Gå til innhold

Til dere som skal begynne/har begynt forsøk


0210

Anbefalte innlegg

Har du hørt noe så dumt utsagn!!!*oppgitt*

Verdensmesterskap i og ha det vondt osv?ja du kan uttale deg, virkelig!

Saken er at 99% opplever det mer eller mindre vondt, det er fakta vi snakker om her.Og av mange grunner så er fakta viktig og få frem,bl.a. så nye vet hva de går til.Det er ingen som konkurrerer om og ha det vondest,syte og synes synd på seg selv her.Kvinnene her godtar "vondtet" så lenge de vet det går over,og ikke minst vet hva "vondtet" kan føre til,tror du ikke?Men ingen grunn til å fornekte sannheten av den grunn,det er viktig å vite hva du går til,på godt og vondt!

Ivf.erne er helt sikkert glade på 0210 sin vegne,men ble provosert av glorisiseringen hennes.Flott for henne at hun slapp og oppleve bivirkninger og smerter,måtte flere få den samme erfaringen i fremtiden!

Jeg kaller det ikke kritikk av 'glorofisering', men regelrett brønnpissing.

Det må da gå an å akseptere at enkelte har andre og bedre opplevelser enn en selv?

Du kan like det eller la være, men kvinnen som la inn hovedinnlegget fortalte om sin, positive opplevelse og at dette gjorde henne glad.

Synd at hun nærmest overhøvles av andre som ikke har hatt likelydende opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bluec

Jeg kaller det ikke kritikk av 'glorofisering', men regelrett brønnpissing.

Det må da gå an å akseptere at enkelte har andre og bedre opplevelser enn en selv?

Du kan like det eller la være, men kvinnen som la inn hovedinnlegget fortalte om sin, positive opplevelse og at dette gjorde henne glad.

Synd at hun nærmest overhøvles av andre som ikke har hatt likelydende opplevelser.

Ja det gjorde hun!Og i tillegg skrev hun at alle kommende prøvere kunne glede seg,forde dette hverken gjorde vondt eller ga bivirkninger.Sånt bliré bråk av ; )

Og en av bivirkningene er hissige kvinnfolk,og de vanker her.Da må hun regne med skikkelig krutt på et slikt innlegg.I tillegg stemmer det ikke for 99% det hun skriver,hun er altså unntaket med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjertergull

Jeg er litt enig med 0210 jeg at det eneste du finner her inne er syting og syting og toppen av grusomt både spray, sprøyter og uttak. Jepp! Jeg er en av de som har hatt 2 ivf forsøk, som jeg ikke syntes var ille eller vondt i det hele tatt til tross for at jeg leste her inne i forkant at dette var det bare tøffinger som overlevde!

Smerte oppleves forskjellig det er helt klart men det er litt hva man tillater seg også. Om man bare går å syter og kjenner etter symptomer da blir det ille da, hvist man klarer å fokusere på noe annet en hvor ille man har det blir ting mye, mye bedre. Jeg sier ikke at bare man tenker på noe annet så gjør det ikke vondt men at det gjør mindre vondt det er jeg sikker på.

Jeg lider av voldsom pms og er direkte dritt sur og hissig en periode hver måned men jeg lar ikke det gå utover mannen min eller kolleger og venner. Man er faktisk nødt til å ta seg sammen litte grann.

Jeg synes 0210 må få lov til å si at dette ikke var mye å grue seg for, jeg hadde i allefall blitt glad hadde jeg lest det før jeg begynte for jeg grudde meg veldig pga klaginga her inne.

Leste om ei som merket bivirkninger etter første sniff av sprayen! Og klaging over hvor vondt det er å sette sprøyta. Et lite stikk og litt sprenging er ikke mere enn man bare får klare spør du meg!

SNAPP UT AV DET! Og gled dere med de som ikke synes det er så ille!

Jesus...du vet tydeligvis ikke hva du uttaler deg om!

