Gå til innhold

Lån. Hva bør jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest trenger økonomiråd

Kommer antagelig til å gå fra samboern min snart. Vi leier en leilighet til 7600,- i mnd. Og det er å kaste penger ut av vinduet, kunne heller bevtalt egent lån. Det er det jeg har lyst til nå da.. ta opp lån og kjøpe meg en 2-roms. Må vel opp i 900 000 - 100 0000. Men får JEG det aleine?

har ikke noe gjeld, har heller aldri hatt gjeld eller inkassoer. Har spart opp 35 000 på BSU, ikke mye, men litt i hvert fall. Tjener 230 000 brutto, har fats jobb.

Har jeg i det hele tatt sjans i havet for å få lån aleien med leiligheten som sikkerhet? Hvilken bank bør ejg kontakte? Hvor kan jeg få råd og hjelp til dette?

Orker ikke å jobbe meg halvt i hjæl for å betale ned andres lån lenger.. har nå leid i fire år. Ikke får jeg spart noe når ejg leier heller.

Noen som har erfaringer å dele med rådløs jente på 22? Det er uaktualet å kjøpe leilighet utenfor Oslo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107800-l%C3%A5n-hva-b%C3%B8r-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet er jeg ikke særlig optimistisk. Jeg utvider boliglånet mitt selv nå, for å pusse opp badet. Går opp til 900 000, tjener ca. 350 000 i 80% stilling.

Søknaden min måtte til banksjefen for godkjenning, for lånet ble for høyt i forhold til inntekten. Jeg tror de fleste banker ikke låner deg mer enn to og en halv ganger inntekten. Jeg fikk innvilget lånet, mest på grunn av solid økonomi og oversikt generelt, men også fordi samboeren min bidrar.

Er det noen du kan dele leilighet med ?

Gjest trenger økonomiråd

I utgangspunktet er jeg ikke særlig optimistisk. Jeg utvider boliglånet mitt selv nå, for å pusse opp badet. Går opp til 900 000, tjener ca. 350 000 i 80% stilling.

Søknaden min måtte til banksjefen for godkjenning, for lånet ble for høyt i forhold til inntekten. Jeg tror de fleste banker ikke låner deg mer enn to og en halv ganger inntekten. Jeg fikk innvilget lånet, mest på grunn av solid økonomi og oversikt generelt, men også fordi samboeren min bidrar.

Er det noen du kan dele leilighet med ?

nei det er ingen jeg kan, eller vil dele leilighet med. Vil ha min egen. Og jeg vil ikke ha ett-roms.

men hva med etableringslån? Hva med unge mennesker som ikke arver flere hundre tusen av tanter og onkler? Har vi ikke sjans til å overleve i dette samfunnet vi da? Må vi dyttes fire stykker inn i en elilighet? Er det den eneste muligheten?

Boligpolitikken i Norge suger. Vi har råd til å gi bort flere milliarder hvert år, men å gi tak over hodet på den yngre generasjonen har landet ikke råd til.

nei det er ingen jeg kan, eller vil dele leilighet med. Vil ha min egen. Og jeg vil ikke ha ett-roms.

men hva med etableringslån? Hva med unge mennesker som ikke arver flere hundre tusen av tanter og onkler? Har vi ikke sjans til å overleve i dette samfunnet vi da? Må vi dyttes fire stykker inn i en elilighet? Er det den eneste muligheten?

Boligpolitikken i Norge suger. Vi har råd til å gi bort flere milliarder hvert år, men å gi tak over hodet på den yngre generasjonen har landet ikke råd til.

Tenker du på u-hjelp når du sier "gi bort flere milliarder" ?

Jeg tror neppe den går til å gi unge mennesker i u-land tilgang til egen leilighet, ikke ett-roms, og sentralt beliggende.

Jeg synes faktisk det er viktigere å hjelpe barn som dør av sult og sykdommer, uansett hvor de er i verden, enn det er å skaffe alle norske ungdommer en egen toromsleilighet der det måtte passe dem.

Og nei, jeg har ikke arvet flere hundre tusen av rike tanter og onkler. Klagesangen var like høy blant unge da jeg etablerte meg, jeg forsto den ikke da heller.

Du kan ikke få alt med en gang !

