Gå til innhold

Spiseforstyrrelse??? jeg vil heller kalle det en livsstil!


fatpig!

Anbefalte innlegg

I dag er det akkurat et år side jeg begynte å sulte meg, jeg er fulstendig klar over at jeg har et problem, men er ikke villig til å ta imot hjelp.Jeg ser ikke på spiseforstyrrelser som noen slags sykdom, det er mer en livsstil. Hvis jeg er mer fornøyd nå når jeg ikke spiser enn når jeg gjør det så er det vel like greit å være fornøyd og ikke spise, enn å vere lei seg og å spise. Jeg er 165 høy veier 39kg, det er da ikke SÅ ille. Jeg har fått flere tilbakemeldinger fra medelever og spesielt lærere om at jeg har blitt så tynn og ser trett og blek ut hele tiden. jeg er ikke syk, jeg prøver bare å leve opp til det idealet som er satt for jenter/kvinner. JEG ER IKKE SYK! Jeg vil være sån! Takk for at dere hørte på meg, det er det ingen andre som gjør.... jente 12år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en hvis...

Du innrømmer du har et problem, men hvorfor kaller du det da en livstil?

Synes du det er normalt at jenter og gutter sulter seg ihjel?

Hvis du hadde en datter som sultet seg, ville du da kalt det en spiseforstyrrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ER SYK!! Og det er livsfarlig, du kan faktisk dø av dette, det er det mange som har gjort.

Håper for din skyld at du snart innser at du er alvorlig syk og trenger profesjonell hjelp til å takle denne sykdommen.

Prat med noen om det er du snill. Mamma, venninner, mamma til venninner, lege, psykolog, helsesøster, lærer, en eller annen du føler du kan snakke med.

Mulig det er en livsstil, men det er en syk syk livsstil. Det å sette heroinsprøyter hver dag er sikkert også en livsstil, men de er også alvorlig rammet av noe de trenger hjelp til å komme seg ut av.

Innerst inne vet du nok at du er syk og trenger hjelp, men gjør noe med det før det er for seint, du kan faktisk dø av å spise for lite!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du innrømmer du har et problem, men hvorfor kaller du det da en livstil?

Synes du det er normalt at jenter og gutter sulter seg ihjel?

Hvis du hadde en datter som sultet seg, ville du da kalt det en spiseforstyrrelse?

Jeg er enig med de to andre her. Du er syk og du trenger hjelp. Du er 12 år og har hele livet framfor deg. Vil du ødelegge ungdomstida di med å bli tynnere enn det du er nå??

Det du har er IKKE en livsstil, det er en sykdom. For meg høres det ut som du har anoreksia. Får du noen form for hjelp? Det burde du gjøre! Før det går riktig galt. Du sier du veier litt over 30 kg. Hvorfor kaller du dette en livsstil? Er det fordi du ikke vil at andre skal bry seg og passe sine egne saker?

Du vet at helsesøster på skolen er god å ha når det gjelder slike ting, men nå er det jo sommerferie for deg. Er det ikke en voksen person du kan betro deg til? Hva sier foreldrene dine oppe i alt dette? Dem må være svært bekymret for deg.

Det er 10 år siden jeg var 12 år, og jeg vet at presset for å bli godtatt er stort når man er i den alderen. Men er det virkelig vært det du kaller for livsstil? Jeg synes ikke det.

Hva synes du om bilder av radmagere mennesker? Jeg synes det er grusomt og vondt å se på. Så får din egen del, be om hjelp, selv om det kan gjøre vondt. Du kan også ta kontakt med iks og være helt anonym der.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varga1365380532

Hei du:)

Jeg har hatt samme "livsstil" som deg i 10år, og tenkte jeg skulle nevne litt om mine erfaringer i så måte;

Siden jeg har ødelagt fordøyelsen min med denne livsstilen, har jeg ingen mulighet til å jobbe. Smertene er store og det er ingen ting å gjøre med.Jeg tåler ikke mat og jeg tåler ikke å være uten.Dermed er jeg trygdet, og det blir man jammen ikke rik av. Vet du at jeg faktisk ikke kan kjøpe en mobiltelefon engang?fordi jeg er trygdet? Langt mindre ta opp lån på hus og bil og sånne ting.Og i en slik hverdag hjelper det jammen ikke mye å være tynn kan jeg love deg. Det er ingen som ser meg, jeg jobber ikke og har ikke råd til å dra noe steder. Med den slappe kroppen og depresjonene som følger med en slik livsstil,orker man jo ikke gjøre stort heller.