Du skriver dette:"Smerte oppleves forskjellig det er helt klart men det er litt hva man tillater seg også. Om man bare går å syter og kjenner etter symptomer da blir det ille da, hvist man klarer å fokusere på noe annet en hvor ille man har det blir ting mye, mye bedre."

Tror du kvinnene kjenner smerte fordi de tillater seg det?da kan jeg fortelle deg at det kommer helt an på hvor spiddet/stikksaken treffer.Noen her inne har blitt stukket i urinblæren(feilstikk som kan skje i dette gamet),og da får du nærmest invalidiserende smerter i flere uker etterpå.Andre har blitt overstimulert og blitt livstruende syk etter uttak.Noen har sammenvoksninger i underlivet,det gjør uttaket vondt.Igjen andre har hatt veldig mange eggposer(uten og være overstimulert),noe som gjør både uttak og tiden etterpå veldig smertefull.Dette er noen av eksemplene som viser at dette har ingenting med smerteterskel og fokusering og gjøre,du kan ikke unnslippe disse smertene med positiv tankegang.

Men når dette er sagt,så tror jeg alikevel ikke de fysiske smertene er det verste for ivfére,det er nok den psykiske berg og dalbanen et forsøk gir,det og gå i uvisshet over resultatet.De fleste prøvere er villig til og gå gjennom ild og vann for et positivt resultat,tror jeg!Men det er klart man må få si meninga si om spørsmålet blir bringet på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snapp ut av det

Jesus...du vet tydeligvis ikke hva du uttaler deg om!

Du skriver dette:"Smerte oppleves forskjellig det er helt klart men det er litt hva man tillater seg også. Om man bare går å syter og kjenner etter symptomer da blir det ille da, hvist man klarer å fokusere på noe annet en hvor ille man har det blir ting mye, mye bedre."

Tror du kvinnene kjenner smerte fordi de tillater seg det?da kan jeg fortelle deg at det kommer helt an på hvor spiddet/stikksaken treffer.Noen her inne har blitt stukket i urinblæren(feilstikk som kan skje i dette gamet),og da får du nærmest invalidiserende smerter i flere uker etterpå.Andre har blitt overstimulert og blitt livstruende syk etter uttak.Noen har sammenvoksninger i underlivet,det gjør uttaket vondt.Igjen andre har hatt veldig mange eggposer(uten og være overstimulert),noe som gjør både uttak og tiden etterpå veldig smertefull.Dette er noen av eksemplene som viser at dette har ingenting med smerteterskel og fokusering og gjøre,du kan ikke unnslippe disse smertene med positiv tankegang.

Men når dette er sagt,så tror jeg alikevel ikke de fysiske smertene er det verste for ivfére,det er nok den psykiske berg og dalbanen et forsøk gir,det og gå i uvisshet over resultatet.De fleste prøvere er villig til og gå gjennom ild og vann for et positivt resultat,tror jeg!Men det er klart man må få si meninga si om spørsmålet blir bringet på banen.

Nei herregud bare to ivf forsøk uten vondt da vet man ikke hva man snakker om nei for vi SKAL ha litt vondt allesammen ikkesant? Og helst ikke komme her og komme her før man har hatt en fire fem forsøk som har gjort grisevondt!

Jeg snakket ikke om de som får stukket i blæra eller blir overstimulert for de hører ikke til flertallet her! Jeg snakker om de som tar ett sniff av sprayen og merker hetetokter allerede og skjeller ut mannen sin "fordi det liksom er lov nå"! Jeg snakker om de som akker seg over hvor VONDt det er å sette sprøyta. HALLO dere skal gjenom en fødsel til slutt. De menneskene må det være lov til å be snappe ut av det!

Og ja fødsel er vondt men jeggidder ikke lage noe drama og krisemaksimering av fødselen min overfor gravide venner. Noen har kompliserte fødsler også men det hører til unntakene som feilstikking er unntakene her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velger å være anonym

Er folk helt krangle-klare her, eller?

Regner med at dette innlegget var ment som en positiv hilsen, hverken mer eller mindre.

Regner med at alle her er så voksne at de har fått litt forstand utlevert. Vi har jo alle gått igjennom vårt.

