Gå til innhold

Hjelp, jeg sitter med en kvart tann i hånden


ensomnia

Anbefalte innlegg

Hei Herr tannlege! Det er lørdag kveld og jeg sitter med en brun stygg bit av tann nummer to bakerst i nedre venstre kjeve. Jeg er 32 år. Tanna har jeg slitt med lenge og den har vært forsøkt plomert i stykker ( eller til det bedre ?) av to separate tannleger med tre års mellomrom. Det er nå snart tre år siden siste behandling av tanna. Jeg har det siste halvannet året mistet plomber jevnlig, men har ikke hatt økonomi til å få gjort noe med dette. Nå tror jeg tanna er død og jeg lurer på hva jeg må gjøre. Må selvsagt til tannlege, men hva bør han/ hun gjøre? Hva er krone? Holder det (?) med rotfylling?? Jeg pussert tennene mine flere ganger daglig og bruker tanntråd og føler stort sett at jeg gjør mitt beste med tennene, men denne tanna er død. Det føles ubehagelig..Nå er det lørdag kveld og jeg får ikke gjort noe før neste uke tidligst. Kan du gi noen råd til meg? Er takknemlig for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Herr tannlege! Det er lørdag kveld og jeg sitter med en brun stygg bit av tann nummer to bakerst i nedre venstre kjeve. Jeg er 32 år. Tanna har jeg slitt med lenge og den har vært forsøkt plomert i stykker ( eller til det bedre ?) av to separate tannleger med tre års mellomrom. Det er nå snart tre år siden siste behandling av tanna. Jeg har det siste halvannet året mistet plomber jevnlig, men har ikke hatt økonomi til å få gjort noe med dette. Nå tror jeg tanna er død og jeg lurer på hva jeg må gjøre. Må selvsagt til tannlege, men hva bør han/ hun gjøre? Hva er krone? Holder det (?) med rotfylling?? Jeg pussert tennene mine flere ganger daglig og bruker tanntråd og føler stort sett at jeg gjør mitt beste med tennene, men denne tanna er død. Det føles ubehagelig..Nå er det lørdag kveld og jeg får ikke gjort noe før neste uke tidligst. Kan du gi noen råd til meg? Er takknemlig for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Hei ensomnia.

Dersom tannen er så ødelagt som du beskriver er det meget mulig at det nå bør lages en krone på den. Dersom tannen virkelig skulle vise seg å være død, må den nok rotfylles også.

I så fall står du forran en større utgift i størrelsesorden

5000 - 7000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...