Gå til innhold

Data: i disse torden og lyntider, lynnedslag

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Det som kan redde PC-en din er et overspenningsvern til kr 75. En plugg du setter mellom kontakten og støpselet.

Ved lynnedslag i nærheten er det som regel strømforsyningen i PC-en som går. Med overspenningsvernet kan den reddes selv om kontakten står i.

Tryggere er å nappe ut alle ledninger til PC'en, men 100% sikker kan du ikke være, når lynet kommer nær nok, brenner ledere i PC'en uansett.

I et tilfelle røyk alle elektroniske saker i huset, unntatt PC-en som hadde overspenningsvern.

Moderne hus har allerede overspenningsvern, men det skader ikke å ha det på PCokntakten likevel, smør på flesk er i hvertfall ikke for lite fett.

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

#Tryggere er å nappe ut alle ledninger til PC'en, men 100% sikker kan du ikke være, når lynet kommer nær nok, brenner ledere i PC'en uansett.#

Hæ? Kan det skade pc'n sjøl om kontaktene er ute??

JEPP.

Lynet er mester for et fenomen som heter EMP ElekroMagnetisk Puls.

EMP danner strøm i alle elektriske ledere, og kommer utstyret nær nok lynet (usikker på hvor nær), så "induseres" det strøm og det oppstår nok varme i de små kretsene på hovedkortet, i alle spoler og lange strekk med ledninger og fine kretser i TV'er, PC'er og annnen elektronikk. Er EMP'en sterk nok, brenner kretsene.

Denne effekten dannes også av atombomber, da i mye større skala.

Dette i følge leksikon.

Gjest sluffy

JEPP.

EMP danner strøm i alle elektriske ledere, og kommer utstyret nær nok lynet (usikker på hvor nær), så "induseres" det strøm og det oppstår nok varme i de små kretsene på hovedkortet, i alle spoler og lange strekk med ledninger og fine kretser i TV'er, PC'er og annnen elektronikk. Er EMP'en sterk nok, brenner kretsene.

Dette i følge leksikon.

Har alltid trodd jeg var trygg så lenge ledningene var ute jeg!!

Takk for opplysningene, tror jeg må gå og kjøpe meg en sånn dings du snakket om gitt :-)

Ulv I Faarikaal

Har alltid trodd jeg var trygg så lenge ledningene var ute jeg!!

Takk for opplysningene, tror jeg må gå og kjøpe meg en sånn dings du snakket om gitt :-)

Kjekt om du ikke er hjemme, eller glemmer å dra ut strømledninger.

Godt for TV'er og andre greier også.

JEPP.

Dette i følge leksikon.

Uhh, ok.

Får vel skaffe meg noen sånne greier da..

Annonse

Ulv I Faarikaal

Uhh, ok.

Får vel skaffe meg noen sånne greier da..

Nå smeller det i Vestby, så Oslo, så kommer turen til oss her i dalen. Samme hver gang. Jeg gruer meg til strømbrudd og linjebrudd. Tipper vi har Åsgårdsreien her innen en time.

Nå smeller det i Vestby, så Oslo, så kommer turen til oss her i dalen. Samme hver gang. Jeg gruer meg til strømbrudd og linjebrudd. Tipper vi har Åsgårdsreien her innen en time.

Stille her nå. Men hadde det kjempe i går..*s*

Håper ikkeno går føyka hos deg da ;-)

Annonse

Ulv I Faarikaal

Tja..

Ikke du sjøl da får jeg håpe ;-)

Saubukken Morten ble tatt av lynet. Han var ikke å spøke med og hadde de største baller jeg har sett på noe dyr. Lynet klarte han ikke å mestre.

To hunder har han skadet også. Sikkert ikke bra å bli truffet av horn med 200 kg illsint saubukk bak. Ingen sier han ikke passer på damene sine.

Saubukken Morten ble tatt av lynet. Han var ikke å spøke med og hadde de største baller jeg har sett på noe dyr. Lynet klarte han ikke å mestre.

To hunder har han skadet også. Sikkert ikke bra å bli truffet av horn med 200 kg illsint saubukk bak. Ingen sier han ikke passer på damene sine.

I går??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...