Gå til innhold

Så lenge var Adam i paradis - eller noko.

Anbefalte innlegg

Ja då må vi vel byrja å tenkje på å flytte.

Vi har hatt det knallfint i dei 4 månadene vi har budd på Holmlia, men no må vi flytte - elles døyr vi!

Årsaka: I dag fekk vi brev frå styret i borettslaget med krav om at vi må halda kattane våre unna fellesareal og naboane sine hagar. Ein av dei nærmaste naboane hadde skrive eit klagebrev til styret der våre kattar fekk skulda for bæsj og piss i blomsterbeda, og fått underskrift av 4 av dei andre naboane.

Korleis halda dei vekk frå hagar og fellesareal? - Berre ein måte: Halda dei inne. Det tyder at her sit vi med alle dører og vindauge att og held på å døy av varme. Kattane ligg og pesar på golvet og er dødsfornærma fordi dei ikkje får lov til å gå ut meir. Nemi har site i vinduskarmen i heile dag og sett ut på dei andre kattane som spring og leiker i vår og naboane sine hagar. For det er rundt rekna 10 andre kattar i borettslaget som spring fritt omkring.

Greit nok med reglar og å halda dei inne, men burde det ikkje gjelda for alle kattar? Våre er kastrerte kattar som aldri er ute verken om natta eller når vi er på jobb. Dei kjem til og med inn i huset for å gjera frå seg i kattedoen. Andre ukastrerte kattar spring rundt heile døgnet, og skvettar både her og der.

Noko av det som irriterer mest er at naboen har skrive i brevet til styret at dei har prøvd å snakke med oss "uten nevneverdig resultat". Dette er ei blank løgn! Vedkomande har aldri nemnt kattane våre med eit ord når vi har snakka saman utanfor døra. Korleis i all verda skal ein gardere seg mot løgnarar?

Men men... Det er ikkje aktuelt å ikkje kunne ha dører og vindu ope i sumar. Det er ille nok allereie no, så vi må vel sjå oss om etter ny stad å bu... Puh... Lyst å starte om att med oppussing og flytting? Nei - men vi har faen ikkje noko anna val - pga ein nabo som valde våre kattar som syndebukkar for kva 10 kattar gjer.

Fortsetter under...

Høne I Frikassè

Nei, ikkje betre... :-) Vi bur gjerne på Holmlia - men fortrinnsvis med litt meir tolerante naboar.

Hm...

Sett opp netting foran alle vinduer og på verandaen, så kommer de seg ikke ut og dere får luft.

Og så skyter du naboen(e) i samme slengen. Og skylder på kattegalskap.

Annonse

Det der problemet hadde vi også basse da vi bodde i terasseblokk i Oslo

Vårt problem besto imidlertid i at VI ikke kunne ha verandadøren oppe fordi andre sine "inne"katter OG utekatter vandret fra balkong til balkong. En ting var at de pissa og dreit på balkongene og i blomsterkassene, men de kom også INN - la seg i sengene våre.

Jeg hadde små barn på den tiden og blei naturligvis lyne forbanna. Jeg vil ikke ha fremmede katter i min seng - jeg er allergisk. Jeg vil ikke ha fremmede katter i et rom hvor det ligger en sovende baby.

Jeg blir provosert av folk som mener at kattene skal få kunne gå overalt - fordi de er så skjønne og snille. Jeg har selv vært hundeeier til 2 hunder - og selv om de var verdens nydeligste så måtte jeg ta ansvar. Jeg måtte ha dem i bånd, fordi andre hadde problemer med at de var løse.

Jeg synes det er helt rimelig at dere også tar det ansvaret.

Høne I Frikassè

Det må da være mulig å klage på det vedtaket? Spesielt hvs det er mange andre katter der. Hva står det i forskriftene om husdyr? Hvis det ikke står noe har de rett til å nekte dere å ha katter?

Enig med du!

De er vel irriterte for noe annet og så er det deres katter som synes best og da er det lett å ha noen å skylde på.