Nei, sånne krangler som dette synes jeg hører hjemme i en barnehage.

Skjerp dere, vær heller litt hyggelige mot hverandre, man kan komme langt med det.

MEN... klart man kan diskutere og ihvertfall når man er uenige, men når det går på sånn en angrips tone, og "bedre viter" tendens, da burde dere tenke dere litt lengre om.

Synes nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

julie11365380518

Takk 0210!

Er glad for at slike meldinger også kommer inn her. Vi vet jo ikke noen hvordan forsøkene blir, men vi kan jo håpe at det ikke blir så smertefullt. Da er det kjekt å lese ditt, hvor du opplevde det slik!

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Realist

Nei herregud bare to ivf forsøk uten vondt da vet man ikke hva man snakker om nei for vi SKAL ha litt vondt allesammen ikkesant? Og helst ikke komme her og komme her før man har hatt en fire fem forsøk som har gjort grisevondt!

Jeg snakket ikke om de som får stukket i blæra eller blir overstimulert for de hører ikke til flertallet her! Jeg snakker om de som tar ett sniff av sprayen og merker hetetokter allerede og skjeller ut mannen sin "fordi det liksom er lov nå"! Jeg snakker om de som akker seg over hvor VONDt det er å sette sprøyta. HALLO dere skal gjenom en fødsel til slutt. De menneskene må det være lov til å be snappe ut av det!

Og ja fødsel er vondt men jeggidder ikke lage noe drama og krisemaksimering av fødselen min overfor gravide venner. Noen har kompliserte fødsler også men det hører til unntakene som feilstikking er unntakene her!

Jeg har hatt tett mailkontakt med en prøver,hun har opplevd både ivf og fødsel,og vet du hva?hun syntes uttaket var værre enn fødselen!Forhåpentligvis et unntak ; )

Du og 0210 har vært heldige som har hatt så positive opplevelser,og pris dere lykkelige over det,måtte flere få oppleve det samme.

Det kan også hende at enkelte sykehus gir pasientene mere dop.

Selvsagt har mange her som har opplevd 4-5(osv) forsøk,mere og sammenligne med,det er naturlig.Da har de formodentligvis opplevd både gode og dårlige forsøk.

Du skriver at du ikke snakker om dem som jeg nevner,de som har fått feilstikk,har sammenvoksninger,har mange eggposer eller har blitt overstimulert!Da blir det ikke mange ivf-ere igjen som du kan snakke om, de fleste havner i minst en av disse kategoriene.

1)Feilstikk blir regna som vanlig,så vanlig at det ofte ikke blir nevnt av legen.Det er vondt,men ikke farlig.

2)Mange ivf-ere har pco,og mange som har pco har sammenvoksninger(en vanlig "bivirkning" av pco)

3)Mange eggposer(med påfølgende spreng og vondt uttak) er også helt vanlig.

4)Og mange blir overstimulert og liggende på sykehus i etterkant(veldig smertefullt,ja!)

Dette er vanlige "bivirkninger" av ivf,og i tillegg kommer alle som får bivirkninger av medisinene,og også de som synes sprøytene er vonde/svir og sprenger.Men i forhold til hvor mange som plages,er det de færreste som klager.Og jeg synes ikke og ha sett så mye klaging her inne,mest over det psykiske stresset de blir utsatt for isåfall.Og vet du hvorfor?jo,forde prøverne takler godt de forbigående fysisk smerte,men det umenneskelige presset i ventetiden er mye værre.

Greit med et positivt innlegg fra ei med positive erfaringer,men det som nok provoserte hormonfulle kvinner her inne,var nok oppfordringen om at alle nye prøvere kunne glede seg til forsøkene,fordi dette var ingenting og grue seg for.Mange har virkelig opplevd mye vondt,og da er det ikke rart at de reagerer på et slikt utsagn,det ville du selv ha gjort om du var i demmes sko med vonde erfaringer.

