Gå til innhold

Refleksjoner i en fotoboks, storebror ser deg

Anbefalte innlegg

Godt at du tok det som den spøken det var ment som:-)

Har selv aldri blitt tatt i en fotoboks, men det betyr ikke at det ikke kunne hendt - ubevisst.

Av og til er det andre ting man er konsentrert om (uvettige forbikjøringer eller annen uvettig kjøring f.eks - eller uoversiktlige kryss), og da er det viktigere å rette oppmerksomheten mot det enn en stakkars fotoboks som av og til kan være godt forsøkt bortgjemt.

Ta den i Vålerengatunnellen f.eks. Norges best betalende fotoboks.... Når du ser den er det for sent:-)

Like blid. :-)

Selvsagt kan enkelte fotoboksers plassering diskuteres - er de satt opp for å tjene penger, eller for å øke trafikksikkerheten.

Og selvsagt hender det at det skjer ting som tar oppmerksomheten i noen sekunder, sånn at man ikke får med seg alt som skjer. Men i hovedsak er det slett ikke vanskelig å holde fartsgrensen!

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

20

• Ulv I Faarikaal

14

• mil1365380270

2

• Åsemor

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Nei det kan du si.

Men det er heller ingen som har dødd av å holde fartsgrensen. :-)

Når trafikken er tett og det er mye å følge med på oppleves motorsykler som kommer i mot mellom min bil og motgående trafikk som farlig. Har prøvd noen ganger å IKKE legge meg til høyre i kjørebanen, og da er det bare så vidt det går, noen tuter, og noen vingler inn i blant bilene i egen kjøreretning.

Altså forventer mange av disse at motgående trafikk skal vike for å slippe dem fram. Når du forventer at andre trafikanter skal ta spesielle hensyn til deg, da har du en risikabel atferd.

Derav hevder jeg at slike forbikjøringer i tett trafikk er livsfarlige. Det handler om brøkdeler av sekund, som skiller mellom at det går bra, og en dødsulykke. For en motorsykkel som kolliderer med motgående kjøretøy i høy hastighet har ikke så store sjanser.

Det er jeg enig i.

Dog synes jeg at alle skal vise ansvar og vike for å gjøre trafikken mest mulig smidig.

Men å forvente at alle gjør det er idiotisk.

Har selv faktisk fjernet speilet på et par biler som ikke overholdt vikeplikten, samt en bil som forsøkte å presse meg når jeg kom kjørende i kollektivfeltet og det var kø i det "vanlige" feltet. Sistnevnte visste sansynligvis ikke at motorsykkelister har rett til å benytte kollektivfelt, og det var "godt" å løfte foten og sparke speilet av bilen hans:-)

Slike små "triks" kan vi motorsykkelister gjøre når vi mener det er vel fortjent - uten at det går ut over eget utstyr.

Men da skal det selvfølgelig være vel fortjent - til de som oppfører seg som idioter i trafikken og utsetter andre for livsfare.

Like blid. :-)

Selvsagt kan enkelte fotoboksers plassering diskuteres - er de satt opp for å tjene penger, eller for å øke trafikksikkerheten.

Og selvsagt hender det at det skjer ting som tar oppmerksomheten i noen sekunder, sånn at man ikke får med seg alt som skjer. Men i hovedsak er det slett ikke vanskelig å holde fartsgrensen!

Det er i hvert fall lettere å holde fartsgrensen - enn det er å være enig i den til en hver tid!

Ulv I Faarikaal

Det er jeg enig i.

Dog synes jeg at alle skal vise ansvar og vike for å gjøre trafikken mest mulig smidig.

Har selv faktisk fjernet speilet på et par biler som ikke overholdt vikeplikten, samt en bil som forsøkte å presse meg når jeg kom kjørende i kollektivfeltet og det var kø i det "vanlige" feltet. Sistnevnte visste sansynligvis ikke at motorsykkelister har rett til å benytte kollektivfelt, og det var "godt" å løfte foten og sparke speilet av bilen hans:-)

Slike små "triks" kan vi motorsykkelister gjøre når vi mener det er vel fortjent - uten at det går ut over eget utstyr.

Men da skal det selvfølgelig være vel fortjent - til de som oppfører seg som idioter i trafikken og utsetter andre for livsfare.

Triks nr 44a:

Et par 30mm pukk i beredskap, s k "steinsprut".

Det er jeg enig i.

Aha! Så det var DU som sparket av speilet mitt!!!! Nå kommer jeg og tar deg. :-)

Motorsyklister har en litt spesiell plass i trafikken, og du har nok rett i at mange ikke aner hvilke regler som gjelder for dem.

Selvsagt er det en fordel om alle tar hensyn i trafikken og viker litt og slipper andre fram. Men man kan ikke legge sikkerheten i andres hender. Du må selv vite at du kan stoppe tidsnok, at du kan svinge utenom, uten at andre må "hjelpe" deg. Ellers lever du ikke lenge - spesielt ikke på motorsykkel.

