Gå til innhold

Nok et skattespørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest Skattebedratt?

Leste tidligere her at dersom man tjener mellom 33 500 og 63.399 kr betaler man kun 7.80% kr i skatt. Hvorfor har jeg fått tildelt et skattekort som sier at jeg må betale 12% skatt, av de 50 000 jeg tjener da? Betyr det at jeg vil jeg få tilbake penger på skatten neste år da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107343-nok-et-skattesp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Min datter tjente nesten 50.000 i fjor og betalte som deg 12% skatt. Hun får ca. 800 kroner igjen på skatten, så jeg tror ditt skattetrekk ikke er så langt unna, spørs hva du har å trekke fra. Hun hadde ingenting, ikke reisepenger engang.

Mvh

Det var vel jeg som kom med den linken...

Husk du kan ikke sammenligne marginalskatten din med den % som står på skattekortet.

Du betaler 7,8% av det du tjener i det nevnte intervallet, men husk du betaler hele 25% i det intervallet under.

Det som står på skattekortet ditt er mer sjablonmessig og antatt hva som er riktig. Du trekker også forskuddsskatt bare 10,5 måneder i året slik at skattekort-% må bli høyere enn reell skatte %.

Nevnte link gjaldt også bare marginalskatten på lønn. Et skattekort skal også trekke inn skatten som faller på evt. renteinntekter og andre kapitalinntekter og evt. formueskatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...