Du får garantert lån, men om du får så mye som du ønsker er jeg heller i tvil om. Prøv Husbanken, der har du nok best sjanse for å få et såpass høyt lån. Hvis du får et så stort lån må du nok regne med at nedbetalingstiden vil gå utover de vanlige 20 årene. Men det er ikke umulig i allefall.

'Den yngre generasjonen' kan for eksempel ta til takke med ei lita leilighet i Oslo eller flytte til et område med lavere boligpriser.

Hvorfor skal samfunnet sponse deg så du får en større bolig enn du strengt tatt har råd til???

Annonse

Jeg er fullstendig enig med Atene.

Tror du må stikke fingeren litt i jorda. Jeg har mange single venner og kollegaer som har passert 30 og har lange utdanninger og bra jobber - som bor i 1-roms. Sånn er det å bo i Oslo!

Iblant griper jeg meg i å savne mine EGNE 38 kvm, som jeg hadde i min 1-roms i mitt single liv. Det er mer enn det arealet jeg eksklusivt disponerer nå i et hushold på fem....Hadde jeg ganget det arealet med fem, hadde vi hatt GOD plass!

Gjest trenger økonomiråd

'Den yngre generasjonen' kan for eksempel ta til takke med ei lita leilighet i Oslo eller flytte til et område med lavere boligpriser.

Hvorfor skal samfunnet sponse deg så du får en større bolig enn du strengt tatt har råd til???

har ikke bdt om å sponse meg, men å selge meg en bolig til en pris ejg kan leve med! "ta til takke med?" Skal jeg bo i ett kott fordi jeg vil bo i fødebyen min? Der jeg har alle mine venner, familie, jobb, fritidsaktiviteter osv? Skal ejg flytte ut av byen og sitte mutters aleine i en leilighet?

jeg har aldri fått en dritt av staten! ALDRI! Fikk ikke engang stipend til skolebøker selv om mamma var alenemor med broren min og meg, og vi spiste tomatsuppe tre ganger i uka fordi vi ikke hadde penger til noe annet! hadde det ikke vært for besteforeldrene mine som har hjulpet oss med klær og mat hadde jeg sikkert bodd på gata nå. Så ikke kom å fortell meg hva ejg bør ta til takke for eller ikke.

Når vi bor i et så rikt land som Norge bør da landet sørge for at de som allerede bor her har et komfortabelt sted å bo og at de har det bra, i stedet for å sponse asylsøkere som jobber svart med hus, bil, klær og mat.

Vi er nordmenn og har betalt skatt i alle år, vi fikk ikke en dritt da vi tengte det mest! Vi ble mobba på skolen fordi vi hadde etterligninger av merkeklær. Så en liten to-roms er ikke mye å forlange!

Det er lett å si det når man har hus, bil, penger i banken, bestilt en sydentur, og har skapet fult av klær. Da er det lett å si til andre hva de bør ta til takke for!

har ikke bdt om å sponse meg, men å selge meg en bolig til en pris ejg kan leve med! "ta til takke med?" Skal jeg bo i ett kott fordi jeg vil bo i fødebyen min? Der jeg har alle mine venner, familie, jobb, fritidsaktiviteter osv? Skal ejg flytte ut av byen og sitte mutters aleine i en leilighet?

jeg har aldri fått en dritt av staten! ALDRI! Fikk ikke engang stipend til skolebøker selv om mamma var alenemor med broren min og meg, og vi spiste tomatsuppe tre ganger i uka fordi vi ikke hadde penger til noe annet! hadde det ikke vært for besteforeldrene mine som har hjulpet oss med klær og mat hadde jeg sikkert bodd på gata nå. Så ikke kom å fortell meg hva ejg bør ta til takke for eller ikke.

Når vi bor i et så rikt land som Norge bør da landet sørge for at de som allerede bor her har et komfortabelt sted å bo og at de har det bra, i stedet for å sponse asylsøkere som jobber svart med hus, bil, klær og mat.

Vi er nordmenn og har betalt skatt i alle år, vi fikk ikke en dritt da vi tengte det mest! Vi ble mobba på skolen fordi vi hadde etterligninger av merkeklær. Så en liten to-roms er ikke mye å forlange!

Det er lett å si det når man har hus, bil, penger i banken, bestilt en sydentur, og har skapet fult av klær. Da er det lett å si til andre hva de bør ta til takke for!