En annen ting er at tennene mine har vært så lenge uten næring at jeg måtte bytte de alle...det kostet 220 000kr...og du skal vite det var smertefullt! Jeg holdt på i tre år med tennene mine...konstante smerter...

Jeg har faktisk til min store glede klart å få et barn selv om jeg har gjort mitt beste for å drepe meg selv med denne "livsstilen". Og det var heller ingen dans på roser!Jeg holdt på å miste han 3ganger, og når han først kom, 1mnd for tidlig, veide han 2kg...og amme?hva er poenget når det er bare vann som kommer ut? Jeg fikk jo ikke i meg mat!

Men en ting vet jeg...har du selvdisiplin nok til å leve uten mat...har du styrken til å bli frisk igjen også! Jeg vet "livsstilen" gir en følelse av kontroll...men vet du hva jeg syns? jeg syns det er stakkarslig...tragisk...når jeg tenker på det nå syns jeg det er flaut..at alle så jeg ikke hadde bedre vett og selvdisiplin....Så mot sin hensikt liksom...jeg ville vise jeg var sterk og hadde kontroll..mer enn andre...og det jeg viste verden var at det var stikk motsatt..jeg gikk i fella...

Så vær så snill..ikke gjør det samme...vis du er smartere enn som så...kroppen din er skapt for å leve og spise...den ordner dette selv, om du ikke blander deg...Tenk hva som skjer om du ikke forer hamsteren din...blir den tynn og pen?, eller mister den pels,blir syk og dør? Vi fungerer jo på samme måte...og ingen får tygget maten din for deg, det må du gjøre selv..får du ikke til, så søk hjelp til du finner viljen!

Lykke til...jeg skal krysse fingrene for deg:)

Mvh

varga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp??? Det hadde kanskje hjelpt meg.... Hvis jeg bare hadde tørt...:( jeg føler ikke at det er så enkelt å prate med mamma om dette, psykolog orker jeg bare ikke (har gått til psykolog som 6åring, pga at mamma og pappa skilte seg) Lærere? Jeg begynner på ny skole til høsten, da blir det sefølgelig nye lærere. Det tar lang tid for meg før jeg stoler på et menneske, fordi mange har prøvd å tvinge i meg mat... vennene mine vil ikke forstå meg:( Takk for at du krysser fingrene for meg varga:) Jeg mener ikke selv at jeg er syk, men jeg er ikke helt frisk heller (skjønte jeg først nå) Jeg er redd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelp??? Det hadde kanskje hjelpt meg.... Hvis jeg bare hadde tørt...:( jeg føler ikke at det er så enkelt å prate med mamma om dette, psykolog orker jeg bare ikke (har gått til psykolog som 6åring, pga at mamma og pappa skilte seg) Lærere? Jeg begynner på ny skole til høsten, da blir det sefølgelig nye lærere. Det tar lang tid for meg før jeg stoler på et menneske, fordi mange har prøvd å tvinge i meg mat... vennene mine vil ikke forstå meg:( Takk for at du krysser fingrene for meg varga:) Jeg mener ikke selv at jeg er syk, men jeg er ikke helt frisk heller (skjønte jeg først nå) Jeg er redd...

Hva med å snakke med mora til en av vennene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp??? Det hadde kanskje hjelpt meg.... Hvis jeg bare hadde tørt...:( jeg føler ikke at det er så enkelt å prate med mamma om dette, psykolog orker jeg bare ikke (har gått til psykolog som 6åring, pga at mamma og pappa skilte seg) Lærere? Jeg begynner på ny skole til høsten, da blir det sefølgelig nye lærere. Det tar lang tid for meg før jeg stoler på et menneske, fordi mange har prøvd å tvinge i meg mat... vennene mine vil ikke forstå meg:( Takk for at du krysser fingrene for meg varga:) Jeg mener ikke selv at jeg er syk, men jeg er ikke helt frisk heller (skjønte jeg først nå) Jeg er redd...

Nei... tror ikke det, jeg vil kun snakke med som jeg kjenner ganske godt og som jeg kan stole på, som heller ikke er morra mi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det samme argumentet fra narkomane..

Ja vel... Det er jo forsåvidt en livsstil det også, bare mye mye farligere. Min livsstil er ikke farlig...for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAEN TA DEG

da skal jeg i hvertfall slanke meg hvis du sier at du er fet.hva er jeg da til mine 1.58cm høy og veier 45kg.....

