Goliath Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Kanskje de rett og slett ikke har sett motorsykkelen? Er vel ingen som gjør sånt med vilje??? Ganske mange svimle mennesker i trafikken! Synes alle motorsykler burde bruke fulltlys om dagen, jeg. Det gjør mange av oss allerede - og blir stadig blinket på av irriterte bilister selv om det er midt på lyse dagen.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bota Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 "Er nå så pinlig nøye med fartsgrensen at jeg til tider skaper kø. Om andre vil bryte loven, dem om det. Jeg gjør det aldri igjen." Ja - det er bedre at du bidrar til å skape situasjoner der lidelse og død lett blir resultatet, enn at du får en bot igjen.... Nettopp det er det "redselen" din fører til, og slikt skal det vel ikke være? Det er lett å identifisere de som bevisst kjører så uansvarlig at de er en trafikkfare for seg selv og andre. Hvorfor ikke satse ressursene på å ta dem, i stedet for å gjøre andre til "skremte tullinger" som ubevisst skaper situasjoner i trafikken som provoserer andre til å gjøre "dumme ting"... Det jeg gjør er langt i fra ubevisst. Jeg er fullstendig klar over at jeg enkelte ganger skaper kø, fordi jeg er slavisk på å kjøre eksakt på fartsgrensen. (Har sjekket speedometeret, og vet eksakt hvor fort jeg kan kjøre for ikke å bryte fartsgrensen, dvs noe over speedomterets visning). Hvorfor skal jeg la meg presse til å gjøre farlige eller ulovlige ting? SAmme hvor fort du kjører er det alltid noen som vil kjøre forbi. Så la den som vil forbi ta risikoen, både for å få bot, og for å drepe seg. Er ikke mitt problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bota Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Du er en ønskeborger, stoler på myndighetene og finner deg i alt. >>Du kjører ikke så fort i trafikken at du får bot på en månedslønn "ved et uhell". Om familien lider - hva så? Selvsagt er det lovovertrederens ansvar. Men familien lider, fremdels uskyldig, man tar både bakern og smeden, og gjerne et par til for godt mål. >>Forbrytelse og straff. Hvis vi ikke straffes for forbrytelser, så vil mange flere forbryte seg. De fleste unngår å bryte loven nettopp av redsel for straffen. Selvsagt, 3 dager fengsel kan man få. >>Er nå så pinlig nøye med fartsgrensen at jeg til tider skaper kø. Vet ikke om det er bedre for oss andre at du skaper kø. >>At storebror ser deg - ja det gjør han. Men stort sett misbruker han ikke det han vet. Selv om bildet ditt ligger hos politiet, så er du ingen "kriminell-light". Jeg ville foretrukket et mennekse, ikke en maskin, og da blir ikke bildet mitt liggende noe sted. >>Det er det som er hele poenget med forenklet forelegg - få saken ut av verden uten at den blir et stygg plett på rullebladet ditt. Altså trusler for å drive inn skatt ? Tja, det er nå en frivillig skatt, da... Du bestemmer jo selv hvor fort du vil kjøre, om du vil bruke sikkerhetsbelte, prate i mobiltelefon eller parkere på fortauet. Jeg ønsker ikke å betale ekstraskatt, så jeg holder meg innenfor loven. Punktum. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bota Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Er nå så pinlig nøye med fartsgrensen at jeg til tider skaper kø. Vet du hvor spennende det er for en tohjuling å møte bilister som kommer midt imot deg når de (bilistene) kjører forbi andre bilister som lager kø i trafikken? Kjempespennende! Det kan jeg love deg! Dessverre er det ofte slik at når bilister blir irriterte så gir de en god f... i om det kommer en tohjuling imot. Jeg antar at de tenker at tohjulingen 'kan da bare legge seg ut på kvitstripa'. Vil du være med en tur og se selv? ;-) Neida, jeg tror deg. Men det får jeg ikke gjort noe med. Annet enn selv å holde øynene åpne og ta hensyn til tohjulingene. Men tohjuligene har mange svin på skogen de også. F.eks. idiotiske gulstripe-forbikjøringer. Livsfarlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Det gjør mange av oss allerede - og blir stadig blinket på av irriterte bilister selv om det er midt på lyse dagen.... La de blinke, det er sikkert ikke bare motorsykler som er problemet til sånne folk... