Gå til innhold

Lurer og lurer....


varga1365380532

Anbefalte innlegg

varga1365380532

*smiler* Jeg har som nevnt ikke vært i dette forumet så lenge,men jeg leser og leser.Og jo mer jeg leser jo mindre skjønner jeg*ler*Prøver å slå opp på en del av diagnosene jeg snubler over og får ikke helt oversikt.Tenkte kanskje noen kunne forklare kort og greit før jeg søkte meg i hjel på nettet*smiler*

-bipolar, er det det samme som manisk depressiv?

Jeg kjente meg veldig igjen i et innlegg her nede om vasking om natta med dans og smil, for så å klappe totalt sammen over pause-røyken*ler* Virker så utrolig teit når man ikke akkurat står oppe i det...Jeg blir også forferdelig sinna om folk ikke følger min "plan" eller avtaler,forferdelig slitsomt,for det går over før jeg er ferdig med å skjelle ut folk...Noen ganger får jeg det også for meg at min mann som ligger og sover skal reise seg opp og dra og bli borte..forsvinne i intet.Da blir jeg bare sittende og gråte og være redd for at han skal merke det og syns jeg er teit og derfor dra*sukk* Grunnen til at jeg ramser opp dette er fordi jeg blir så utrolig forvirra av disse diagnosene*smiler* Tror dere at psykologen har rett i at jeg har boarderline? Han snakket en del om manisk depressiv i begynnelsen,men har endt opp med boarderline...Jeg har så lett for å bli det folk forventer av meg at jeg er redd for å ta på meg diagnosen om den ikke er rett om dere skjønner*ler litt oppgitt* Har forresten sett på det som et unikt overlevelsesinstinkt jeg...at jeg kan snuble inn i en hvilken som helst forsamling og passe inn...så er det liksom ikke friskt? går helt rundt for meg...

menmen...i morgen er den store dagen da jeg skal ha bestemt meg for om og event. hva slags behandling jeg ønsker, og jeg er såå spent*smiler* men jeg er så dårlig på å ta valg da..sånn helt på egen hånd...er nok like spent på hva jeg kommer til å velge som alle andre,men det er kanskje ikke så smart å ta på sparket?*ler*

(om det skulle bety noe hit eller dit så kan jeg si at jeg er 26år,gift og har en sønn på 5*heldige meg*)

Må bare si på slutten at jeg er veldig imponert over alle dere som skriver så godt her inne:) Jeg ler og griner om hverandre jeg...så mange vonde og så mange herlige innlegg...Glad jeg fant dere!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen :-)

Synes du skriver bra jeg.

Affektiv Bipolar Lidelse er det som tidligere ble kalt manisk/ depresiv lidelse ja.

Bipolar lidelse deles inn i 3 alvorlighetsgrader.

-Bipolar I - mest alvorlig

-Bipolar II

-Cyklotymi

Alle 3 gradene behandles med stemningsstabiliserende medisiner. Eks. på slike medisiner er:

Lithonitt- eldste preparatet som brukes mest ved Bipolar I

Epelepsimedisin som f.eks:

- Orifiril

- tegretol

- trimonil retard

- topimax

- lamictal

Ny medisin som også brukes som stemningsstabilisator er:

- zypreksa

Søk her på dol eller på nettet generelt med disse navn/ begreper jeg nevner og du vil helt sikkert finne mye stoff.

Her er en link til en side om Bipolar lidelse:

http://www.bipolardisorder.no/

Om du har Bipolar lidelse eller ikke, kan jeg desverre ikke svare på.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varga1365380532

Hei og velkommen :-)

Synes du skriver bra jeg.

Affektiv Bipolar Lidelse er det som tidligere ble kalt manisk/ depresiv lidelse ja.

Bipolar lidelse deles inn i 3 alvorlighetsgrader.

-Bipolar I - mest alvorlig

-Bipolar II

-Cyklotymi

Alle 3 gradene behandles med stemningsstabiliserende medisiner. Eks. på slike medisiner er:

Lithonitt- eldste preparatet som brukes mest ved Bipolar I

Epelepsimedisin som f.eks:

- Orifiril

- tegretol

- trimonil retard

- topimax

- lamictal

Ny medisin som også brukes som stemningsstabilisator er:

- zypreksa

Søk her på dol eller på nettet generelt med disse navn/ begreper jeg nevner og du vil helt sikkert finne mye stoff.

