Gå til innhold

Kan man prute på bruktbil hos forhandler?..

Anbefalte innlegg

Høne I Frikassè

..og hvordan går man frem?

Skal til Citröen i morgen for å se på en bil til 124.500,-. 2000 mod.

Jeg har aldri kjøpt bil før. Er det vanlig at folk pruter på biler, ber om ekstrautstyr eller noe sånt noe?

Hvis det er det, hvordan går man frem? Ikke minst, hvor mye kan man prute? Er det noe spesiellt på bilen man kan se etter og nevne, slik at man kan prute med "god samvittighet"?

Klem fra

Fortsetter under...

Gjest pasa20

Selvfølgelig kan du det...

De setter alltid prisen litt høyere enn det den egentlig er verdt sånn at folk kan prute seg ned til den originale prisen...

Et godt råd er at du ikke må være overivrig når du ser på bilen, lat som du er litt i tvil og nevn at du bare har 100 000 du kan bruke på bilen....;-)

Lykke til

Høne I Frikassè

Selvfølgelig kan du det...

De setter alltid prisen litt høyere enn det den egentlig er verdt sånn at folk kan prute seg ned til den originale prisen...

Et godt råd er at du ikke må være overivrig når du ser på bilen, lat som du er litt i tvil og nevn at du bare har 100 000 du kan bruke på bilen....;-)

Lykke til

Ahh..sånn det foregår. Jeg er skikkelig redd for å virke frekk og vet ingen verdens ting om bilbransjen. Jeg er jævli god til å prute når jeg går i Karl Johansgate etc og kjøper masse dritt jeg ellers ikke ville trengt. Men når det gjelder masse penger og sånn og proffe folk og stakkars stakkars lille meg.. ja.. du veit.

Jeg får ta på meg en litt utfordrene topp og et uskyldig blikk (er god på sånt) og si at jeg kun har 100.000,-... men det er jo 24.000 under prisantydning. *skremt*

Ahh..sånn det foregår. Jeg er skikkelig redd for å virke frekk og vet ingen verdens ting om bilbransjen. Jeg er jævli god til å prute når jeg går i Karl Johansgate etc og kjøper masse dritt jeg ellers ikke ville trengt. Men når det gjelder masse penger og sånn og proffe folk og stakkars stakkars lille meg.. ja.. du veit.

Jeg får ta på meg en litt utfordrene topp og et uskyldig blikk (er god på sånt) og si at jeg kun har 100.000,-... men det er jo 24.000 under prisantydning. *skremt*

En annen måte å "prute" på er å kreve en masse ekstra til den nye bilen. F. eks stereo/radio m/CDspiller er en selvfølge, nye sommerdekk osv..

Går'n ikke med på det, klag på alt, dekk, støtdempere, foringer, eksosanlegg, ripete frontrute, og har det vært røkt i bilen, så må det himles med øynene og antydes halvering av pris. Kjør over selgeren, men ikke bokstavelig talt.

Vis for all del ikke at dette er bilen du ønsker deg. HAN må være mer ivrig på å selge enn DU er på å kjøpe.

Høne I Frikassè

En annen måte å "prute" på er å kreve en masse ekstra til den nye bilen. F. eks stereo/radio m/CDspiller er en selvfølge, nye sommerdekk osv..

Går'n ikke med på det, klag på alt, dekk, støtdempere, foringer, eksosanlegg, ripete frontrute, og har det vært røkt i bilen, så må det himles med øynene og antydes halvering av pris. Kjør over selgeren, men ikke bokstavelig talt.

Vis for all del ikke at dette er bilen du ønsker deg. HAN må være mer ivrig på å selge enn DU er på å kjøpe.

Gidder'u å ta det for meg, eller?

*humrer*

Trukke jeg får sove i natt, esse.

Gidder'u å ta det for meg, eller?

*humrer*

Trukke jeg får sove i natt, esse.

Er i full gang med å herse med bruktbilselgerne sjøl. Skal ha en VW Caravelle 2,5 TDI, men døm er jo gærne, ska ha skjorta og det hvite ut a' øya for disse kassene.

Trur jeg drar te Tyskland og hentern der.