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Det jeg gjør er langt i fra ubevisst. Jeg er fullstendig klar over at jeg enkelte ganger skaper kø, fordi jeg er slavisk på å kjøre eksakt på fartsgrensen. (Har sjekket speedometeret, og vet eksakt hvor fort jeg kan kjøre for ikke å bryte fartsgrensen, dvs noe over speedomterets visning). Hvorfor skal jeg la meg presse til å gjøre farlige eller ulovlige ting? SAmme hvor fort du kjører er det alltid noen som vil kjøre forbi. Så la den som vil forbi ta risikoen, både for å få bot, og for å drepe seg. Er ikke mitt problem. "Hvorfor skal jeg la meg presse til å gjøre farlige eller ulovlige ting? SAmme hvor fort du kjører er det alltid noen som vil kjøre forbi. Så la den som vil forbi ta risikoen, både for å få bot, og for å drepe seg. Er ikke mitt problem." Det er jo nettopp slike holdninger som du har kombinert med høye bøter for bagateller (der man ikke gjør noe som faktisk er trafikkfarlig) som fører til mange trafikkfarlige situasjoner. Desverre er det ikke bare den idioten som du har klart å provosere som tar risikoen - men også de han eventuelt måtte krasje med. Jeg sier ikke at du bevisst skal kjøre for fort, men mange kjører for sakte - av redsel for å kjøre blittelitegrann for fort av og til. Og den redselen blir skapt ved at man bruker for mye tid, ressurser og teknologi til å ta de som faktisk ikke gjør noe som er trafikkfarlig - i stedet for å bruke ressursene til å ta de som faktisk er det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bota Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Og der har du et av de beste argumentene mot fotobokser. Etterhvert som det blir flere av dem, så vil det få svært mange til å føle seg som halvkriminelle - siden det er de aller færreste av oss som med hånden på hjertet kan si at de ALDRI kjører for fort. Så godt som ALLE kjører av og til litt for fort - fordi vi ikke bremset raskt nok ned fra 80 og inn i en 50 sone, eller fodi bakken gjorde at bilen skled litt over tillatt hastighet - og du hadde annet å gjøre (f.eks følge med på trafikken) enn å stirre konstant på fartsmåleren. Ergo blir det egentlig helt moralskt greit å få en bot av og til - og respekten for lover og regler blir mindre. Det er kun "frykt" som får oss til å være lovlydige. Er det veien mot et slikt samfunn vi ønsker oss? Hvorfor ikke heller forsøke å bruke ressursene på de som virkelig er "kriminelle" i trafikken - og ta de som bevisst går inn for å bryte reglene? De er jo forholdsvis lette å identifisere....for hvis ikke så gjør de vel ikke så mye galt? ..."bevisst går inn for å bryte reglene"... Enhver som blir tatt i fartskontroll av en fotoboks er innenfor en av følgende tre kategorier: 1. Bevisst fartsovertreder 2. Fullstendig fjern 3. Sovende Ærlig talt - alle fotobokser er godt synlige, og til og med er strekningene ALLTID skiltet med automatisk trafikkontroll. Kan man unngå å se det, så burde man holdt seg langt unna bilen. Ta bussen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Neida, jeg tror deg. Men det får jeg ikke gjort noe med. Annet enn selv å holde øynene åpne og ta hensyn til tohjulingene. Men tohjuligene har mange svin på skogen de også. F.eks. idiotiske gulstripe-forbikjøringer. Livsfarlig. "F.eks. idiotiske gulstripe-forbikjøringer. Livsfarlig." Hva er det? Mener du når de kjører forbi deg på den gule stripa? Vet du hvor mange ulykker slike forbikjøringer medfører hvert år - og det er derfor du påstår at det er livsfarlig? Eller er det fordi du ikke har fulgt med i speilet - og skvetter når de kjører tett forbi deg, for du ante ikke at det kom en motorsykkel bak deg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bota Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 "Hvorfor skal jeg la meg presse til å gjøre farlige eller ulovlige ting? SAmme hvor fort du kjører er det alltid noen som vil kjøre forbi. Så la den som vil forbi ta risikoen, både for å få bot, og for å drepe seg. Er ikke mitt problem." Det er jo nettopp slike holdninger som du har kombinert med høye bøter for bagateller (der man ikke gjør noe som faktisk er trafikkfarlig) som fører til mange trafikkfarlige situasjoner. Desverre er det ikke bare den idioten som du har klart å provosere som tar risikoen - men også de han eventuelt måtte krasje med. Jeg sier ikke at du bevisst skal kjøre for fort, men mange kjører for sakte - av redsel for å kjøre blittelitegrann for fort av og til. Og den redselen blir skapt ved at man bruker for mye tid, ressurser og teknologi til å ta de som faktisk ikke gjør noe som er trafikkfarlig - i stedet for å bruke ressursene til å ta de som faktisk er det. Jadajada svada. Grensen må gå et sted. Hvis vi tillater 10 % over, så forventes det at du kjører 10 % over. Jeg opplever f.eks ofte at jeg i 90-sone blir liggende bak en lastebil, campingvogn eller lignende, som holder 75-80 km/t. Med mindre det enten er fire-felts veg, eller spesielt god sikt og lite trafikk, skal det svært mye til før jeg kjører forbi. Hvorfor? Fordi jeg da må bryte fartsgrensen for å ha sjanse å komme forbi. (Det var sånn jeg fikk bot