Gå til innhold

Om glykemisk indeks & eplecidereddik

Anbefalte innlegg

Jeg leste på nettet, at der er flere faktorer som avgjør hvilken insulin-respons en matvare utløser(altså det som avgjør hvilken tall-verdi en matvare har i den glykemiske indeksen). Altså virker både konsistens, bearbeidelse, fiberinnhold m.m inn på om et karbohydratrikt måltid er "raskt" eller "langsomt". Det jeg også fant ut, var at surhetsgraden også virker inn! Dess surere fødevarer, dess langsommere ble GI`n. Årsaken er visst at karbohydrat-omsetninga skjer best/raskest i et basisk miljø i tynntarmen.

Min "private" lille teori er da, at årsaken til at eplecidereddik _kan_ virke slankende (1-2 ts i vann før flere av dagens hovedmåltider), er fordi den surgjør maten, og dermed nedsetter måltidets GI.

Noen kommentarer til dette?

Vennlig hilsen ho....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10997-om-glykemisk-indeks-eplecidereddik/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Borealis.

Dette var en interressant teori, men magesyren er en sterk syre med pH ned mot 2 slik at 1-2 ts eplecidereddik virker lite i forhold til det vi allerede har av syre i magesekken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...