Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjære venn!

Det er trist å se at du ikke er i stand til å diskutere sak. Jeg har tillatt meg å "arrestere" deg i å komme med rent faglig tvilsomme påstander -- at du ikke klarer å forholde deg til det, får jeg jo selvsagt respektere.

Lykke til!

Med vennlig hilsen

Dine bortforklaringer for din svada er forsåvidt enda mindre interessant enn svadaen.

Virker som om du trenger en konsultasjon hos fastlegen din.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 489
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

77

• Sør

69

• Taj Mahal

52

• favn

23

Mest aktive i denne tråden

Gjest mislykket

Dine bortforklaringer for din svada er forsåvidt enda mindre interessant enn svadaen.

Virker som om du trenger en konsultasjon hos fastlegen din.

Med vennlig hilsen

Kjære venn!

Om du ikke klarer å imøtegå saklig kritikk har du et problem. Men urimeligheten i din debattform står åpen for alle til å se.

Vennlig hilsen

Hei!

Hvordan klarer du å skille mellom kultur og reiligion? Er ikke religionen en del av kulturen -- eller omvendt?

Dessuten: også du forstår vel at det ikke fins e n type kristendom, men flere. Altså: om det fins kvinnelig omskjæring blant enkelte kristne i f.eks. Vest-Afrika, så er vel det en del av religionen der?

Og kan ikke de da anføre akkurat den samme type argumentasjon som "wyeh" gjør i sitt forsvar for mannlig omskjæring?

Forresten fins det vel ulike typer kvinnelig omskjæring. Og ikke alle er per se helsefarlige.

Beste hilsen

#Hvordan klarer du å skille mellom kultur og reiligion? Er ikke religionen en del av kulturen -- eller omvendt?#

Nei, langt der i fra! Jeg er født og oppvokst i Norge og er det man kan kalle en helnorsk med norsk kultur osv. Men jeg er muslim og følger Islam.

Jeg har funnet min religion gjennom å lese meg til hva som passer for min overbevisning, og fant Islam som hadde svar på alt jeg følte jeg trengte eller lette etter. Islam forkaster omskjæring av kvinner, tvangs gifting osv. osv. Dette er kultur som er steds betinnget. Islam tilhører ikke en spsifikk folkegruppe eller nasjon.

Gjest mislykket

#Hvordan klarer du å skille mellom kultur og reiligion? Er ikke religionen en del av kulturen -- eller omvendt?#

Nei, langt der i fra! Jeg er født og oppvokst i Norge og er det man kan kalle en helnorsk med norsk kultur osv. Men jeg er muslim og følger Islam.

Jeg har funnet min religion gjennom å lese meg til hva som passer for min overbevisning, og fant Islam som hadde svar på alt jeg følte jeg trengte eller lette etter. Islam forkaster omskjæring av kvinner, tvangs gifting osv. osv. Dette er kultur som er steds betinnget. Islam tilhører ikke en spsifikk folkegruppe eller nasjon.

Kjære venn!

Du er kanskje enig i at islam fins i flere variasjoner. Det er greit nok at du kanskje vi si at det bare fins e n sann versjon av islam. Men om vi er litt deskriptiv -- og ikke bare normativ -- så er det vel et faktum at måten ulike mulimer forsøker å realisere islam på, kan variere fra en kulturkrets til en annen.

Beste hilsen

Kjære venn!

Om du ikke klarer å imøtegå saklig kritikk har du et problem. Men urimeligheten i din debattform står åpen for alle til å se.

Vennlig hilsen

Enda etforsøk på å flytte fokus vekk fra ditt svada, for å bortforklare at du argumenterte deg inn i et hjørne.

Med vennlig hilsen

Kjære venn!

Du er kanskje enig i at islam fins i flere variasjoner. Det er greit nok at du kanskje vi si at det bare fins e n sann versjon av islam. Men om vi er litt deskriptiv -- og ikke bare normativ -- så er det vel et faktum at måten ulike mulimer forsøker å realisere islam på, kan variere fra en kulturkrets til en annen.