Irriterer meg over sånne duster som skal klage hele tiden. Er det lov med katt så får de for faen meg tåle det også. Ellers så får de flytte til et sted hvor husdyr IKKE er tillatt.

INGEN SMILEY!

*s*

Det må da være mulig å klage på det vedtaket? Spesielt hvs det er mange andre katter der. Hva står det i forskriftene om husdyr? Hvis det ikke står noe har de rett til å nekte dere å ha katter?

Det står i forskriftene at kattar skal haldast i band, men det har til no vore ein sovande paragraf. Brevet frå styreformannen var fullt av sympati, men reglar er reglar.

Det vi har gjort no er sjølvsagt å krevja at alle katteeigarar i burettslaget må fylgje samme reglar som oss.

Vårt problem besto imidlertid i at VI ikke kunne ha verandadøren oppe fordi andre sine "inne"katter OG utekatter vandret fra balkong til balkong. En ting var at de pissa og dreit på balkongene og i blomsterkassene, men de kom også INN - la seg i sengene våre.

Jeg hadde små barn på den tiden og blei naturligvis lyne forbanna. Jeg vil ikke ha fremmede katter i min seng - jeg er allergisk. Jeg vil ikke ha fremmede katter i et rom hvor det ligger en sovende baby.

Jeg blir provosert av folk som mener at kattene skal få kunne gå overalt - fordi de er så skjønne og snille. Jeg har selv vært hundeeier til 2 hunder - og selv om de var verdens nydeligste så måtte jeg ta ansvar. Jeg måtte ha dem i bånd, fordi andre hadde problemer med at de var løse.

Greit at vi tar ansvaret, men vi sjekka med styret i burettslaget FØR vi til og med bydde på kåken om det var greit å ta med kattane, og det var det.

Reglane er greie å forhalda seg til, men kvifor skal dei berre gjelda oss? - Hadde dette vore gjeldande praksis i burettslaget, så hadde vi jo aldri kjøpt! - Vi føler oss lurt, det er problemet.

Annonse

Selvfølgelig er det rimelig at vi tar ansvaret - og det gjør vi jo også! Kattene blir nå holdt innendørs!

Poenget her er: Hvor riktig er det at våre to katter skal sperres inne, mens de 8 andre kattene i nabolaget vårt fremdeles springer rundt i hagene.

Skal regelen være at katter i borettslaget må holdes innendørs, så må det gjelde _alle_ katter og _alle_ katteeiere!

Vi flyttet hit med beskjed fra formann i styret at kattene våre kunne gå ute sammen med de andre kattene. Om dette nå skal forandres på av hensyn til naboer, så må det gjelde generelt for hele nabolaget, ikke bare for 2 av kattene!

Greit at vi tar ansvaret, men vi sjekka med styret i burettslaget FØR vi til og med bydde på kåken om det var greit å ta med kattane, og det var det.

Reglane er greie å forhalda seg til, men kvifor skal dei berre gjelda oss? - Hadde dette vore gjeldande praksis i burettslaget, så hadde vi jo aldri kjøpt! - Vi føler oss lurt, det er problemet.

Sånn sett ...

ok, da forstår jeg.

Selvfølgelig er det rimelig at vi tar ansvaret - og det gjør vi jo også! Kattene blir nå holdt innendørs!

Poenget her er: Hvor riktig er det at våre to katter skal sperres inne, mens de 8 andre kattene i nabolaget vårt fremdeles springer rundt i hagene.

Skal regelen være at katter i borettslaget må holdes innendørs, så må det gjelde _alle_ katter og _alle_ katteeiere!

Vi flyttet hit med beskjed fra formann i styret at kattene våre kunne gå ute sammen med de andre kattene. Om dette nå skal forandres på av hensyn til naboer, så må det gjelde generelt for hele nabolaget, ikke bare for 2 av kattene!

Det er jeg enig i.

Fikk dere det skriftlig fra styret?

Dere får kjøpe bånd til kattene og begynne å gå tur med de *S*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...