Gå til innhold

Lån. Hva bør jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest trenger økonomiråd

"Vil ha min egen. Og jeg vil ikke ha ett-roms"

"Vil ha"?! Hva er det slags bortskjemt holdning? Så kjøp to-roms da hvis du har råd til det! Man kjøper selvsagt etter evne ikke etter hva man "har lyst på". Men skal du bo innenfor ring2 blir det neppe så lett. Det er vel ingen som nekter deg en to-roms bare du får lån.

Du er ikke unik. Du er i situasjon med de fleste single uten egenkapital.

De færreste har rike foreldre å sko seg på.

Stikk fingern i jorda og flytt i en av bydelene på østkanten da -der får du mer for penga.

jeg jeg vil ha, eller ønsker meg. Kall et hva du vil.

Jeg har ikke skrevet noe sted her i denne tråden at jeg vil bo i vest. kan godt bo på furuset, lindeberg, hellerud, mortensrud, oppsahl eller hvor det måtte være. Bare det er i Oslo. har ikke nevt innenfor noe ring jeg!

jeg synes det er helt absurd at man i et rikt land som Norge skal bo i rottehøl fordi prisene ikke er til å leve med.

Og jeg snakker ikke bare om meg men for alle det gjelder. jeg kommer ikke til å klare å leve i ett-roms. Da leier jeg heller en to-roms og lever mwed dårlig råd resten av livet. Ikke rart folk jobber svart, selger dop og ikke minst seg selv for å overleve.

Fortsetter under...

Gjest pasa20

Jeg har ikke skrevet noe sted her i denne tråden at jeg vil bo i vest. kan godt bo på furuset, lindeberg, hellerud, mortensrud, oppsahl eller hvor det måtte være. Bare det er i Oslo. har ikke nevt innenfor noe ring jeg!

jeg synes det er helt absurd at man i et rikt land som Norge skal bo i rottehøl fordi prisene ikke er til å leve med.

Og jeg snakker ikke bare om meg men for alle det gjelder. jeg kommer ikke til å klare å leve i ett-roms. Da leier jeg heller en to-roms og lever mwed dårlig råd resten av livet. Ikke rart folk jobber svart, selger dop og ikke minst seg selv for å overleve.

Har nettopp kjøpt meg leilighet selv, fikk etableringslån fra kommunen og jeg er student....

Fikk ikke drømmeleiligheten akkurat, den er en liten tre roms men den er grei nok og jeg trives med den....

Syns ikke du skal ta det til takke med hva som helst, har du lyst på en to-roms noe som jeg ikke syns er for mye å forlange så gjør du så godt du kan for å få nok lån til å kjøpe en to-roms....

Lykke til i hvertfall ;-)

Gjest trenger økonomiråd

Har nettopp kjøpt meg leilighet selv, fikk etableringslån fra kommunen og jeg er student....

Fikk ikke drømmeleiligheten akkurat, den er en liten tre roms men den er grei nok og jeg trives med den....

Syns ikke du skal ta det til takke med hva som helst, har du lyst på en to-roms noe som jeg ikke syns er for mye å forlange så gjør du så godt du kan for å få nok lån til å kjøpe en to-roms....

Lykke til i hvertfall ;-)

Takk! Det skal jeg. la ikke inn innlegget for å høre at jeg er bortskjemt, kravstor og sånne ting. Har aldri vært bortskjemt. Synes heller ikke en to-roms er for mye å kreve.

Gjest GeorgeX

Når du er under 34 kan du få såkalt "førstehjemslån" opp til 100% finansiering hos enkelte banker, forutsatt at du går gjennom kredittvurderingen selvsagt. For en enslig jente på 22 er det friskt å satse på 2-roms til rundt millionen - litt i utkanten av Oslo fins det 1-roms som er store nok til rundt 650-700000.

Lykke til!

Takk! Det skal jeg. la ikke inn innlegget for å høre at jeg er bortskjemt, kravstor og sånne ting. Har aldri vært bortskjemt. Synes heller ikke en to-roms er for mye å kreve.