Her er en link til en side om Bipolar lidelse:

http://www.bipolardisorder.no/

Om du har Bipolar lidelse eller ikke, kan jeg desverre ikke svare på.

mvh

Takk for svar:) Fant mye smart på siden din*leser fortsatt*

Tror jeg skal ta med meg spm om diagnosen til psykologen i morra...det er siste gang og det føles som en siste krampetrekning før jeg er ferdig stemplet*smiler* Er ikke redd for stempelet i grunn, jeg vil bare ha et som passer:)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Fant mye smart på siden din*leser fortsatt*

Tror jeg skal ta med meg spm om diagnosen til psykologen i morra...det er siste gang og det føles som en siste krampetrekning før jeg er ferdig stemplet*smiler* Er ikke redd for stempelet i grunn, jeg vil bare ha et som passer:)

mvh

Å få riktig diagnose kan for mange oppleves som et kjempestort gjennombrudd.

Er på en måte først da man kan få riktig behandling. Man gipser liksom ikke beinet viss det er armen som er brekt. Om du skjønner.

Er du bipolar og får riktig medisin kan virkningen bli eksplosiv. Plutselig blir man bare frisk liksom. Men vær obs. på at det kan være litt let og finn før man finner frem til den riktige sorten.

Lykke til :-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varga1365380532

Å få riktig diagnose kan for mange oppleves som et kjempestort gjennombrudd.

Er på en måte først da man kan få riktig behandling. Man gipser liksom ikke beinet viss det er armen som er brekt. Om du skjønner.

Er du bipolar og får riktig medisin kan virkningen bli eksplosiv. Plutselig blir man bare frisk liksom. Men vær obs. på at det kan være litt let og finn før man finner frem til den riktige sorten.

Lykke til :-)

mvh

Takk:)

Det føles veldig merkelig med denne diagnosen ja...men jeg har boarderline mente psykologen,selv om han har pratet mye om bipolar osv...Og det er jo to forskjellige saker?eller?dette er jo ikke lett å forstå seg på må jeg si...Han mente også at det ikke var så lett å gjøre noe med dette og at de medisinene det event var snakk om var "tunge". Jeg er litt skeptisk til dette med piller,både fordi jeg har et behov for kontroll over inntaket(eller vegring for;) )og jeg liker å kjenne at jeg lever...kjenne på at ting er forferdelig vondt eller vanvittig flott....er veldig redd for å miste disse lykkestundene hvor alt er intens bra...tror det ville ta piffen av meg...men det er vel de man ønsker å gjøre da*ler* Vi får se...syns ting begynner å bli spennende nå:)

*er så utrolig godt å snakke slik*

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:)

Det føles veldig merkelig med denne diagnosen ja...men jeg har boarderline mente psykologen,selv om han har pratet mye om bipolar osv...Og det er jo to forskjellige saker?eller?dette er jo ikke lett å forstå seg på må jeg si...Han mente også at det ikke var så lett å gjøre noe med dette og at de medisinene det event var snakk om var "tunge". Jeg er litt skeptisk til dette med piller,både fordi jeg har et behov for kontroll over inntaket(eller vegring for;) )og jeg liker å kjenne at jeg lever...kjenne på at ting er forferdelig vondt eller vanvittig flott....er veldig redd for å miste disse lykkestundene hvor alt er intens bra...tror det ville ta piffen av meg...men det er vel de man ønsker å gjøre da*ler* Vi får se...syns ting begynner å bli spennende nå:)

*er så utrolig godt å snakke slik*

mvh

Hei :)

Enkelte med borderline ( I dag kalt emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse)kan også ha nytte av stemningsstabiliserende medikamenter.

Ta det opp med legen din.

Angående diagnose så har emosjonelt ustabil pf. noen likheter med Bipolar lidelse, rapid cycling.

Er skrevet om forskjellen på dette før her i dette forumet. For å finne svaret søk på det røde feltet oppe til høyre. Merk av psykiatriforum og svar fra fagperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

varga1365380532

Hei :)

Enkelte med borderline ( I dag kalt emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse)kan også ha nytte av stemningsstabiliserende medikamenter.

Ta det opp med legen din.

Angående diagnose så har emosjonelt ustabil pf. noen likheter med Bipolar lidelse, rapid cycling.

Er skrevet om forskjellen på dette før her i dette forumet. For å finne svaret søk på det røde feltet oppe til høyre. Merk av psykiatriforum og svar fra fagperson.