Nei herregud bare to ivf forsøk uten vondt da vet man ikke hva man snakker om nei for vi SKAL ha litt vondt allesammen ikkesant? Og helst ikke komme her og komme her før man har hatt en fire fem forsøk som har gjort grisevondt!

merker hetetokter allerede og skjeller ut mannen sin "fordi det liksom er lov nå"! Jeg snakker om de som akker seg over hvor VONDt det er å sette sprøyta. HALLO dere skal gjenom en fødsel til slutt. De menneskene må det være lov til å be snappe ut av det!

Og ja fødsel er vondt men jeggidder ikke lage noe drama og krisemaksimering av fødselen min overfor gravide venner. Noen har kompliserte fødsler også men det hører til unntakene som feilstikking er unntakene her!

Mvh/ikke kranglefant,men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Realist

Jeg har hatt tett mailkontakt med en prøver,hun har opplevd både ivf og fødsel,og vet du hva?hun syntes uttaket var værre enn fødselen!Forhåpentligvis et unntak ; )

Du og 0210 har vært heldige som har hatt så positive opplevelser,og pris dere lykkelige over det,måtte flere få oppleve det samme.

Det kan også hende at enkelte sykehus gir pasientene mere dop.

Selvsagt har mange her som har opplevd 4-5(osv) forsøk,mere og sammenligne med,det er naturlig.Da har de formodentligvis opplevd både gode og dårlige forsøk.

Du skriver at du ikke snakker om dem som jeg nevner,de som har fått feilstikk,har sammenvoksninger,har mange eggposer eller har blitt overstimulert!Da blir det ikke mange ivf-ere igjen som du kan snakke om, de fleste havner i minst en av disse kategoriene.

1)Feilstikk blir regna som vanlig,så vanlig at det ofte ikke blir nevnt av legen.Det er vondt,men ikke farlig.

2)Mange ivf-ere har pco,og mange som har pco har sammenvoksninger(en vanlig "bivirkning" av pco)

3)Mange eggposer(med påfølgende spreng og vondt uttak) er også helt vanlig.

4)Og mange blir overstimulert og liggende på sykehus i etterkant(veldig smertefullt,ja!)

Dette er vanlige "bivirkninger" av ivf,og i tillegg kommer alle som får bivirkninger av medisinene,og også de som synes sprøytene er vonde/svir og sprenger.Men i forhold til hvor mange som plages,er det de færreste som klager.Og jeg synes ikke og ha sett så mye klaging her inne,mest over det psykiske stresset de blir utsatt for isåfall.Og vet du hvorfor?jo,forde prøverne takler godt de forbigående fysisk smerte,men det umenneskelige presset i ventetiden er mye værre.

Greit med et positivt innlegg fra ei med positive erfaringer,men det som nok provoserte hormonfulle kvinner her inne,var nok oppfordringen om at alle nye prøvere kunne glede seg til forsøkene,fordi dette var ingenting og grue seg for.Mange har virkelig opplevd mye vondt,og da er det ikke rart at de reagerer på et slikt utsagn,det ville du selv ha gjort om du var i demmes sko med vonde erfaringer.

Nei herregud bare to ivf forsøk uten vondt da vet man ikke hva man snakker om nei for vi SKAL ha litt vondt allesammen ikkesant? Og helst ikke komme her og komme her før man har hatt en fire fem forsøk som har gjort grisevondt!

merker hetetokter allerede og skjeller ut mannen sin "fordi det liksom er lov nå"! Jeg snakker om de som akker seg over hvor VONDt det er å sette sprøyta. HALLO dere skal gjenom en fødsel til slutt. De menneskene må det være lov til å be snappe ut av det!

Og ja fødsel er vondt men jeggidder ikke lage noe drama og krisemaksimering av fødselen min overfor gravide venner. Noen har kompliserte fødsler også men det hører til unntakene som feilstikking er unntakene her!

Mvh/ikke kranglefant,men..

*ler* Som du ser så ble ditt kopierte innlegg med her,det var altså ikke meningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noe sted i 0210 sitt innlegg at hun påstår at andres innlegg er løgn?! Hun prøver bare å fortelle oss at det ikke nødvendigvis _må_ være helt for jævlig.