Jeg tror du skal tenke over ordbruken din.

"Kreve" sier du. At du krever noe, innebærer at du forventer at noen skal gi deg det. Hvem skal gi deg det isåfall ?

Forhåpentligvis mener du "har lyst på".

tigertrollet

DA er vi på nett. Og i samme situasjon. Det er ikke lett å komme på markedet som førstegangskjøper det er sikkert.

Du kan søke om etableringslån gjennom Oslo kommune mener jeg -om du ikke har eid før. Verdt et forsøk jaffal:)

Det er heldigvis noen bydeler som er bedre enn andre prismessig..

Gudd løkk! :-)

Annonse

http://www.finn.no/finn/realestate/object?id=3735604&sid=624887210926314&pos=9&rub=10'>http://www.finn.no/finn/realestate/object?id=3735604&sid=624887210926314&pos=9&rub=10

Her er en på Bjørndal til 550', men husleien er på over 3500.

Søk på http://www.finn.no/

Masse leiligheter der, og for tiden er markedet en smule på hell, så det burde være mulig å skaffe seg noe. Gå til banken din, hør hvor mye du kan få låne, skaff deg finansieringsbevis og begynn å gå på visning.

Forøvrig bodde vi i en toroms helt til nummer 2 var 6 mnd. Slik fikk vi råd til femroms i Bærum selv om vi er relativt nyetablert i et presset boligmarked.

Jeg synes kanskje du syter og klager litt. Synes du det er greit at noen hundre unger sulter ihjel i Etiopia for at du skal få separat soverom istedet for sovealkove?

En ett rommer på 35-40 kv. vil koste deg fra min 1 mill og opp til ca 1.5. Hvorfor? Jo, de feite på 50 kjøper disse til ungene sine, slik at de kan bo gratis. Har du ikke feite, rike foreldre eller familie, kan du glemme å kjøpe noe som ligger rimelig sentralt. Du kan nok få en to rommer på Romsås for en billig penge, men da kan man jo likegodt bo på Gjøvik.

Merkelig innlegg.

Feite foreldre?

Ett roms til 1,5 mill?

Sylfide?

nei det er ingen jeg kan, eller vil dele leilighet med. Vil ha min egen. Og jeg vil ikke ha ett-roms.

men hva med etableringslån? Hva med unge mennesker som ikke arver flere hundre tusen av tanter og onkler? Har vi ikke sjans til å overleve i dette samfunnet vi da? Må vi dyttes fire stykker inn i en elilighet? Er det den eneste muligheten?

Boligpolitikken i Norge suger. Vi har råd til å gi bort flere milliarder hvert år, men å gi tak over hodet på den yngre generasjonen har landet ikke råd til.

Du får en ok 2-romsleilighet på f.eks Holmlia (Søndre Nordstrand som det så pent kan kalles nå) med veranda til 7-800000,-. Ganske fint område, 10 min med tog til sentrum, kort vei til strand og bra turområder!

En del utlendinger som bor der, men du får mye areal for pengene.

Gjest pasa20

Du får en ok 2-romsleilighet på f.eks Holmlia (Søndre Nordstrand som det så pent kan kalles nå) med veranda til 7-800000,-. Ganske fint område, 10 min med tog til sentrum, kort vei til strand og bra turområder!

En del utlendinger som bor der, men du får mye areal for pengene.

Er det noe problem at det er en del utlendinger som bor der?????

Skal de bo på gaten da???

Har du foreldre som kan stille som kausjonister?

Jeg er selv 22, og da jeg kjøpte leilighet i fjor vår var jeg nødt til å låne hele kjøpesummen (var jo bare 300 000 kr siden jeg bort langt unna oslo, men uansett). Jeg fikk da låne 80% av kjøpesummen på et såkalt ungdomslån/etableringslån/førstehjemslån eller hva banken kaller det, med bankens beste rente. De siste 20% var et eget lån med vanlig rente, og jeg måtte ha kausjonist for det lånet.

Lykke til :)

PS, det er ikke så gærent å bo i en ett-roms, så lenge du har mulighet til å skjerme senga fra resten av leiligheten.

