Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For et års tid siden, fikk jeg noen få prikker på det høyre kinnet, og idag har det spredd seg til et område som dekker halve kinnet. Det er snakk om mørkere prikker på størrelse med knappenålshoder som sitter tett, og som hverken klør eller svir, men det kjennes av og til litt irritert, og området er varmt. Huden i området med prikker har en svak lilla fargetone. Det er ikke kviser eller sorte prikker. Lurer på hva det kan være, og hvordan det eventuelt kan behandles.

Jeg har lest om enkelte revmatiske tilstander som kan gi hudutslett. Jeg har også hatt vondt i den ene tommelen i en tid, uten at jeg kan forklare dette. Håper ikke det er en slik sammenheng.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107314-r%C3%B8dprikket-utslett-p%C3%A5-kinnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dersom utslettet har sammenheng med reaumatisme eller andre bindevevssykdommer burde det ha kommet symmetrisk i ansiktet. Ensidig utslett kan være "helvetesild", men da er det ofte blemmer, og smertefullt. Slik du beskriver det kan det være små pigmentendringer eller "kar-nøster" Sistnevnte kan sannsynligvis fjærnes med laser. Synes du kan kontakte fastlegen din for å få henvisning for vurdering hos hudlege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...