Gå til innhold

Jeg vil friskmeldes

Anbefalte innlegg

Gjest overtallig
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i åtte måneder, nå har jeg vært meldt overtallig i kommunen og har bestemt meg for at jeg vil friskmeldes for å presse på at de finner stilling til meg. Kan legen nekte meg en friskmelding når jeg ber om det? Jeg har gått til behandling og hatt god fremgang og burde etter egen vurdering greie å jobbe nå.

Skrevet

Selvsagt KAN legen nekte å friskmelde deg, forutsatt at han/hun mener din egen vurdering er feil. Men snakk med legen og forklar at du gjerne vil ut i jobb igjen nå, at du føler deg klar for det. Ikke for å presse kommunen, men fordi du vil i jobb. Men om du er sykemeldt pga uholdbare forhold på arbeidsplassen, så må vel ting være i orden før du kommer tilbake?

Gjest overtallig
Skrevet

Selvsagt KAN legen nekte å friskmelde deg, forutsatt at han/hun mener din egen vurdering er feil. Men snakk med legen og forklar at du gjerne vil ut i jobb igjen nå, at du føler deg klar for det. Ikke for å presse kommunen, men fordi du vil i jobb. Men om du er sykemeldt pga uholdbare forhold på arbeidsplassen, så må vel ting være i orden før du kommer tilbake?

Jeg skal ikke tilbake til samme arbeidsplass derfor ønsker jeg å friskmeldes nå. Da må kommunen finne noe til meg, ellers kan de bare la meg suse rundt i systemet til jeg havner på rehabilitering/attføring og det vil jeg ikke.

Skrevet

Jeg skal ikke tilbake til samme arbeidsplass derfor ønsker jeg å friskmeldes nå. Da må kommunen finne noe til meg, ellers kan de bare la meg suse rundt i systemet til jeg havner på rehabilitering/attføring og det vil jeg ikke.

OK. Håper du blir friskmeldt og får en annen jobb som du kan fungere greit i da :-)

Lykke til! :-)

Gjest barelurerjegassa
Skrevet

OK. Håper du blir friskmeldt og får en annen jobb som du kan fungere greit i da :-)

Lykke til! :-)

Kan ikke "overtallige" sies opp hvis de er friskmeldte?

Eller betyr overtallig noe annet i denne sammenhengen?

Gjest Stjernemor
Skrevet

På min arbeidsplass hadde vi masseoppsigelser pga innskrenkninger. Da var det ei jente som gikk fri siden hun hadde svangerskapspermisjon. Hun kunne da ikke sies opp.

Skulle jo da tro det også var slik om en var sykmeldt?

Så er det vern mot oppsigelse vedkommende ønsker så må det vel være 'tryggere' å være sykmeldt kanskje.

Kan kommunen 'presses' til å gi noen jobb da? Jaja, ikke rart det blir dyrt det systemet der! Selv så har jeg bestandig jobbet innen privat næringsliv, og der må en slåss for jobbene som alle andre. Nytter ikke å 'presse' noen som helst der nei. Tror ansatte i kommune og stat lett får den feiloppfatningen at det er 'andre' enn dem selv som skal sørge for at de har arbeid. 'Det er ikke min skyld' liksom. Grunnen til hjertesukket er at jeg ser klart forskjell i holdning til eget ansvar hos venner og bekjente i privat næring og de i stat/kommune. Sistnevnte har ikke samme 'gutsen'. De er lært opp til atd et finnes et system som fanger dem opp. Da er det lett å gi opp litt for fort.

Sånn, da kan dere bare fyre løs. Men jeg MENER det...

Gjest bebba
Skrevet

De som har fast jobb i kommune/stat kan ikke sies opp uten grunn. Overtallige lærere i Oslo kommune f.eks. må plasseres andre steder eller vente på full lønn til noe blir ledig. Det å si opp en lærer er en lang prosess.

Gjest bebba
Skrevet

På min arbeidsplass hadde vi masseoppsigelser pga innskrenkninger. Da var det ei jente som gikk fri siden hun hadde svangerskapspermisjon. Hun kunne da ikke sies opp.

Skulle jo da tro det også var slik om en var sykmeldt?

Så er det vern mot oppsigelse vedkommende ønsker så må det vel være 'tryggere' å være sykmeldt kanskje.

Kan kommunen 'presses' til å gi noen jobb da? Jaja, ikke rart det blir dyrt det systemet der! Selv så har jeg bestandig jobbet innen privat næringsliv, og der må en slåss for jobbene som alle andre. Nytter ikke å 'presse' noen som helst der nei. Tror ansatte i kommune og stat lett får den feiloppfatningen at det er 'andre' enn dem selv som skal sørge for at de har arbeid. 'Det er ikke min skyld' liksom. Grunnen til hjertesukket er at jeg ser klart forskjell i holdning til eget ansvar hos venner og bekjente i privat næring og de i stat/kommune. Sistnevnte har ikke samme 'gutsen'. De er lært opp til atd et finnes et system som fanger dem opp. Da er det lett å gi opp litt for fort.

Sånn, da kan dere bare fyre løs. Men jeg MENER det...

Ja ja vær da glad for den "gutsen" din. Jeg forstår ikke innlegget slik at dette er et menneske uten guts, tvertimot et menneske som ønsker å stå på. Det er mange som gir opp og kommer på rehabilitering for siden å komme på uføretrygd, der har det ingen sammenheng hvor en er ansatt. Vedkommende ønsker ikke det, men vil tilbake i jobb. Overtallige blir plassert andre steder så lenge det er mulighet og det satser h*n på.

Gjest gå på jobb du
Skrevet

Det er det jo du selv som bestemmer, så det er bare å gå på jobb når det passer deg det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...