Er det noe problem at det er en del utlendinger som bor der?????

Skal de bo på gaten da???

Jeg vet bare at det er mange som ikke vil bo på holmlia/grorud/tveita pga mange utlendinger - det er ofte mer kriminalitet når det er mange forskjellige kulturer som bor tett.

Ikke meningen å støte deg.

har ikke bdt om å sponse meg, men å selge meg en bolig til en pris ejg kan leve med! "ta til takke med?" Skal jeg bo i ett kott fordi jeg vil bo i fødebyen min? Der jeg har alle mine venner, familie, jobb, fritidsaktiviteter osv? Skal ejg flytte ut av byen og sitte mutters aleine i en leilighet?

jeg har aldri fått en dritt av staten! ALDRI! Fikk ikke engang stipend til skolebøker selv om mamma var alenemor med broren min og meg, og vi spiste tomatsuppe tre ganger i uka fordi vi ikke hadde penger til noe annet! hadde det ikke vært for besteforeldrene mine som har hjulpet oss med klær og mat hadde jeg sikkert bodd på gata nå. Så ikke kom å fortell meg hva ejg bør ta til takke for eller ikke.

Når vi bor i et så rikt land som Norge bør da landet sørge for at de som allerede bor her har et komfortabelt sted å bo og at de har det bra, i stedet for å sponse asylsøkere som jobber svart med hus, bil, klær og mat.

Vi er nordmenn og har betalt skatt i alle år, vi fikk ikke en dritt da vi tengte det mest! Vi ble mobba på skolen fordi vi hadde etterligninger av merkeklær. Så en liten to-roms er ikke mye å forlange!

Det er lett å si det når man har hus, bil, penger i banken, bestilt en sydentur, og har skapet fult av klær. Da er det lett å si til andre hva de bør ta til takke for!

Unnskyld meg.. Du krever en bolig som DU har råd til å leve med.. Og den skal være sånn og sånn.

Skal noen selge til underpris til deg så er det nettopp å sponse deg.

Hvem skal gjøre det??????

Du klamrer deg til staten....

Er det staten som er selger av boliger???

At prisene er høye, og særlig høye på visse leligheter og visse områder, så skyldes jo det at det er andre som også trenger et sted å bo...

I tillegg til at du trenger økonomiråd så trenger du også en grunnleggende forståelse av hvordan et marked fungerer..

Som så mange andre her så syntes jeg ikke noe om skal-ha holdningen din..

Annonse

Har du tenkt på at kanskje nettopp er det fordi Norge er et rikt land at det koster mye?

Jeg garanterer deg at hadde Norge vært et u-land og fattigdommen florert i Oslo, så skulle du fått deg en stor og rimelig leilighet..

Ting henger sammen..

Kan anbefale bydel Hellerud, nærmere bestemt på Haugerud. Der bodde jeg tidligere, for inntil ca 3 år siden (før jeg flytta ut av byen da jeg ble samboer og etter hvert gift...). Hadde en 2-roms i en av høyblokkene der oppe. På forhånd skulle jeg IKKE ha leilighet i høyblokk, men ble positivt overraska faktisk. Og med marka som nærmeste nabo, kort gangvei til t-bane, lite butikksenter, postkontor, lege osv.

En klar fordel var rimelig husleie til borettslaget, som inkluderte fellesgjeld (som var veldig lav, men noe pga oppussing av blokkene), fyring og varmtvann (= veldig lav strømregning), trappevask, gratis fellesvaskeri, kabel-tv, kommunale utgifter, 3 vaktmestere i borettslaget (som består av 6 (?) høyblokker), enkelt trimrom mm. Altså mye for penga! Tror de fellesutg. er ca 1500 i mnd. nå, dvs de var 1250 når jeg bodde der, og har vel kanskje blitt øket litt siden.

Selv om du helst vil ha en to-roms, ta en titt på de der det står 1 (2)-roms eller 1-roms med sove-alkove. De har gjerne såpass skjermet soveplass at det føles som 2-roms, ingen sjenerende seng i stua.