den gangen). Og hva skjer? Bilene bak blir irriterte fordi de blir liggende bak meg, og får ENDA lengre forbikjøringsstrekning, og de foretar idiotiske forbikjøringer. Jeg lar meg da ikke presse til å vrenge forbi en trailer i 110 km/t med motgående trafikk, bare for å unngå å være sinke. Det er ikke min holdning som forårsaker trafikkulykker, det er holdningen til alle de som mener at veien tilhører dem og at ingen skal hindre dem i å kjøre akkurat så fort og dit de måtte ønske. Altså idiotene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bota Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 "F.eks. idiotiske gulstripe-forbikjøringer. Livsfarlig." Hva er det? Mener du når de kjører forbi deg på den gule stripa? Vet du hvor mange ulykker slike forbikjøringer medfører hvert år - og det er derfor du påstår at det er livsfarlig? Eller er det fordi du ikke har fulgt med i speilet - og skvetter når de kjører tett forbi deg, for du ante ikke at det kom en motorsykkel bak deg? Nei. Jeg mente de som kommer i mot deg på gulstripa. Som bruker gulstripa som "motorsykkelfelt" når trafikken er tett i begge retninger. Livsfarlige fordi de forventer at motgående trafikk skal legge seg til høyre for å slippe dem fram. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 22. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2003 ..."bevisst går inn for å bryte reglene"... Enhver som blir tatt i fartskontroll av en fotoboks er innenfor en av følgende tre kategorier: 1. Bevisst fartsovertreder 2. Fullstendig fjern 3. Sovende Ærlig talt - alle fotobokser er godt synlige, og til og med er strekningene ALLTID skiltet med automatisk trafikkontroll. Kan man unngå å se det, så burde man holdt seg langt unna bilen. Ta bussen! Jeg konsentrerte meg faktisk helt om det kommende krysset, om det raste ut noen guttunger på sykkel, som uka før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 ..."bevisst går inn for å bryte reglene"... Enhver som blir tatt i fartskontroll av en fotoboks er innenfor en av følgende tre kategorier: 1. Bevisst fartsovertreder 2. Fullstendig fjern 3. Sovende Ærlig talt - alle fotobokser er godt synlige, og til og med er strekningene ALLTID skiltet med automatisk trafikkontroll. Kan man unngå å se det, så burde man holdt seg langt unna bilen. Ta bussen! Interessant påstand:-) Så du er mest opptatt av å se etter fotobokser og se på fartsmåleren - og så får andre "bagateller" i trafikken heller komme når du har tid til å la oppmerksomheten din konsentrere seg om det.... Si meg - er du en av de som aldri har tid til å se i speilet, og heller tar det i bruk når du skal bruke lebestiften? ps: har du forresten vært utsatt for trafikkuhell noen gang, eller fått bøter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Nei. Jeg mente de som kommer i mot deg på gulstripa. Som bruker gulstripa som "motorsykkelfelt" når trafikken er tett i begge retninger. Livsfarlige fordi de forventer at motgående trafikk skal legge seg til høyre for å slippe dem fram. Så vidt jeg vet har slike forbikjøringer ikke medført ett eneste dødsfall de siste tre årene - og sansynligvis enda lenger bakover i tid. Det er også fullt lovlig, så lenge det ikke er heltrukken stripe og du krysser den - eller at det er forbikjøring forbudt. Men selvfølgelig finnes det noen idioter som gjør dette i for stor hastighet og der det er for trangt. Men ser du på ulykkesstatistikken, så er det svært skjelden dette medfører ulykker av noen grad i det hele tatt. Så å kalle det livsfarlig er ikke bare en drøy påstand - det har ingen rot i virkligheten overhode.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 La de blinke, det er sikkert ikke bare motorsykler som er problemet til sånne folk... Det har du helt rett i:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bota Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Interessant påstand:-) Så du er mest opptatt av å se etter fotobokser og se på fartsmåleren - og så får andre "bagateller" i trafikken heller komme når du har tid til å la oppmerksomheten din konsentrere seg om det.... Si meg - er du en av de som aldri har tid til å se i speilet, og heller tar det i bruk når du skal bruke lebestiften? ps: har du forresten vært utsatt for trafikkuhell noen gang, eller fått bøter? :-) Skilting er faktisk en svært viktig del av trafikkbildet, og det bør man følge med på! F.eks. for å vite hva fartsgrensen er, om man har vikeplikt - og hvor man skal. Er du observant i trafikken bør du også følge med på skiltene. Lite lebestift i bilen.... :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Jadajada svada. Grensen må gå et sted. Hvis