Gjest Linda Skrevet 27. november 2000 Del Skrevet 27. november 2000 Hva er egentlig matinntoleranse?Jeg har fått en plakat A4 størrelse hvor det står hva jeg bør holde meg unna av mat. Det er grønt gult rødt og orange felt.I det grønne feltet står de matvarene jeg ikke bør spise oftere enn hver 4 dag.Ettersom det jeg har forstått da.Og resten bør jeg holde meg unna. Alt som jeg liker står selfølgelig i det grønne feltet.Det er poteter,fisk,paprika,mel,melk osv. Finnes det noe alternativ behandling? Eller bør jeg slutte å spise dette? Jeg har foresten høyt kolestrol i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11054-matinntoleranse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 30. november 2000 Del Skrevet 30. november 2000 Kjære Linda. Forekomsten av matvareintoleranse kjenner vi ikke, men i litteraturen finnes anslag fra 3-95% av befolkningen. Dette kan dreie seg om reaksjon på en matvare en sjelden gang til daglige plager som for eksempel ved laktosemangel, der kroppen mangler et enzym for å bryte ned melkesukker. Det høres ut som om du har tatt en blodprøve for å kartlegge dette og flere typer er populære på markedet der ca 100 ulike matvarer testes. Imidlertid er resultatene sprikende mellom de ulike prøvene og kan også være det hvis flere prøver av samme person sendes inn. Selv er jeg mest tilhenger av en eliminasjonsdiett ved mistanke om matvareintoleranse, men denne kan også være vanskelig å utføre. I ditt tilfelle vil jeg råde deg til å følge dietten en periode og hvis du blir bedre forsøke å teste ut matvarene på "nei-listen" en etter en. Forresten burde du vel få rådgivning fra den terapeuten som hjalp deg med plakaten og kostrådene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11054-matinntoleranse/#findComment-57403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.