Gå til innhold

Forslag til billige middager?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sløv med middagslagingen tidligere, men nå prøver jeg å lage middag hver dag. Problemet er at jeg har bare uføretrygd og fisk og kjøtt f.eks er kjempedyrt. Skulle helst brukt det mest mulig for jeg holder et kosthold med lav GI.

Noen som har noen gode forslag til hva jeg kan lage?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107712-forslag-til-billige-middager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Ris har lav GI, og er billig i Norge. (Faktisk så billig at det smugles til EU!)

Basmatiris har den laveste GI, men jasminris smaker bedre!

Du får 20 kg ris for 200 kr, og det holder LENGE.

====

Hvis du er GI fanatiker spiser du vel linser til risen, men hvis du er "normal" så passer det meste.

For eksempel: entrecote-kjøtt er billig. Du får ofte hel laks og ørret for 30 kr/kg i butikker - skjær det opp i skiver (steker).

Med vennlig hilsen

Hei,

Ris har lav GI, og er billig i Norge. (Faktisk så billig at det smugles til EU!)

Basmatiris har den laveste GI, men jasminris smaker bedre!

Du får 20 kg ris for 200 kr, og det holder LENGE.

====

Hvis du er GI fanatiker spiser du vel linser til risen, men hvis du er "normal" så passer det meste.

For eksempel: entrecote-kjøtt er billig. Du får ofte hel laks og ørret for 30 kr/kg i butikker - skjær det opp i skiver (steker).

Med vennlig hilsen

Jeg egner meg ikke som fanatiker :-)

Her var det ting jeg ikke var klar over. Takk skal du ha :-)

Fisk og kjøtt behøver ikke å bli kjempedyrt. Kylling for eksempel. Ikke kjøp de dyre filetene, kjøp en hel rå kylling og fileter selv. Det er ingen sak å få en kylling til 25 kroner, hvis du følger med litt. Til en person holder det til fire middager hvis du er raus med tilbehøret.

Fisk. Laks selges helt ned i 25 kroner kiloen. Kjøp hel, fileter selv og frys ned i passe porsjoner.

Spe på med masse belgfrukter (erter, bønner, linser) som du kjøper i innvandrerbutikk, det er billig mat med lav GI.

Fisk og kjøtt behøver ikke å bli kjempedyrt. Kylling for eksempel. Ikke kjøp de dyre filetene, kjøp en hel rå kylling og fileter selv. Det er ingen sak å få en kylling til 25 kroner, hvis du følger med litt. Til en person holder det til fire middager hvis du er raus med tilbehøret.

Fisk. Laks selges helt ned i 25 kroner kiloen. Kjøp hel, fileter selv og frys ned i passe porsjoner.

Spe på med masse belgfrukter (erter, bønner, linser) som du kjøper i innvandrerbutikk, det er billig mat med lav GI.

Tror jeg må få moren min til å lære meg å dele opp en kylling. Prøvde med høns en gang, det ble ikke mye helt etterpå *s*

Hadde ikke engang tenkt på erter som tilbehør. Føler meg helt grønn når det gjelder hva jeg skal ha til så jeg ender opp med bare poteter eller ris. Pasta er enklere.

Annonse

Tror jeg må få moren min til å lære meg å dele opp en kylling. Prøvde med høns en gang, det ble ikke mye helt etterpå *s*

Hadde ikke engang tenkt på erter som tilbehør. Føler meg helt grønn når det gjelder hva jeg skal ha til så jeg ender opp med bare poteter eller ris. Pasta er enklere.

Hei,

Pasta basert på durum-hvete (Fettucini/Tagliatelli, og mye annet) har lav GI.

Du får kjøpt kyllingvinger til 19 kr/kg på tilbud. De trenger du ikke "hakke opp".

Jeg tror kalkun er billigere enn kylling, men det finner du ut av.

Med vennlig hilsen

Hei,

Pasta basert på durum-hvete (Fettucini/Tagliatelli, og mye annet) har lav GI.

Du får kjøpt kyllingvinger til 19 kr/kg på tilbud. De trenger du ikke "hakke opp".

Jeg tror kalkun er billigere enn kylling, men det finner du ut av.

Med vennlig hilsen

Jeg hakket den ikke opp, jeg rev den i filler *s*

Og takk igjen for forslagene :-)

Annonse

En søndag formiddag kan du steke en hel kalkun. Plukk av alt kjøttet, skjær det i biter og frys ned i porsjoner. Da har du magert kjøtt til alle mulige slags retter: gryteretter, pai, suppe, lapskaus, salat osv.

Hei,

Du må minne Soria på at hun skal fjerne fjærene fra kalkunen først! ;-)

Hun har dårlig erfaring med kyllinger/høner!

:-)

Med vennlig hilsen

serendipity

Rå høns er jo billig. Lever er billig, både leverdeig, og hel.

Helstekt lever i fløtesaus er jo såå godt. Blokker med frossen sei er rimelig.

Lapskaus kan jo også gjøres temelig rimelig, poteter, gulrøtter, purre, sellerirot, litt kjøtt og litt pølser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...