Annonse

Gjest hårek21

hehe...jeg var å kjøpte en peugot 206 2000mod.

den hadde ikke cd-spiller eller fine felger..helt vanlig.

jeg bad om litt ekstra utstyr. altså det jeg ville ha.

jeg har aldri prutet før ikke en gang i syden men jeg ble litt stolt av meg tilslutt.

da jeg ikke fikk med cd-spiller klaget jeg på demperne, slitasje i bagasjerommet og interiøret. jeg var helt alene på kjøpet og vet ikke noe om biler sånn sett, men jeg har lært meg hva jeg skal se etter.

gyng på bilen for å teste demperne/fjæringene og hør etter lydene.

gå over interiøret og se etter små huller og riper etter evt. småbarn.se også etter slitasje i tak og dashbord etter penger kulepenner ol.

i dørene utvendig er det somregel alltid merker etter nøkkel eller negler.

klag på alt og se for deg hvor hendene er mest.

håndtak, panser, bensinlokk, bagasje og tak.

prøvekjør den og klag på hjulstillingen og ellers kjøre egenskapene.

virk tilslutt uinteresert i den og rist på hoden, men ikke glem å inspiser den videre.

tilslutt sier du at du alltid har likt denne type bil , men at du ikke vil gi mer enn så og så mye for den. rister han så på det så ramser du opp det du fant av slitasje og lyder. han vil nok bøye seg til slutt.

tro meg!

jeg prutet min bil ned 50.000 grunnet dette og samtidig fikk med alu.felger. kjipe men brukbare som vinterfelg

(det var ikke noe feil med bilen. helt strøken. ikke en nøkkelripe engang hehe)

stå på ditt men ikke avslør deg.

ikke gi opp!

lykke til=)

Gjest pasa20

hehe...jeg var å kjøpte en peugot 206 2000mod.

den hadde ikke cd-spiller eller fine felger..helt vanlig.

jeg bad om litt ekstra utstyr. altså det jeg ville ha.

jeg har aldri prutet før ikke en gang i syden men jeg ble litt stolt av meg tilslutt.

da jeg ikke fikk med cd-spiller klaget jeg på demperne, slitasje i bagasjerommet og interiøret. jeg var helt alene på kjøpet og vet ikke noe om biler sånn sett, men jeg har lært meg hva jeg skal se etter.

gyng på bilen for å teste demperne/fjæringene og hør etter lydene.

gå over interiøret og se etter små huller og riper etter evt. småbarn.se også etter slitasje i tak og dashbord etter penger kulepenner ol.

i dørene utvendig er det somregel alltid merker etter nøkkel eller negler.

klag på alt og se for deg hvor hendene er mest.

håndtak, panser, bensinlokk, bagasje og tak.

prøvekjør den og klag på hjulstillingen og ellers kjøre egenskapene.

virk tilslutt uinteresert i den og rist på hoden, men ikke glem å inspiser den videre.

tilslutt sier du at du alltid har likt denne type bil , men at du ikke vil gi mer enn så og så mye for den. rister han så på det så ramser du opp det du fant av slitasje og lyder. han vil nok bøye seg til slutt.

tro meg!

jeg prutet min bil ned 50.000 grunnet dette og samtidig fikk med alu.felger. kjipe men brukbare som vinterfelg

(det var ikke noe feil med bilen. helt strøken. ikke en nøkkelripe engang hehe)

stå på ditt men ikke avslør deg.

ikke gi opp!

lykke til=)

Hvor mye kjøpte du bilen din for da???

"drømmer om en peugeot 206 cabriolet"

Dette avhenger helt av biltype. Du får den ikke for 100' om bilforhandleren er seriøs. Det vanlige er at man klarer å jobbe ned prisen mellom 5 og 10% -hos merkeforhandlere i hvertfall.De vil nødig virke useriøse. I så fall kan en antydning på 100' virke mot sin hensikt. Enten vil selgeren anbefale en annen bil eller en gunstig delfinansiering - og det er du ikke interessert i.

Ulv I Faarikaal

Finn bilen du vil ha, ta den med til et annet verksted eller til NAF for test. Noter ned alle feil. Ikke vis lista til forhandler, men hold den for deg selv. Si at du har funnet mange feil og se sur ut. Be om en MYE bedre pris. Begynn evt å ramse opp feil, og fortell hva du kunne tenke deg å betale.

Du kan regne med at en lite populær bil kan handles for 20-30% mindre enn prislappen.

Jeg gjorde det samme selv og fikk pruta ned en støvete BMW fra 30.000 til 16.000.

Husk at du har reklamasjonsrett etter kjøpsloven, uansett hva det står i kontrakten, når du kjøper av et firma.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...