Her er noen med max-pris 1.000.000 i bydel Hellerud:

http://www.tinde.com/47/res/buy;main;results.pl?m_search=1&fylke=1-47-3-&pSearchPriceEuroMax=1000000&pLocation=1-47-3-116-&pTimeSold=NULL&_type_filter=1,2,3,4,7,8,9,10&m_search=1&m_search=1&showpix=1&pAdType=1&_limit=10&_offset=0&_order=pLocation,pSearchPriceEuro

Hva med denne fx?

http://www.tinde.com/47/res/buy;property.pl?pId=471605603155

Kan anbefale bydel Hellerud, nærmere bestemt på Haugerud. Der bodde jeg tidligere, for inntil ca 3 år siden (før jeg flytta ut av byen da jeg ble samboer og etter hvert gift...). Hadde en 2-roms i en av høyblokkene der oppe. På forhånd skulle jeg IKKE ha leilighet i høyblokk, men ble positivt overraska faktisk. Og med marka som nærmeste nabo, kort gangvei til t-bane, lite butikksenter, postkontor, lege osv.

En klar fordel var rimelig husleie til borettslaget, som inkluderte fellesgjeld (som var veldig lav, men noe pga oppussing av blokkene), fyring og varmtvann (= veldig lav strømregning), trappevask, gratis fellesvaskeri, kabel-tv, kommunale utgifter, 3 vaktmestere i borettslaget (som består av 6 (?) høyblokker), enkelt trimrom mm. Altså mye for penga! Tror de fellesutg. er ca 1500 i mnd. nå, dvs de var 1250 når jeg bodde der, og har vel kanskje blitt øket litt siden.

Selv om du helst vil ha en to-roms, ta en titt på de der det står 1 (2)-roms eller 1-roms med sove-alkove. De har gjerne såpass skjermet soveplass at det føles som 2-roms, ingen sjenerende seng i stua.

Her er noen med max-pris 1.000.000 i bydel Hellerud:

http://www.tinde.com/47/res/buy;main;results.pl?m_search=1&fylke=1-47-3-&pSearchPriceEuroMax=1000000&pLocation=1-47-3-116-&pTimeSold=NULL&_type_filter=1,2,3,4,7,8,9,10&m_search=1&m_search=1&showpix=1&pAdType=1&_limit=10&_offset=0&_order=pLocation,pSearchPriceEuro

Hva med denne fx?

http://www.tinde.com/47/res/buy;property.pl?pId=471605603155

Eller her:

http://www.finn.no/finn/realestate/salesearch?sid=327090710427618&pager=1

(3 stk 2-roms på Haugerud der til prisant. 840-890.000)

En ett rommer på 35-40 kv. vil koste deg fra min 1 mill og opp til ca 1.5. Hvorfor? Jo, de feite på 50 kjøper disse til ungene sine, slik at de kan bo gratis. Har du ikke feite, rike foreldre eller familie, kan du glemme å kjøpe noe som ligger rimelig sentralt. Du kan nok få en to rommer på Romsås for en billig penge, men da kan man jo likegodt bo på Gjøvik.

Bullshit

Gjest trenger økonomiråd

Jeg tror du skal tenke over ordbruken din.

"Kreve" sier du. At du krever noe, innebærer at du forventer at noen skal gi deg det. Hvem skal gi deg det isåfall ?

Forhåpentligvis mener du "har lyst på".

Herregud! Er det MULIG????

har du noe mer å henge deg opp i eller mase om nå også kanskje? Skjønner ikke at du gidder engang!Du bare gjør deg selv til en snerpe

har du noe mer å henge deg opp i eller mase om nå også kanskje? Skjønner ikke at du gidder engang!Du bare gjør deg selv til en snerpe

og du har tydeligvis sluppet opp for argumenter, og gått over til utskjelling.

Du har rett i en ting. Jeg skjønner ikke at jeg gidder.

Hva med å heller svare de av oss som faktisk har svart på dette med hvor det er mulig å få tak i en leilighet til en overkommelig pris?

Håper i alle fall du ser på de... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...