Gå til innhold

Hvordan bli kvitt dårlig ånde?

Anbefalte innlegg

Good Golly!

Jeg sliter litt med dårlig ånde for tiden, og jeg tror det kommer fra halsen og ikke magen.

Noen ganger spytter jeg opp hvite, små klumper fra halsen. Disse er illeluktende og jeg lurer på hva det er.

Jeg pusser tennene mine 2 ganger daglig, munnskyll og tygger tyggis, men ikke noe hjelper.

Noen som har peil på sånne ting? Please?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108074-hvordan-bli-kvitt-d%C3%A5rlig-%C3%A5nde/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brasilmamma..

Sitter disse klumpene bak i svelget og på mandlene?

Har du hatt de lenge, eller er de nettopp kommet?

Jeg får ofte slike ekle klumper før jeg får halsbetennelse eller forkjølelse (får gjerne sår hals rette etter at klumpene melder sin ankomst).

Om det ikke gir seg, så ville jeg gått til legen for å høre om det kan være en form for halsbetennelse.

Klumpene mine forsvinner etter en uke eller to.

Lykke til

Good Golly!

Teori: Kronisk betente mandler.

Behandling: Fjerne dem

Jeg var nettopp inne på Tannhelse, og leste noen andre med samme problem.

Jeg lurer på om dette stemmer, fordi min ene mandel er kronisk hoven. Dermed betent. Men hvem kontakter jeg for sånt og er det dyrt å operere bort mandlene?

Takker for svar!

Good Golly!

Sitter disse klumpene bak i svelget og på mandlene?

Har du hatt de lenge, eller er de nettopp kommet?

Jeg får ofte slike ekle klumper før jeg får halsbetennelse eller forkjølelse (får gjerne sår hals rette etter at klumpene melder sin ankomst).

Om det ikke gir seg, så ville jeg gått til legen for å høre om det kan være en form for halsbetennelse.

Klumpene mine forsvinner etter en uke eller to.

Lykke til

De kommer ikke så ofte, men min ene mandel er kronisk hoven. Jeg har hatt det i noen år, men synes først at ånden min har blitt gradvis værre.

Ekkelt!

Gjest @@@@@@@@@@@@

Jeg var nettopp inne på Tannhelse, og leste noen andre med samme problem.

Jeg lurer på om dette stemmer, fordi min ene mandel er kronisk hoven. Dermed betent. Men hvem kontakter jeg for sånt og er det dyrt å operere bort mandlene?

Takker for svar!

En ting skal du vite: Det er et helvette å fjerne mandlene! Jeg hadde heller hatt dårlig ånde resten av livet enn å fjerne dem!

Annonse

Det er nok verk (og matrester?) som setter seg i små groper på mandlene, du kan klemme ut med fingertuppen eller baksiden på tannbørsten. Det er ekkelt! For å få fjernet mandlene må du ta kontakt med fastlegen din for henvisning, er du heldig så kan det hende at ditt lokale sykehus har en avtale med en privat klinikk slik at det bare er noen ukers ventetid. På RiT er det ellers 1 1/2 års ventetid for småbarn og jeg tror ventetiden er adskillig lengre for voksne på akkurat dette.

Tiril tok sine i fjor høst og var i full fart etter noen dager og helt som før etter 11-12 dager. En annen voksen jeg vet om klarte ikke å spise før etter 3 uker. :o) Halsen blir selvfølgelig kjempevond og sår den første tiden, men det går seg til.

En ting skal du vite: Det er et helvette å fjerne mandlene! Jeg hadde heller hatt dårlig ånde resten av livet enn å fjerne dem!

Tull og tøys. Jeg fjernet dem for noen måneder siden. Jeg hadde vondt i halsen i 14 dager, og smertene kunne godt sammenligens med en skikkelig halsbetennelse. Men etter at sårene grodde, har jeg ikke hatt vondt en eneste dag :) Og ikke hatt flere halsbetennelser heller for den saks skyld.

Det er nok verk (og matrester?) som setter seg i små groper på mandlene, du kan klemme ut med fingertuppen eller baksiden på tannbørsten. Det er ekkelt! For å få fjernet mandlene må du ta kontakt med fastlegen din for henvisning, er du heldig så kan det hende at ditt lokale sykehus har en avtale med en privat klinikk slik at det bare er noen ukers ventetid. På RiT er det ellers 1 1/2 års ventetid for småbarn og jeg tror ventetiden er adskillig lengre for voksne på akkurat dette.

Tiril tok sine i fjor høst og var i full fart etter noen dager og helt som før etter 11-12 dager. En annen voksen jeg vet om klarte ikke å spise før etter 3 uker. :o) Halsen blir selvfølgelig kjempevond og sår den første tiden, men det går seg til.

På Haukeland sykehus i bergen var det bare 2 mnd. venting for voksne i fjor.

Gjest @@@@@@@@@@@@

Tull og tøys. Jeg fjernet dem for noen måneder siden. Jeg hadde vondt i halsen i 14 dager, og smertene kunne godt sammenligens med en skikkelig halsbetennelse. Men etter at sårene grodde, har jeg ikke hatt vondt en eneste dag :) Og ikke hatt flere halsbetennelser heller for den saks skyld.

Og hvem i fankern vil gå rundt med ustyrtelig vondt i halsen (etter å ha fjernet mandlene har du ÅPNE sår i halsen, og disse smertene kan ikke sammenlignes med en vanlig halsbetennelse), i flere uker? Da er det da bedre å ta en halspastill i ny og ne for å få bedre ånde.

På Haukeland sykehus i bergen var det bare 2 mnd. venting for voksne i fjor.

Jøss! Nå er det en del år siden jeg spurte på ventelista her og da var det flere år for voksne! Forhåpentligvis har det bedret seg, men RiT har stort sett laaange ventelister på det meste har jeg inntrykk av.

Og hvem i fankern vil gå rundt med ustyrtelig vondt i halsen (etter å ha fjernet mandlene har du ÅPNE sår i halsen, og disse smertene kan ikke sammenlignes med en vanlig halsbetennelse), i flere uker? Da er det da bedre å ta en halspastill i ny og ne for å få bedre ånde.

Nå er jo dette en erfaring jeg selv har hatt, siden jeg har fjernet mandlene. Og jeg vil sammenligne det med betente mandler, jo. Nå var det ikke dårlig ånde som var mitt problem, men betente mandler opptil 5 ganger pr. år. Så at de nå er fjernet sparer meg for myyyye smerter i halsen :)

Og når det er sagt, så må man nå være rimelig pysete for å ikke kunne klare litt smerte i et par uker? Man får jo til og med sykemelding, så man kan være hjemme og slappe av!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...