Beste hilsen

Selvsagt! Islam har 99 forskjellige vendinger. Men kultur er noe menneskene har ekstra uansett om de er muslimer, kristene eller noe annet ;)

Ingen påstår at tvangs gifting gjøres i Islamsk navn ;)

Ingen sier det er en religiøs handling.

Annonse

Gjest mislykket

Enda etforsøk på å flytte fokus vekk fra ditt svada, for å bortforklare at du argumenterte deg inn i et hjørne.

Med vennlig hilsen

Kjære venn!

Det er interessant at du flytter fokus. Du slenger ut en urimelig påstand om. f.eks. kristendommen, og når du blir møtt med saklig kritikk tyr du til personangrep.

Da må jeg gå ut fra at du ikke har saklige argumente å komme med.

Beste hilsen

Gjest mislykket

Selvsagt! Islam har 99 forskjellige vendinger. Men kultur er noe menneskene har ekstra uansett om de er muslimer, kristene eller noe annet ;)

Ingen påstår at tvangs gifting gjøres i Islamsk navn ;)

Ingen sier det er en religiøs handling.

Kjære venn!

Nå diskuterer vi omskjæring av kvinner. Og det jeg sier er ganske enkelt dette: dersom det fins en religiøs gruppe som har denne praksisen integrert som del av sin religion (dvs. legitimerer den i religionen), så kan disse anføre samme argumentasjon som signaturen "wyeh" har kommet med for å forsvare omskjæring av gutter/menn innen den mosaiske tro.

D e t er problemet. Verden er ofte noe mer komplisert enn at man kan (bort-) forklare problemer med enkle løsninger.

Beste hilsen

Kjære venn!

Nå diskuterer vi omskjæring av kvinner. Og det jeg sier er ganske enkelt dette: dersom det fins en religiøs gruppe som har denne praksisen integrert som del av sin religion (dvs. legitimerer den i religionen), så kan disse anføre samme argumentasjon som signaturen "wyeh" har kommet med for å forsvare omskjæring av gutter/menn innen den mosaiske tro.

D e t er problemet. Verden er ofte noe mer komplisert enn at man kan (bort-) forklare problemer med enkle løsninger.

Beste hilsen

Poenget er jo at det er ikke en del av religionen ;) der hvor omskjæring av kvinner finner sted, er det religiøse og ikke religiøse som utfører dette. Det er kulturbetinget til dette stedet/landet.

Så koselig at jeg er din kjære venn *s*

Gjest mislykket

Poenget er jo at det er ikke en del av religionen ;) der hvor omskjæring av kvinner finner sted, er det religiøse og ikke religiøse som utfører dette. Det er kulturbetinget til dette stedet/landet.

Så koselig at jeg er din kjære venn *s*

Kjære venn!

Mener du med dette at bare riter/praksis som er helt unik for religionen kan sies å være religiøst fundert?

Er det ikke mulig at

(a) et samfunn og de religiøse kan dele en praksis, men legitimere den forskjellig?

(B) at et samfunn har fått en praksis fra religionen?

Mitt poeng er igjen: hvilke kreterier har vi for å si at en praksis (ikke) er religiøst motivert?

Spesielt problematisk er vel dette i samfunn som ikke skiller så sterkt mellom religion og en mer profan samfunnsorden. Og blant skriftløse religioner. Men også blant religioner med en "hellig skrift", kan dette bli vanskelig. Meg bekjent er ikke omskjæring av menn nevnt i Qu'ran-en.

Beste hilsen

Kjære venn!

Det er interessant at du flytter fokus. Du slenger ut en urimelig påstand om. f.eks. kristendommen, og når du blir møtt med saklig kritikk tyr du til personangrep.

Da må jeg gå ut fra at du ikke har saklige argumente å komme med.