Takk så j..... for at du gjorde min selvtillit enda dårligere.....

DU HAR PROBLEMER SÅ OPPSØK HJELP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skal jeg i hvertfall slanke meg hvis du sier at du er fet.hva er jeg da til mine 1.58cm høy og veier 45kg.....

Takk så j..... for at du gjorde min selvtillit enda dårligere.....

DU HAR PROBLEMER SÅ OPPSØK HJELP

Du har minst like store problemer, kjære FAEN TA DEG...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel... Det er jo forsåvidt en livsstil det også, bare mye mye farligere. Min livsstil er ikke farlig...for meg...

Livsstilen din er livsfarlig! Det er mange jenter som DØR av anoreksi! Kroppen din får ikke det den trenger til å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja vel... Det er jo forsåvidt en livsstil det også, bare mye mye farligere. Min livsstil er ikke farlig...for meg...

det sa de også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svar til Åsemor

Du har minst like store problemer, kjære FAEN TA DEG...

Takk for svaret som jeg fikk av deg,men jeg er delvis klar over det ikke er vanlig,noe som ho fatpig tydeligvis ikke er...

Det er bare det at jeg er en av de personene som sliter med veldig dårlig selvtillit og har så store mindreverdighetskomplekser.Er også nærtagen for kritikk fra andre og rakker ned på meg selv også.

Når jeg leser folk som skriver slik eller ser slike folk som ho på gata begynner jeg å gråte pga jeg IKKE føler meg bra nok og føler meg mindreverdig..........

Ble innkalt til forvernssamtale men takket nei pga jeg følte at jeg ikke trengte den plassen og at det var andre folk som slet mye mer enn meg i hverdagen som hadde behov for den plassen.Vil jo ikke være av den sorten som samfunnet kaster bort penger på selv om jeg har vært en del i behandling før men av andre diverse årsaker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en hvis...

Hjelp??? Det hadde kanskje hjelpt meg.... Hvis jeg bare hadde tørt...:( jeg føler ikke at det er så enkelt å prate med mamma om dette, psykolog orker jeg bare ikke (har gått til psykolog som 6åring, pga at mamma og pappa skilte seg) Lærere? Jeg begynner på ny skole til høsten, da blir det sefølgelig nye lærere. Det tar lang tid for meg før jeg stoler på et menneske, fordi mange har prøvd å tvinge i meg mat... vennene mine vil ikke forstå meg:( Takk for at du krysser fingrene for meg varga:) Jeg mener ikke selv at jeg er syk, men jeg er ikke helt frisk heller (skjønte jeg først nå) Jeg er redd...

Du kan kontakte helsesøster, legen din osv.

Du må søke hjelp!! Får din egen skyld og for de rundt deg.

Du er syk og trenger hjelp.

Jo lengre du venter jo vanskligere blir det.

Du har viljen, du kan få et godt liv, slank, men slank og frisk! Ha det godt, uten å måtte sulte deg.

Ønsker deg bare godt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Gryte

Jeg tror vi kan enkelte innlegg her inne med en klype salt. Det er f.eks ikke så mange barn som ordlegger seg som forfatteren av dette innlegget. Men at vedkommende kan ha problemer av et eller annet slag uansett, skal jeg ikke betvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en hvis...

Jeg tror vi kan enkelte innlegg her inne med en klype salt. Det er f.eks ikke så mange barn som ordlegger seg som forfatteren av dette innlegget. Men at vedkommende kan ha problemer av et eller annet slag uansett, skal jeg ikke betvile.

Hva mener du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enig med Sorte Gryte

Jeg tror vi kan enkelte innlegg her inne med en klype salt. Det er f.eks ikke så mange barn som ordlegger seg som forfatteren av dette innlegget. Men at vedkommende kan ha problemer av et eller annet slag uansett, skal jeg ikke betvile.

Her er jeg enig med Sorte Gryte. Reagerte på det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel... Det er jo forsåvidt en livsstil det også, bare mye mye farligere. Min livsstil er ikke farlig...for meg...

Selvfølgelig er anorexia farlig! Og du må jo være skikkelig mager

Vet at det ikke er lett å komme seg ut av, men i ditt tilfelle tror jeg ikke du skjønner at du faktisk har et problem. Men det har du definitivt. Vet åssen det er å rase ned i vekt og ikke ha annet enn skinn og bein omtrent.

*Been there, done that*

Men - vil bare råde deg til å søke hjelp, det er kjempevanskelig å komme seg ut av det hele

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...