Siste del av innlegget hennes tolket jeg rett og slett som en oppmuntring til dem som står foran et forsøk.

Jeg gjør det. Og jeg må si at jeg er glad at den ene prosenten som hadde det helt greit også får komme frem her. (for iflg et innlegg lenger nede var det jo 99% som ikke hadde det noe særlig...)

Det er lov å være bli'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snapp ut av det

Jeg har hatt tett mailkontakt med en prøver,hun har opplevd både ivf og fødsel,og vet du hva?hun syntes uttaket var værre enn fødselen!Forhåpentligvis et unntak ; )

Du og 0210 har vært heldige som har hatt så positive opplevelser,og pris dere lykkelige over det,måtte flere få oppleve det samme.

Det kan også hende at enkelte sykehus gir pasientene mere dop.

Selvsagt har mange her som har opplevd 4-5(osv) forsøk,mere og sammenligne med,det er naturlig.Da har de formodentligvis opplevd både gode og dårlige forsøk.

Du skriver at du ikke snakker om dem som jeg nevner,de som har fått feilstikk,har sammenvoksninger,har mange eggposer eller har blitt overstimulert!Da blir det ikke mange ivf-ere igjen som du kan snakke om, de fleste havner i minst en av disse kategoriene.

1)Feilstikk blir regna som vanlig,så vanlig at det ofte ikke blir nevnt av legen.Det er vondt,men ikke farlig.

2)Mange ivf-ere har pco,og mange som har pco har sammenvoksninger(en vanlig "bivirkning" av pco)

3)Mange eggposer(med påfølgende spreng og vondt uttak) er også helt vanlig.

4)Og mange blir overstimulert og liggende på sykehus i etterkant(veldig smertefullt,ja!)

Dette er vanlige "bivirkninger" av ivf,og i tillegg kommer alle som får bivirkninger av medisinene,og også de som synes sprøytene er vonde/svir og sprenger.Men i forhold til hvor mange som plages,er det de færreste som klager.Og jeg synes ikke og ha sett så mye klaging her inne,mest over det psykiske stresset de blir utsatt for isåfall.Og vet du hvorfor?jo,forde prøverne takler godt de forbigående fysisk smerte,men det umenneskelige presset i ventetiden er mye værre.

Greit med et positivt innlegg fra ei med positive erfaringer,men det som nok provoserte hormonfulle kvinner her inne,var nok oppfordringen om at alle nye prøvere kunne glede seg til forsøkene,fordi dette var ingenting og grue seg for.Mange har virkelig opplevd mye vondt,og da er det ikke rart at de reagerer på et slikt utsagn,det ville du selv ha gjort om du var i demmes sko med vonde erfaringer.

Nei herregud bare to ivf forsøk uten vondt da vet man ikke hva man snakker om nei for vi SKAL ha litt vondt allesammen ikkesant? Og helst ikke komme her og komme her før man har hatt en fire fem forsøk som har gjort grisevondt!

merker hetetokter allerede og skjeller ut mannen sin "fordi det liksom er lov nå"! Jeg snakker om de som akker seg over hvor VONDt det er å sette sprøyta. HALLO dere skal gjenom en fødsel til slutt. De menneskene må det være lov til å be snappe ut av det!

Og ja fødsel er vondt men jeggidder ikke lage noe drama og krisemaksimering av fødselen min overfor gravide venner. Noen har kompliserte fødsler også men det hører til unntakene som feilstikking er unntakene her!

Mvh/ikke kranglefant,men..

Jeg har også opplevd ivf og fødsel og jeg kan fortelle at fødselen var mer smertefull da! Tror nok hun hører til unntakene :)

Jeg er i din kategori 2 og 3 og fremdeles synes jeg at dette ikke var så ille som det tydligvis skulle tilsi. Kat. 1 vet jeg ikke siden de ikke sier fra men vi går ut i fra at de traff rett og perfekt siden jeg jo ikke hadde vondt. Jeg husker begge uttakene og var ikke spesielt omtåket så jeg tror ikke jeg var havy rusa heller.

