Gå til innhold

Matinntoleranse

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig matinntoleranse?Jeg har fått en plakat A4 størrelse hvor det står hva jeg bør holde meg unna av mat.

Det er grønt gult rødt og orange felt.I det grønne feltet står de matvarene jeg ikke bør spise oftere enn hver 4 dag.Ettersom det jeg har forstått da.Og resten bør jeg holde meg unna. Alt som jeg liker står selfølgelig i det grønne feltet.Det er poteter,fisk,paprika,mel,melk osv. Finnes det noe alternativ behandling? Eller bør jeg slutte å spise dette? Jeg har foresten høyt kolestrol i tillegg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11054-matinntoleranse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Linda.

Forekomsten av matvareintoleranse kjenner vi ikke, men i litteraturen finnes anslag fra 3-95% av befolkningen. Dette kan dreie seg om reaksjon på en matvare en sjelden gang til daglige plager som for eksempel ved laktosemangel, der kroppen mangler et enzym for å bryte ned melkesukker. Det høres ut som om du har tatt en blodprøve for å kartlegge dette og flere typer er populære på markedet der ca 100 ulike matvarer testes. Imidlertid er resultatene sprikende mellom de ulike prøvene og kan også være det hvis flere prøver av samme person sendes inn. Selv er jeg mest tilhenger av en eliminasjonsdiett ved mistanke om matvareintoleranse, men denne kan også være vanskelig å utføre. I ditt tilfelle vil jeg råde deg til å følge dietten en periode og hvis du blir bedre forsøke å teste ut matvarene på "nei-listen" en etter en. Forresten burde du vel få rådgivning fra den terapeuten som hjalp deg med plakaten og kostrådene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11054-matinntoleranse/#findComment-57403
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...