Takk skal du ha:) skal titte rundt her og se hva jeg finner. Det jeg har lurt på en stund ble plutselig så mye enklere å finne ut av med disse linkene og tipsene deres*ler*

Så tusen takk:)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha:) skal titte rundt her og se hva jeg finner. Det jeg har lurt på en stund ble plutselig så mye enklere å finne ut av med disse linkene og tipsene deres*ler*

Så tusen takk:)

Mvh

Men.. hva gjør du oppe så sent?

:vifter med pekefinger:

(Ooops, jeg var visst oppe selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varga1365380532

Men.. hva gjør du oppe så sent?

:vifter med pekefinger:

(Ooops, jeg var visst oppe selv)

*ler* Er nok et natt-dyr...som mange andre ser jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Er nok et natt-dyr...som mange andre ser jeg ;)

Ja, det er noen nattdyr her.. ;)

Ikke akkurat anbefalt å være oppe om natta når en har psykdom, men..

Viktig å ha et stabilt og sunt liv..

Jeg fant dessverre ikke det innlegget som gikk på forskjellen mellom rapid cycling og emos. ust. pf.

Men du har jo en gylden mulighet til å spørre din behandler i morgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varga1365380532

Ja, det er noen nattdyr her.. ;)

Ikke akkurat anbefalt å være oppe om natta når en har psykdom, men..

Viktig å ha et stabilt og sunt liv..

Jeg fant dessverre ikke det innlegget som gikk på forskjellen mellom rapid cycling og emos. ust. pf.

Men du har jo en gylden mulighet til å spørre din behandler i morgen! :)

japps, skal spørre han i morgen. Har også skrevet et laaangt "brev"/lapp med de tingene som jeg ikke har fått snakket om og som er vanskelig. Antar det vil hjelpe han til å bekrefte eller avkrefte diagnosen han har gitt meg før han kaster meg ut*smiler*

Oppe om natten ja...-er det ikke rart?hvor vanskelig det er å stappe seg inn på den gyldne middelvei? litt sent oppe eller bli passe mett?*ler* Nei...vi får kose oss med det vi kan...om det så er å være på nett hele natta:)

Fant veldig mye spennende på denne søk-knappen din forresten....så det er nok din skyld at jeg er våken*ler*

;)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

japps, skal spørre han i morgen. Har også skrevet et laaangt "brev"/lapp med de tingene som jeg ikke har fått snakket om og som er vanskelig. Antar det vil hjelpe han til å bekrefte eller avkrefte diagnosen han har gitt meg før han kaster meg ut*smiler*

Oppe om natten ja...-er det ikke rart?hvor vanskelig det er å stappe seg inn på den gyldne middelvei? litt sent oppe eller bli passe mett?*ler* Nei...vi får kose oss med det vi kan...om det så er å være på nett hele natta:)

Fant veldig mye spennende på denne søk-knappen din forresten....så det er nok din skyld at jeg er våken*ler*

;)

mvh

Nå er vi ikke sent oppe lengre..

Vi er tidlig oppe! :) (Og det er kjempesunt) :gliser:

Det er lurt å skrive slike huskelapper. Når en sitter der i timen blir en fort helt tom for ord enda man egentlig har masse på hjertet.

Mens jeg holder deg oppe så vil jeg tipse deg om: http://www.psykiskhelse.no

Det bladet de gir ut er også veldig bra. Og de har fine informasjonsbrosjyrer.

http://www.psykopp.no har også fine informasjonsbrosjyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varga1365380532

Nå er vi ikke sent oppe lengre..

Vi er tidlig oppe! :) (Og det er kjempesunt) :gliser:

Det er lurt å skrive slike huskelapper. Når en sitter der i timen blir en fort helt tom for ord enda man egentlig har masse på hjertet.

Mens jeg holder deg oppe så vil jeg tipse deg om: http://www.psykiskhelse.no

Det bladet de gir ut er også veldig bra. Og de har fine informasjonsbrosjyrer.

http://www.psykopp.no har også fine informasjonsbrosjyrer.

Er ikke ofte jeg er tidlig oppe altså*ler* Ikke verst;)

Skal titte på linkene jeg.

Har god erfaring med disse lappene mine, selv om det ofte blir litt mange og i alle sammenhenger*smiler* Det virker andre veien også vet du?Legen/psykologen prater og alt er klinkende klart....helt til du står utenfor og klør deg i hodet; hva var det egentlig han sa?

