Gå til innhold

Bruk solkrem!

Anbefalte innlegg

Gjest Hudpleieren

Jeg kan ikke få si mange nok ganger hvor viktig det er med solkrem.

Og spesiellt viktig er det for barn. Om jeg hører voksne si at barna ikke bruker så mye krem slik at de skal bli fort brune blir jeg KVALM. Barns hud er ekstremt følsom. Ikke nødvendigvis blir den rød og solbrent fort. Men barnehud som er ubeskyttet gir økt fare for kreft som ungdom og voksen.

Vis solvett!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107251-bruk-solkrem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Jeg leste at selve den brune huden er tegn på hudskade. Er dette riktig? Jeg var ofte solbrent som barn, min mor smørte oss med vaselin og så med spenololje når vi ble brent. (Snakk om mishandling.) Har omtrent ingen fregner. Men endel pigmentflekker.

Hvordan tror du faren er for at jeg kan få hudkreft da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107251-bruk-solkrem/#findComment-628767
Del på andre sider

Gjest Hudpleieren

Jeg leste at selve den brune huden er tegn på hudskade. Er dette riktig? Jeg var ofte solbrent som barn, min mor smørte oss med vaselin og så med spenololje når vi ble brent. (Snakk om mishandling.) Har omtrent ingen fregner. Men endel pigmentflekker.

Hvordan tror du faren er for at jeg kan få hudkreft da?

Nå er jeg hudpleier og ikke hudlege så jeg kan ikke si noe om sjangser for å få hudkreft eller ikke. Sjangsene er nok ikke store.

Men en ting er sikkert. Har du senere i ungdommen og i voksen alder brukt solkrem så er dette veldig bra!

Når det gjelder brunfargen i huden så kan det ikke akkurat kalles en skade i huden. Det er en del av hudens "forsvar". Det skal forhindre skader. For eksempel om du har fått en jevn brunfarge vil du ikke bli like lett solbrent som før du fikk denne brunfargen. Men det betyr ikke at en skal slutte å smøre seg når huden først har blitt brun. Der er mange slappe.

Husk at solen er sterkest ca mellom 12 og 15 på dagen.

Det er forreten alltid lurest å starte forsiktig med solingen slik at hudens forsvar får bygge seg opp. Ikke driv "sprengsoling" første dagen det virkelig er varmt ute(kan føre til solbrenthet,soleksem, pigmentfeil). Ta også hensyn til hvilken hudtype du har. Smør deg i litt god tid før du skal ut i solen. Da kremen sjangs til å trekke ordentlig inn. Og ikke bare smør deg en gang for dagen. Om du skal oppholde deg i solen over en lenger periode bør du smøre deg ca hver 2 time. Eller oftere om du tar deg en svømmetur etc.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107251-bruk-solkrem/#findComment-628781
Del på andre sider

Kizza1365380506

Nå er jeg hudpleier og ikke hudlege så jeg kan ikke si noe om sjangser for å få hudkreft eller ikke. Sjangsene er nok ikke store.

Men en ting er sikkert. Har du senere i ungdommen og i voksen alder brukt solkrem så er dette veldig bra!

Når det gjelder brunfargen i huden så kan det ikke akkurat kalles en skade i huden. Det er en del av hudens "forsvar". Det skal forhindre skader. For eksempel om du har fått en jevn brunfarge vil du ikke bli like lett solbrent som før du fikk denne brunfargen. Men det betyr ikke at en skal slutte å smøre seg når huden først har blitt brun. Der er mange slappe.

Husk at solen er sterkest ca mellom 12 og 15 på dagen.

Det er forreten alltid lurest å starte forsiktig med solingen slik at hudens forsvar får bygge seg opp. Ikke driv "sprengsoling" første dagen det virkelig er varmt ute(kan føre til solbrenthet,soleksem, pigmentfeil). Ta også hensyn til hvilken hudtype du har. Smør deg i litt god tid før du skal ut i solen. Da kremen sjangs til å trekke ordentlig inn. Og ikke bare smør deg en gang for dagen. Om du skal oppholde deg i solen over en lenger periode bør du smøre deg ca hver 2 time. Eller oftere om du tar deg en svømmetur etc.

Har egentlig praktisert det sånn spesielt med ungene. Vi har båt og er derfor mye ute i friluft selv om det ikke er så mye sol her på vestlandet.

Husker en gang i syden vi glemte bena til yngesmann. Vi var på sykkeltur. Han gikk med sokker og joggesko og ble solbrendt. Han så ut som han gikk med hvite sokker resten av sommerferien.

Skal huske ca. hver annen time og etter bad. Gjelder dette selv med de solkremene som skal tåle badevann?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107251-bruk-solkrem/#findComment-628794
Del på andre sider

Gjest Hudpleieren

Har egentlig praktisert det sånn spesielt med ungene. Vi har båt og er derfor mye ute i friluft selv om det ikke er så mye sol her på vestlandet.

Husker en gang i syden vi glemte bena til yngesmann. Vi var på sykkeltur. Han gikk med sokker og joggesko og ble solbrendt. Han så ut som han gikk med hvite sokker resten av sommerferien.

Skal huske ca. hver annen time og etter bad. Gjelder dette selv med de solkremene som skal tåle badevann?

Det er best å bruke kremer som skal være ganske vannavstøtende og tåle vann. Men husk at en gjerne tørker seg med håndkle eller legger seg våt ned på et eller annet etter en har vært i sjøen/bassenget. Det fører til at solkremen ikke ligger like jevnt.

Med utålmodige unger er det greit med solspray som går raskere å få ut over. Det bruker jeg på min 5 åring. Han gidder ikke å stå i ro i så lenge om gangen ivertfall.

Husk forresten å ikke bruke parfyme når du soler deg. Har sett folk som har fått pigmentflekker på grunn av det.

Ha en deilig sommer og vis solvett både når det gjelder barna og deg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107251-bruk-solkrem/#findComment-628800
Del på andre sider

Kizza1365380506

Det er best å bruke kremer som skal være ganske vannavstøtende og tåle vann. Men husk at en gjerne tørker seg med håndkle eller legger seg våt ned på et eller annet etter en har vært i sjøen/bassenget. Det fører til at solkremen ikke ligger like jevnt.

Med utålmodige unger er det greit med solspray som går raskere å få ut over. Det bruker jeg på min 5 åring. Han gidder ikke å stå i ro i så lenge om gangen ivertfall.

Husk forresten å ikke bruke parfyme når du soler deg. Har sett folk som har fått pigmentflekker på grunn av det.

Ha en deilig sommer og vis solvett både når det gjelder barna og deg selv.

Vi skal reise til Kreta den 5. juli, er det lurt å la min 15 åring sole seg i solarium først eller er det skadelig for ham?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107251-bruk-solkrem/#findComment-628809
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hudpleieren

Vi skal reise til Kreta den 5. juli, er det lurt å la min 15 åring sole seg i solarium først eller er det skadelig for ham?

Ta heller å smør på han solbeskyttelse med veldig høy faktor de første dagene i syden. Å forberede huden med solarium kan være en falsk trygghet.

Og ikke glem deg selv. Voksnes hud skal også beskyttes godt.

Ha en fin tur

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107251-bruk-solkrem/#findComment-628858
Del på andre sider

Kizza1365380506

Ta heller å smør på han solbeskyttelse med veldig høy faktor de første dagene i syden. Å forberede huden med solarium kan være en falsk trygghet.

Og ikke glem deg selv. Voksnes hud skal også beskyttes godt.

Ha en fin tur

Tusen takk for alle gode råd.

God sommer til deg! :o)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107251-bruk-solkrem/#findComment-628866
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...