vi tillater 10 % over, så forventes det at du kjører 10 % over. Jeg opplever f.eks ofte at jeg i 90-sone blir liggende bak en lastebil, campingvogn eller lignende, som holder 75-80 km/t. Med mindre det enten er fire-felts veg, eller spesielt god sikt og lite trafikk, skal det svært mye til før jeg kjører forbi. Hvorfor? Fordi jeg da må bryte fartsgrensen for å ha sjanse å komme forbi. (Det var sånn jeg fikk bot den gangen). Og hva skjer? Bilene bak blir irriterte fordi de blir liggende bak meg, og får ENDA lengre forbikjøringsstrekning, og de foretar idiotiske forbikjøringer. Jeg lar meg da ikke presse til å vrenge forbi en trailer i 110 km/t med motgående trafikk, bare for å unngå å være sinke. Det er ikke min holdning som forårsaker trafikkulykker, det er holdningen til alle de som mener at veien tilhører dem og at ingen skal hindre dem i å kjøre akkurat så fort og dit de måtte ønske. Altså idiotene. "Det er ikke min holdning som forårsaker trafikkulykker, det er holdningen til alle de som mener at veien tilhører dem og at ingen skal hindre dem i å kjøre akkurat så fort og dit de måtte ønske. Altså idiotene." Og det er vel det alle idiotene sier...? :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bota Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Så vidt jeg vet har slike forbikjøringer ikke medført ett eneste dødsfall de siste tre årene - og sansynligvis enda lenger bakover i tid. Det er også fullt lovlig, så lenge det ikke er heltrukken stripe og du krysser den - eller at det er forbikjøring forbudt. Men selvfølgelig finnes det noen idioter som gjør dette i for stor hastighet og der det er for trangt. Men ser du på ulykkesstatistikken, så er det svært skjelden dette medfører ulykker av noen grad i det hele tatt. Så å kalle det livsfarlig er ikke bare en drøy påstand - det har ingen rot i virkligheten overhode.... Nei det kan du si. Men det er heller ingen som har dødd av å holde fartsgrensen. :-) Når trafikken er tett og det er mye å følge med på oppleves motorsykler som kommer i mot mellom min bil og motgående trafikk som farlig. Har prøvd noen ganger å IKKE legge meg til høyre i kjørebanen, og da er det bare så vidt det går, noen tuter, og noen vingler inn i blant bilene i egen kjøreretning. Altså forventer mange av disse at motgående trafikk skal vike for å slippe dem fram. Når du forventer at andre trafikanter skal ta spesielle hensyn til deg, da har du en risikabel atferd. Derav hevder jeg at slike forbikjøringer i tett trafikk er livsfarlige. Det handler om brøkdeler av sekund, som skiller mellom at det går bra, og en dødsulykke. For en motorsykkel som kolliderer med motgående kjøretøy i høy hastighet har ikke så store sjanser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 :-) Skilting er faktisk en svært viktig del av trafikkbildet, og det bør man følge med på! F.eks. for å vite hva fartsgrensen er, om man har vikeplikt - og hvor man skal. Er du observant i trafikken bør du også følge med på skiltene. Lite lebestift i bilen.... :-) Godt at du tok det som den spøken det var ment som:-) Har selv aldri blitt tatt i en fotoboks, men det betyr ikke at det ikke kunne hendt - ubevisst. Av og til er det andre ting man er konsentrert om (uvettige forbikjøringer eller annen uvettig kjøring f.eks - eller uoversiktlige kryss), og da er det viktigere å rette oppmerksomheten mot det enn en stakkars fotoboks som av og til kan være godt forsøkt bortgjemt. Ta den i Vålerengatunnellen f.eks. Norges best betalende fotoboks.... Når du ser den er det for sent:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bota Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 "Det er ikke min holdning som forårsaker trafikkulykker, det er holdningen til alle de som mener at veien tilhører dem og at ingen skal hindre dem i å kjøre akkurat så fort og dit de måtte ønske. Altså idiotene." Og det er vel det alle idiotene sier...? :-) :-) Selvsagt. Hvis jeg går langs bryggekanten, rusler og spaserer, og du blir irritert på meg og hopper på sjøen - er det da min skyld? Eller burde du få hjelp med temperamentet ditt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 22. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2003 Men likefullt var du en "halvkriminell"....fysjom! :-) Boksen kunne heller stått midt i krysset, men da er det vel den sjåførene ser på og ikke trafikksituasjonen. De fleste skjønner sikkert at god oversikt og kunnskap er viktigere enn 10 km feil fart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113392-refleksjoner-i-en-fotoboks-storebror-ser-deg/page/2/#findComment-676917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.