Og kat. 4 overstimulering så har jeg ikke lest mer en to - tre inlegg om sykehusinnleggelse pga overstimulering på veldig lange tider.

Ja,ja samme kan det være noen tåler mer og noen mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noe sted i 0210 sitt innlegg at hun påstår at andres innlegg er løgn?! Hun prøver bare å fortelle oss at det ikke nødvendigvis _må_ være helt for jævlig.

Siste del av innlegget hennes tolket jeg rett og slett som en oppmuntring til dem som står foran et forsøk.

Jeg gjør det. Og jeg må si at jeg er glad at den ene prosenten som hadde det helt greit også får komme frem her. (for iflg et innlegg lenger nede var det jo 99% som ikke hadde det noe særlig...)

Det er lov å være bli'

u/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg måtte si at du er ikke alene om å ikke ha så mange ubehageligheter rundt forsøkene. Selv har jeg fire forsøk bak meg og har stort sett hatt positiv erfaring rundt dem (når det gjelder smerte og hormonubehag). Jeg vet at dette er veldig individuelt. Ei jeg delte rom med etter uttak hadde hatt et veldig smertefullt uttak, mens jeg bare "døset" gjennom det hele. Tror det har mye å si på om eggposene er lett tilgjengelig eller ei.

Lykke til videre. Håper at du slipper unna med dette forsøket. :o)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Realist

Jeg har også opplevd ivf og fødsel og jeg kan fortelle at fødselen var mer smertefull da! Tror nok hun hører til unntakene :)

Jeg er i din kategori 2 og 3 og fremdeles synes jeg at dette ikke var så ille som det tydligvis skulle tilsi. Kat. 1 vet jeg ikke siden de ikke sier fra men vi går ut i fra at de traff rett og perfekt siden jeg jo ikke hadde vondt. Jeg husker begge uttakene og var ikke spesielt omtåket så jeg tror ikke jeg var havy rusa heller.

Og kat. 4 overstimulering så har jeg ikke lest mer en to - tre inlegg om sykehusinnleggelse pga overstimulering på veldig lange tider.

Ja,ja samme kan det være noen tåler mer og noen mindre.

Til kranglesjura ; )

Mailkontakten min hadde så vondt etter uttak at hun ikke klarte og gå på flere uker etterpå,og alle prøverørere hun hadde kontakt med hadde opplevd smerter i varierende grad under uttak,desverre.Mange hadde også bivirkninger av medisinene, men de fleste hører du ikke om,for de klager ikke her.Derfor vil du ikke finne så mange innlegg med syting og klaging,men noen er det jo,og det er vel en av grunnene til at dette forumet finnes?ivfére skal ha et fristed der de kan dele sine sorger og gleder,et sted der de kan blåse ut,også om de har opplevd smerter.

Grunnen til at du ikke finner så altfor mange klageinnlegg her, har vel noe med det at uttaket er fort gjort (på ca 15min),og fort glemt etterpå.Flergangsprøvere som opplever smerter, blir også vant til denne smerten etterhvert.Så rart det enn høres ut,tror jeg at de opplever det som en positiv smerte som de bærer over med,så lenge de vet hva prosessen kan resultere i:et barn.

Det er som nevnt mange grunner til at uttaket kan være smertefullt,det finnes også(i tillegg til de andre grunnene som er nevnt her)kvinner som har eggstokkene gjemt bak livmoren.Da blir det langt og kronlete og stikke,og derfor smertefullt.

Før du tar forsøk blir du opplyst om at uttaket kan gjøre vondt,og at hormonene kan gi bivirkninger.Og det er ikke uten grunn!

Istedet for og være så sur og småkjeftete her inne,bør du prise deg lykkelig over at du har hatt to runder uten bivirkninger og smerter.Og så bør du håpe at alle andre her får oppleve akkurat det samme som deg neste gang de skal i ilden:et forsøk fritt for bivirkninger og smerter : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...