Gå til innhold

Dobble hjerteslag

Anbefalte innlegg

Jeg hadde det første halvår av 2000 et tøft år hvor jeg holdt på å miste min far, samt hadde et opprivende samlivsbrudd. Dette medførte bla utstabil hjerterytme/dobble hjerteslag hos meg. Dette ga seg etter ca. 5 mnd men etter 1 mnd opphold har jeg nå fått det tilbake, selv om livet mitt nå er stabilt og rolig igjen. Har nå hatt det ca. 2 mnd, og det føles veldig ubehagelig. Har ingen smerter, men merker ekstraslagene veldig godt da det "slår" både i hjertet og i halsen. Dette er noe jeg merker hver dag, ofte flere ganger i minuttet. Kan dette være ettervirkninger av at jeg hadde det tøft psykisk eller bør jeg få sjekket dette? Har hatt dette problemet siden mars 2000. Har også forholdsvis høy/ujevn puls.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11097-dobble-hjerteslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Nina.

Slike ekstraslag er så godt som alltid helt uskyldige og trenger ingen behandling, hvis de da ikke blir så besværlige for den enkelte at man MÅ gjøre noe. Objektivt sett er de ufarlige, men kan hos enkelte bli så hyppige at det går ut over hjertets punmpeoppgaver.

En så belastende situasjon som du synes å ha gjennomgått vil nødvendigvis gi noen følger for de fleste av oss. Bl.a. vil en vedvarende stress-situasjon medføre at vårt autonome nervesystem går på høyt "turtall" i lang tid. En slik belastning vil kunne medføre høyt blodtrykk, rask hvilepuls og evt. tendens til ekstraslag.

Hvis det blir for meget for deg er det mulig at du vil ha nytte av en viss medisinering over en kortere tid, f.eks. med noe vi kaller en betablokker. Ta dette eventuelt opp med din lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11097-dobble-hjerteslag/#findComment-58838
Del på andre sider

Svar til Nina.

Slike ekstraslag er så godt som alltid helt uskyldige og trenger ingen behandling, hvis de da ikke blir så besværlige for den enkelte at man MÅ gjøre noe. Objektivt sett er de ufarlige, men kan hos enkelte bli så hyppige at det går ut over hjertets punmpeoppgaver.

En så belastende situasjon som du synes å ha gjennomgått vil nødvendigvis gi noen følger for de fleste av oss. Bl.a. vil en vedvarende stress-situasjon medføre at vårt autonome nervesystem går på høyt "turtall" i lang tid. En slik belastning vil kunne medføre høyt blodtrykk, rask hvilepuls og evt. tendens til ekstraslag.

Hvis det blir for meget for deg er det mulig at du vil ha nytte av en viss medisinering over en kortere tid, f.eks. med noe vi kaller en betablokker. Ta dette eventuelt opp med din lege.

Hei!

Jeg er gravid i uke 30. De siste 4 ukene har jeg vært plaget av hurtig og uregelmessig puls. Jeg får dette hver dag, og det kan vare i flere timer. Det føles som brystet snører seg sammen og er ubehagelig. Spesielt plagsomt er det når jeg er på jobb og har mye å gjøre.

Jeg lurer på om dette er farlig for meg eller babyen?

Kan det føre til komplikasjoner i forbindelse med fødselen?

mvh

dkny

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11097-dobble-hjerteslag/#findComment-58863
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Hei!

Jeg er gravid i uke 30. De siste 4 ukene har jeg vært plaget av hurtig og uregelmessig puls. Jeg får dette hver dag, og det kan vare i flere timer. Det føles som brystet snører seg sammen og er ubehagelig. Spesielt plagsomt er det når jeg er på jobb og har mye å gjøre.

Jeg lurer på om dette er farlig for meg eller babyen?

Kan det føre til komplikasjoner i forbindelse med fødselen?

mvh

dkny

Svar til Dkny.

Rytmeforstyrrelser er ganske vanlige under graviditet. Det er meget som taler for at endel av de spesielle hormonene, som er sterkt formert i svangerskapet, er årsaken. Forkammerflimmer er meget sjelden i graviditeten.

Mest sannsynlig har du ekstraslag, som så godt som alltid er en uskyldig tilstand, og ikke vil influere på deg eller barnet, og som ikke vil gi dere komplikasjoner under fødselen.

Neste gang du er til kontroll bør du evt. få tatt et EKG, eller i det minste få vurdert hvorvidt du har en normal grunnrytme. Ekstraslag kan du ta med ro.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11097-dobble-hjerteslag/#findComment-59531
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...