Hallo, ta nå kontakt med kommunen og snakk om etableringslån. Det eksisterer.

Gjest Sylfide på 30

En ett rommer på 35-40 kv. vil koste deg fra min 1 mill og opp til ca 1.5. Hvorfor? Jo, de feite på 50 kjøper disse til ungene sine, slik at de kan bo gratis. Har du ikke feite, rike foreldre eller familie, kan du glemme å kjøpe noe som ligger rimelig sentralt. Du kan nok få en to rommer på Romsås for en billig penge, men da kan man jo likegodt bo på Gjøvik.

Det er vitterlig ikke asylsøkere som har skylda for de høye prisene i Oslogryta.

Du velger selv å bo i den dyreste delen av landet, og da kan du ikke forvente å ha råd til en stor bolig når du er relativt ung og alene om utgiftene.

Når det gjelder kommentaren din om at det er lett for meg å uttale meg som har bil, bestilt sydentur etc så er du så langt ute på viddene at det nesten ikke er latterlig en gang.

Hvis du ikke MÅ bo på vestkanten, kan du nå få deg en to-roms til 7-800.000,-

Husk å se etter at du får en levelig husleie, og evt inkl varmtvann og fyring.

Du kan få 2,5 ganger bruttoinntekten din i lån.

(Husk å trekke fra evt andre lån og studielån)

De fleste banker låner deg opptil 80% av kjøpesummen. Dersom du trenger mer, må du gjerne stille med pant for de resterende 20%, f.eks i foreldrene dines bolig, dersom de går med på det.

Ellers er det sikkert smart å binde renta etter den forventede rentenedgangen i juni, slik at du alltid vet hva du skal betale.

Lykke til!

Annonse

Hva med noe slik som dette :

http://www.tinde.com/47/ext/property.pl?partner=&pId=472000403041

Gjest trenger økonomiråd

Det er vitterlig ikke asylsøkere som har skylda for de høye prisene i Oslogryta.

Du velger selv å bo i den dyreste delen av landet, og da kan du ikke forvente å ha råd til en stor bolig når du er relativt ung og alene om utgiftene.

Når det gjelder kommentaren din om at det er lett for meg å uttale meg som har bil, bestilt sydentur etc så er du så langt ute på viddene at det nesten ikke er latterlig en gang.

Det er like latterlig som at du sier at jeg krever en stor leilighet midt i sentrum og at staten skal sponse den for meg!

Holder i massevis med 50 kvadrat for meg, men er det for mye å kreve å ha et soverom? Nei, jeg synes ikke det.

Og har jeg valgt å vokse opp i norges dyreste by? nei, tror ikke det! Er det virkelig nødvendig å flytte fra alt som betyr noe for en for å ha et sted å bo? Eller eie en elilghet? Synes du virkelig det?

Det er like latterlig som at du sier at jeg krever en stor leilighet midt i sentrum og at staten skal sponse den for meg!

Holder i massevis med 50 kvadrat for meg, men er det for mye å kreve å ha et soverom? Nei, jeg synes ikke det.

Og har jeg valgt å vokse opp i norges dyreste by? nei, tror ikke det! Er det virkelig nødvendig å flytte fra alt som betyr noe for en for å ha et sted å bo? Eller eie en elilghet? Synes du virkelig det?

Hvis du ikke vil flytte så gjenstår det to valg. Enten kjøper du noe du har råd til selv om du ikke syns det er stort nok, eller så får du leie en bolig.

Kjeft meg huden full så mye du ønsker, det vil uansett ikke endre på realitetene.

tigertrollet

"Vil ha min egen. Og jeg vil ikke ha ett-roms"

"Vil ha"?! Hva er det slags bortskjemt holdning? Så kjøp to-roms da hvis du har råd til det! Man kjøper selvsagt etter evne ikke etter hva man "har lyst på". Men skal du bo innenfor ring2 blir det neppe så lett. Det er vel ingen som nekter deg en to-roms bare du får lån.

Du er ikke unik. Du er i situasjon med de fleste single uten egenkapital.

De færreste har rike foreldre å sko seg på.

Stikk fingern i jorda og flytt i en av bydelene på østkanten da -der får du mer for penga.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...