Dessverre er det svært mange bilister som knapt kan trafikkreglene i det hele tatt. Og DET er farlig, det.

Fotoboksene er jo bare et krampetak, for å prøve å dressere bilistene til å holde fartsgrensen. De er ikke Djevelens redskap, vet du. :-)

Annonse

:-) Selvsagt.

Hvis jeg går langs bryggekanten, rusler og spaserer, og du blir irritert på meg og hopper på sjøen - er det da min skyld? Eller burde du få hjelp med temperamentet ditt?

Hvis det bare hadde gått ut over idioten, så hadde han (jeg i dette tilfellet) bare hatt godt av det:-)

Men det viktigste i trafikken er til syvende og sist bedre holdninger - både når det gjelder de idiotene som setter andre i fare ved trafikkfarlig kjøring, og de idiotene som ikke klarer å vise hensyn til andre medtrafikanter.

Det er f.eks riktig trivelig å kjøre motorsykkel i Frankrike, men et rent helvete å kjøre motorsykkel i Tyrkia....

Der har du europas to største ytterligheter når det gjelder å vise hensyn til motorsykkelister.

Aha! Så det var DU som sparket av speilet mitt!!!! Nå kommer jeg og tar deg. :-)

Motorsyklister har en litt spesiell plass i trafikken, og du har nok rett i at mange ikke aner hvilke regler som gjelder for dem.

Selvsagt er det en fordel om alle tar hensyn i trafikken og viker litt og slipper andre fram. Men man kan ikke legge sikkerheten i andres hender. Du må selv vite at du kan stoppe tidsnok, at du kan svinge utenom, uten at andre må "hjelpe" deg. Ellers lever du ikke lenge - spesielt ikke på motorsykkel.

Dessverre er det svært mange bilister som knapt kan trafikkreglene i det hele tatt. Og DET er farlig, det.

Fotoboksene er jo bare et krampetak, for å prøve å dressere bilistene til å holde fartsgrensen. De er ikke Djevelens redskap, vet du. :-)

Og ikke tar fotoboksene motorsykkelister heller:-)

Visste du det?

Ulv I Faarikaal

Du har kjørt 14 km over fartsgrensen i et veikryss. Du ble knepet.

Du sitter igjen med en guffen følelse, og 1800 kr mindre.

Nok et godt bevis på at fotobokser funker!

Så streng du er !

En kompis vil gjerne få hugge av armen på barneranere, men han kommer fra en annen kultur. Han sier det hjelper.

Er det ikke av formildende art at jag har kjørt skadefritt og bøtefritt i 28 år ?

Ingen nåde ?

:-)

Feil - han kjørte 14 km/t for fort et stykke før et veikryss.

I selve veikrysset kjørte han 10 km/t langsommere enn fartsgrensen - fordi han tilpasset farten etter situasjonen.

Neste gang holder han vel 50 km/t både forbi fotoboksen og veikrysset.

Nok et eksempel på at fotoboksen virker mot sin hensikt....

Annonse

Jepp! :-)

Jobber med trafikk, jeg, ser du.

Jeg har trafikksikkerhet som hobby jeg.

Bidrar til at de som har behov for det kan utfolde seg andre steder enn på veien:-)

Både morsomt, spennende og lærerikt. Bare så synd det finnes så få muligheter for slikt i Norge....

Jeg har trafikksikkerhet som hobby jeg.

Bidrar til at de som har behov for det kan utfolde seg andre steder enn på veien:-)

Både morsomt, spennende og lærerikt. Bare så synd det finnes så få muligheter for slikt i Norge....

Enig. :-)

Ulv I Faarikaal

Feil - han kjørte 14 km/t for fort et stykke før et veikryss.

I selve veikrysset kjørte han 10 km/t langsommere enn fartsgrensen - fordi han tilpasset farten etter situasjonen.

Neste gang holder han vel 50 km/t både forbi fotoboksen og veikrysset.

Nok et eksempel på at fotoboksen virker mot sin hensikt....

Du har helt rett, jeg vurderte situasjonen slik jeg har lært, og var ekstra oppmerksom på grunn av tung last. 20 m fra krysset har man full oversikt, og er det noen som står og venter eller det er folk i krysset, eller bussen er på holdeplassen, slakker jeg av og har foten klar.

Med ny bil og overdimensjonerte bremser, slik det skal være på biler som kal laste 500 kg, stopper den på et blunk på tørt sommerføre.

Ulv I Faarikaal

Jeg kommer aldri til å endre adferd i trafikken, og en kompis som er sjåførlærer sier jeg kjører som en "prest". Jeg vet ikke hvordan en prest kjører, men presten her i bygda kjørte av veien i en sving og den heter i dag "Prestesvingen".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...