lønner det seg å marinere det man skal steke først? 0 Siter
Gjest Svada Skrevet 30. mai 2003 Skrevet 30. mai 2003 Raklett er opprinnelig Sveitsisk, og er ikke noe annet enn en et stativ med ost på (Raklettost var gjerne i 3-5 kg størrelse). Dette stativet ble satt ved peisen, og etterhvert som osten smeltet, skrapte en osten av og hadde osten over poteter. Et elektrisk raklettjern er ikke noe annet, egentlig. Flisa er vel spesialisten her... 0 Siter
Gjest Pricilla Skrevet 30. mai 2003 Skrevet 30. mai 2003 Svada skrev (På 30.5.2003 den 8.20): Raklett er opprinnelig Sveitsisk, og er ikke noe annet enn en et stativ med ost på (Raklettost var gjerne i 3-5 kg størrelse). Dette stativet ble satt ved peisen, og etterhvert som osten smeltet, skrapte en osten av og hadde osten over poteter. Et elektrisk raklettjern er ikke noe annet, egentlig. Flisa er vel spesialisten her... raklett har nok blitt litt annerledes med åra.. Det er en stor plate man sterker kjøtt osv. på, så er det skuffer under der man legger ost i, som man smeltes og helles over maten man har stekt på plata. kan ikke bare spsie smelta ost! ; ) 0 Siter
mysteria Skrevet 30. mai 2003 Skrevet 30. mai 2003 Pricilla skrev (På 30.5.2003 den 7.59): Må man ha små kjøttbiter? Skal man smøre rakletten først, elelr lønner det seg å marinere det man skal steke først? Det lønner seg og smøre denn inn med olje den første gangen.. (les bruksanvisningen) Det går an og steike både store og små kjøttbiter.. Etter smak og behag det.. Jeg synes det er best og bruke Brasiliansk indrefilet.. ) 0 Siter
mio Skrevet 30. mai 2003 Skrevet 30. mai 2003 Pricilla skrev (På 30.5.2003 den 7.59): Må man ha små kjøttbiter? Skal man smøre rakletten først, elelr lønner det seg å marinere det man skal steke først? Jeg pleier å smøre inn plata med litt olivenolje, så er det bare å legge godsakene på og la de surre - ingen hemninger mht hva du kan få til på denne (ehh...pannekaker er kanskje ingen lur ide... Litt rødvin og godt selskap - og vips så går timene:-) Kos deg! 0 Siter
monass Skrevet 30. mai 2003 Skrevet 30. mai 2003 Du får kjøpt raclettost i ostedisk på ICA, Meny, Ultra etc... Du kan ha ferdigkokte poteter og grønnsaker som du legger i skuffene og legger over ost (bør være ost med litt smak om du ikke kjøper raclettost... synes jeg da) og mens dette smelter steker du kjøttbiter på plata. Over til tallerken og spis! Dette gjentas til magen er full *s* God appetitt. (PS! Det oser veldig av det stekte kjøttet så lufting er en fordel evt. å sitte ute) 0 Siter
Kizza1365380506 Skrevet 30. mai 2003 Skrevet 30. mai 2003 Du bør nok smøre plata med olje, det står nok i bruksanvisningen og. Vi bruker alt slags kjøtt, svin, kylling, biff. Bruker også pølser, chilipølser, ostepølser etc. Skjær alt i biter, ikke altfor små, eller kjøp ferdig oppskjært. Hele ananasringer er også godt å steke. Vanligvis har vi ris til og en god østerssaus el.l. Ja og så en god raklettost. Det er det bare meg som bruker, de andre har vanlig pizzaost el.l. Sølvløk er godt, salat kanskje. Litt krem å ha i skuffen er også godt. (Vet om noen som steker kjøttet i skuffen og har krem og så ost over til slutt.) Og så rødvin selvfølgelig. Lykke til det blir kjempekos. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 30. mai 2003 Skrevet 30. mai 2003 Jeg synes biff som stekes på raclette blir aller best når den marineres i hvitløksmarinade først! Putt ferdig oppdelte grønnsaker (paprika, aubergine, squash, løk, sopp osv..) i skuffene - ost på toppen. Fløtegratinerte poteter er godt ved siden av. *Mmmmmm* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.