Beste hilsen

Jeg venter fremdeles på noe saklig fra deg, istedet for dine patetiske forsøk på å flytte fokus.

Med vennlig hilsen

Gjest mislykket

Jeg venter fremdeles på noe saklig fra deg, istedet for dine patetiske forsøk på å flytte fokus.

Med vennlig hilsen

Kjære venn!

Jeg har kommentert dine uvitenskapelige utsagn om kristendommen. Kanskje vi kan begynne med at du kommer med utfyllende kommentarer -- altså: hvordan du kan forsvare din inndeling i hva som er kristendom eller ikke.

Beste hilsen

Annonse

Kjære venn!

Mener du med dette at bare riter/praksis som er helt unik for religionen kan sies å være religiøst fundert?

Er det ikke mulig at

(a) et samfunn og de religiøse kan dele en praksis, men legitimere den forskjellig?

(B) at et samfunn har fått en praksis fra religionen?

Mitt poeng er igjen: hvilke kreterier har vi for å si at en praksis (ikke) er religiøst motivert?

Spesielt problematisk er vel dette i samfunn som ikke skiller så sterkt mellom religion og en mer profan samfunnsorden. Og blant skriftløse religioner. Men også blant religioner med en "hellig skrift", kan dette bli vanskelig. Meg bekjent er ikke omskjæring av menn nevnt i Qu'ran-en.

Beste hilsen

#Kjære venn!#

*s*

#Mener du med dette at bare riter/praksis som er helt unik for religionen kan sies å være religiøst fundert?#

Nei, det finnes forskjellige tolkninger. Også innen Islam. Men enkelte ting i Islam er så bastant at det ikke mistolkes eller drar det ut til noe som ikke er lovlig. Ting som er stengt forbudt er strengt forbudt.

#Er det ikke mulig at

(a) et samfunn og de religiøse kan dele en praksis, men legitimere den forskjellig?#

Jo, i en viss grad innen Islam. Men Islam har kun noen få som har kunnet tolke koranen, og det er veldig spesielle mennesker som har kunnet det.

#(B) at et samfunn har fått en praksis fra religionen?#

Jo, selvsagt.

#Mitt poeng er igjen: hvilke kreterier har vi for å si at en praksis (ikke) er religiøst motivert?#

Jeg kan kun snakke om Islam, og det som er strengt forbudt kan ikke tolkes feil eller på ny. Når det er sakt, så har denne ukulturen eksistert lenge før Islam kom også, på dette stedet hvor de omskjerer kvinner.

# Meg bekjent er ikke omskjæring av menn nevnt i Qu'ran-en.

#

Leser du Arabisk? joda, det står i koranen.

Kjære venn!

Jeg har kommentert dine uvitenskapelige utsagn om kristendommen. Kanskje vi kan begynne med at du kommer med utfyllende kommentarer -- altså: hvordan du kan forsvare din inndeling i hva som er kristendom eller ikke.

Beste hilsen

Igjen - svada og forsøk på å flytte fokus.

Dessverre - slikt fungerer ikke med meg.

Ta to tabletter, og oppsøk fastlegen din på mandag.

Med vennlig hilsen

Gjest mislykket

#Kjære venn!#

*s*

#Mener du med dette at bare riter/praksis som er helt unik for religionen kan sies å være religiøst fundert?#

Nei, det finnes forskjellige tolkninger. Også innen Islam. Men enkelte ting i Islam er så bastant at det ikke mistolkes eller drar det ut til noe som ikke er lovlig. Ting som er stengt forbudt er strengt forbudt.

#Er det ikke mulig at

(a) et samfunn og de religiøse kan dele en praksis, men legitimere den forskjellig?#

Jo, i en viss grad innen Islam. Men Islam har kun noen få som har kunnet tolke koranen, og det er veldig spesielle mennesker som har kunnet det.

#(B) at et samfunn har fått en praksis fra religionen?#

Jo, selvsagt.

