Gå til innhold

Oppskrift på rabarbragrøt/syltetøy?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet
Skrevet

Kan noen gi meg en god oppskrift og fremgangsmåte.

Tusen takk

Fortsetter under...

Gjest selje
Skrevet

Dette er sånn "på feelingen-oppskrift", så om det er til noen hjelp, vet jeg ikke.

Du tar f.ex. 10 rabarbraer, skjærer av blad og rot og skreller det av skinnet som følger lett med. På denne tida av sommeren er det ikke viktig å skrelle! Kutt i småbiter (ca halv lillefingerlengde), kok i lite vann (bare så det dekker), ha i sukker til søtt nok (smak!). Kan godt ha i litt kanel, og en slump rød saft (solbær/husholdnings). Kok til bitene er møre og begynner å oppløse seg, det går fort nå så tidlig på året, rabarbraen er sprø og ny.

Rør ut to-tre spiseskjeer med potetmel i kaldt vann, trekk kjelen med kokende rabarbra av plata og visp potemelsjevningen fort i. Så l ar du det koke opp og trekker det av plata igjen. Om du koker mer, blir rabarbragrøten seig som tyggis.

Hell i bolle og avkjøl.

Rabrabrasyltetøy er med bare sukker og kanskje litt vaniljestang/vaniljesukker. I min tid (mors tid) kunne ikke rabarabrasyltetøy oppbevares, så det måtte spises straks. Nå for tida må fuglane vite. Det er sikkert bra til frysing. Personlig syns j eg rabarabragrøt og-syltetøy skal få være sesongvare.

Prøv rabarbrapai! Bruk oppskrifta til eplepai. Ha vanliljeis eller løspisket krem på.

Gjest Masahiro
Skrevet

Rabarbrasuppe

Antall porsjoner:4

Ingredienser:

400 g rabarbra

14 dl vann

2-3 dl sukker

1 ss potetmel

½ dl vann

Fremgangsmåte:

Vask og skrell rababrastilkene hvis de er grovtrevlete. Kutt i biter. Ha i en kasserolle og hell over vannet. Kok opp og la trekke til rabarbraen er mør. Tilsett sukkeret, litt etter litt mens du smaker og rør til det er oppløst. Pisk potetmelet ut i litt kaldt vann og ha i suppa. Kok raskt opp men la den ikke koke etterpå. Server lun eller kald i ganske flatbunnete skåler med en kule vaniljeiskrem.

Nam!!! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...