*ler*

God morgen forresten:)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke ofte jeg er tidlig oppe altså*ler* Ikke verst;)

Skal titte på linkene jeg.

Har god erfaring med disse lappene mine, selv om det ofte blir litt mange og i alle sammenhenger*smiler* Det virker andre veien også vet du?Legen/psykologen prater og alt er klinkende klart....helt til du står utenfor og klør deg i hodet; hva var det egentlig han sa?

*ler*

God morgen forresten:)

mvh

Mårn mårn. ;)

Begynner å lure på om jeg skal legge meg snart. Hanen har sluttet å gale her. hehe :)

Psykiateren min pleier å notere.

Lurer på om han hadde reagert om jeg også dro opp en notatblokk? :)

Tror man kan tolke en noterende pasient som engasjert, interessert og en som vil ha utbytte av timen.

Ellers er det en fin teknikk å oppsummere hva man har gjennomgått og kommet fram til i slutten av timen. Hvis ikke behandleren tar initiativ til dette selv kan en spørre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha:) skal titte rundt her og se hva jeg finner. Det jeg har lurt på en stund ble plutselig så mye enklere å finne ut av med disse linkene og tipsene deres*ler*

Så tusen takk:)

Mvh

For å gjøre deg enda mer forvirra kan jeg jo si at det går an å være bipolar og ha en personlighetsforstyrrelse (borderline) i tillegg ; )

Jeg har begge diagnoser.

Men de kan ligne litt på hverandre som soleil sier.

Borderline er en "light" versjon...gir ikke så mange bølgedaler..pluss har andre symptomer i tillegg.

Vart du skræmt no? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bipolar

Skal på iongen måte moralisere, men komme med et lite tips.

Viss dere har bipolar lidelse er det SVÆRT viktig med en stabil og god søvn rytme.

Bipolare har lett for og snu døgnet, dette er desverre med på å utløse sykdomsperioder.

Ser dere sitter oppe hele natten, ikke lurt :-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppogned

Skal på iongen måte moralisere, men komme med et lite tips.

Viss dere har bipolar lidelse er det SVÆRT viktig med en stabil og god søvn rytme.

Bipolare har lett for og snu døgnet, dette er desverre med på å utløse sykdomsperioder.

Ser dere sitter oppe hele natten, ikke lurt :-)

mvh

Skal man ta sovemedisin for å få sove da? Har fått det, men liker ikke å bruke det. Dessuten så må man slås ganske kraftig i svime, for å overvinne oppstemtheten? Synes også nedturen kommer fort hvis jeg "legger bånd" på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varga1365380532

For å gjøre deg enda mer forvirra kan jeg jo si at det går an å være bipolar og ha en personlighetsforstyrrelse (borderline) i tillegg ; )

Jeg har begge diagnoser.

Men de kan ligne litt på hverandre som soleil sier.

Borderline er en "light" versjon...gir ikke så mange bølgedaler..pluss har andre symptomer i tillegg.

Vart du skræmt no? ;)

nja....vil ikke si skremt men*ler* Det var dette jeg ikke fikk helt taket på da...om man kan være begge deler og hvordan skille osv.

Tusen takk for svar, liker sort på hvitt*smiler*

Da får jeg løøøpe til psykologen. Ønsker deg en flott dag, med sol og grillings!(det beste som finnes..nesten i hvertfall)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på iongen måte moralisere, men komme med et lite tips.

Viss dere har bipolar lidelse er det SVÆRT viktig med en stabil og god søvn rytme.

Bipolare har lett for og snu døgnet, dette er desverre med på å utløse sykdomsperioder.

Ser dere sitter oppe hele natten, ikke lurt :-)

mvh

Jeg VET. Sa det samme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

Skal man ta sovemedisin for å få sove da? Har fått det, men liker ikke å bruke det. Dessuten så må man slås ganske kraftig i svime, for å overvinne oppstemtheten? Synes også nedturen kommer fort hvis jeg "legger bånd" på meg...

jeg får zyprexa for å sove og det funker kjempefint. Da sovner jeg istedet for å bruke natten på å rydde, vaske og ommøblere, slik at jeg våkner uthvilt og i god form, i stedet for å bli utslitt og dypt deprimert av å ha fått for lite søvn:)

zyprexa er en fin ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...