#Mitt poeng er igjen: hvilke kreterier har vi for å si at en praksis (ikke) er religiøst motivert?#

Jeg kan kun snakke om Islam, og det som er strengt forbudt kan ikke tolkes feil eller på ny. Når det er sakt, så har denne ukulturen eksistert lenge før Islam kom også, på dette stedet hvor de omskjerer kvinner.

# Meg bekjent er ikke omskjæring av menn nevnt i Qu'ran-en.

#

Leser du Arabisk? joda, det står i koranen.

Kjære venn!

Kan du gi meg den suren du tenker på (der omskjæring er nevnt)? Jeg leser ikke arabisk, så jeg er henvist til oversettelser.

Jeg snakker IKKE om islam. jeg har aldri påstått at kvinnelig omskjæring har noen hjemmel innen islam. Det jeg sier er: kan man utelukke at noen religioner -- ev. versjoner av en religion -- har kvinnelig omskjæring som en integrert del?

Beste hilsen

Gjest mislykket

Igjen - svada og forsøk på å flytte fokus.

Dessverre - slikt fungerer ikke med meg.

Ta to tabletter, og oppsøk fastlegen din på mandag.

Med vennlig hilsen

Kjære venn!

Jeg foreslår at du ikke blamere deg selv ytterligere. Det er så tydelig at religion ikke er et tema du har noen faglig kompetanse på.

Alle kan se hvem som forsøker å flytte fokus; hvem som ikke vil diskutere sak. Jeg har utfordret deg faglig på en rekke punkter -- du svarer med usakligheter.

I rest my case...

Beste hilsen

Kjære venn!

Kan du gi meg den suren du tenker på (der omskjæring er nevnt)? Jeg leser ikke arabisk, så jeg er henvist til oversettelser.

Jeg snakker IKKE om islam. jeg har aldri påstått at kvinnelig omskjæring har noen hjemmel innen islam. Det jeg sier er: kan man utelukke at noen religioner -- ev. versjoner av en religion -- har kvinnelig omskjæring som en integrert del?

Beste hilsen

Det kan jeg desverre ikke, for jeg gidder ikke å vaske meg nå. '

Men så lenge du er enig at dette ikke har noe med Islam å gjøre, så er det greit *s*

Kjære venn!

Jeg foreslår at du ikke blamere deg selv ytterligere. Det er så tydelig at religion ikke er et tema du har noen faglig kompetanse på.

Alle kan se hvem som forsøker å flytte fokus; hvem som ikke vil diskutere sak. Jeg har utfordret deg faglig på en rekke punkter -- du svarer med usakligheter.

I rest my case...

Beste hilsen

Igjen har vi konstatert at du har "argumentert" (for å være genereøs) deg selv inn i et hjørne.

Kom tilbake når du er villig til å diskutere seriøst, istedet for som en 7 åring.

Med vennlig hilsen, og god bedring.

Gjest mislykket

Det kan jeg desverre ikke, for jeg gidder ikke å vaske meg nå. '

Men så lenge du er enig at dette ikke har noe med Islam å gjøre, så er det greit *s*

Hei!

Du skal selvsagt få slippe å vaske deg. Jeg trodde det ville være en glede for deg å oppsøke de hellige ord i Qu'ran-en.

Ifølge e n "islamsk" tradisjon skal Muhammad ha uttalt: "Omskjæring er en sunna for menn og et æresmerke for kvinner" -- men dette sitatet er ikke tatt med i de autorative hadith-samlingene. Noe som KAN tyde på at den dominerende delen av islam ikke aksepterer kvinnelig omskjæring.

Forøvrig hevdes det i faglitteraturen at omskjæring av menn hverken nevnes i Qu'ran-en eller i de autorative hadith-samlingene.

Litteratur:

Aijaz Zakir: "Muslim Children: How to Bring Up?" (vol I-III) New Delhi: Kitab Bhavan (se s. 69)

Beste hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...