Gå til innhold

Blir det bra med privatisering?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uten å argumentere for eller mot privatisering så må jeg i det minste få si at deres eksempel med drosjenærninga er helt horribel.

Dette er tross alt en næring hvor arbeiderne tjener så til de grader lite penger til tross for at de jobber mange flere timer enn det de fleste av oss andre gjør, rett og slett for å klare å overleve.

Altså: Konkurranse med å sette ned prisene her er umulig, da taxissjåførene til slutt ikke engang vil klare å dekke inn deres kostnader for bil og bensin.

De har det tross alt ille nok som de har det, og at de en sjelden gang øker prisene sier seg selv. Det er tross alt noe som heter inflasjon.

I tillegg finner du vel forskning om det meste som viker ekstremt langt fra hverandre, alt ettersom hvem som står bak forskningen.

En ting til når det gjelder dette drosjeeksmpelet som underbygger hvor lite gjennomtenkt denne artikkelen åpenbart er: De bruker eksempelet med pris, altså helt horribelt pga det jeg skriver over, MEN de kunne brukt eksempelet med at det pga konkurransen nå er alt for mange taxier i hovedstaden, noe som også bidrar til at taxisjåfører tjener mindre enn tidligere.

Men det gjør de ikke. De hadde her en mulighet til et glimmrende argument mot konkurranse, men bruker heller eksempelet med pris, altså noe som overhodet ikke henger på griep. Da kan man lure på hvor mye de som har skrevet denne artikkelen faktisk har tenkt...

Uten å argumentere for eller mot privatisering så må jeg i det minste få si at deres eksempel med drosjenærninga er helt horribel.

Dette er tross alt en næring hvor arbeiderne tjener så til de grader lite penger til tross for at de jobber mange flere timer enn det de fleste av oss andre gjør, rett og slett for å klare å overleve.

Altså: Konkurranse med å sette ned prisene her er umulig, da taxissjåførene til slutt ikke engang vil klare å dekke inn deres kostnader for bil og bensin.

De har det tross alt ille nok som de har det, og at de en sjelden gang øker prisene sier seg selv. Det er tross alt noe som heter inflasjon.

I tillegg finner du vel forskning om det meste som viker ekstremt langt fra hverandre, alt ettersom hvem som står bak forskningen.

En ting til når det gjelder dette drosjeeksmpelet som underbygger hvor lite gjennomtenkt denne artikkelen åpenbart er: De bruker eksempelet med pris, altså helt horribelt pga det jeg skriver over, MEN de kunne brukt eksempelet med at det pga konkurransen nå er alt for mange taxier i hovedstaden, noe som også bidrar til at taxisjåfører tjener mindre enn tidligere.

Men det gjør de ikke. De hadde her en mulighet til et glimmrende argument mot konkurranse, men bruker heller eksempelet med pris, altså noe som overhodet ikke henger på griep. Da kan man lure på hvor mye de som har skrevet denne artikkelen faktisk har tenkt...

Tja, på den andre siden er det et godt eksempel:

Ingen har fått det bedre: Ikke sjåførene, og ikke kundene.

Typisk eksempel på hva mange privatiseringskampanjer har fått til i norge, skulle jeg tro?

Det skulle vært interessant å vite om denne forskeren også har en politisk "tilhørighet" - og i så fall hvilken....:-)

Jepp.

Men ejg synes det var enda mer interesant å lese om differensieringen -altså at han mener å se tilfeller hvor privatisering ikke er av det gode, samtidig som han ikke trekker at privatisering er bra i andre tilfeller.

That's important!

Jepp.

Men ejg synes det var enda mer interesant å lese om differensieringen -altså at han mener å se tilfeller hvor privatisering ikke er av det gode, samtidig som han ikke trekker at privatisering er bra i andre tilfeller.

That's important!

Hei Pip,

Her er en interessant oversikt. Bemerk at det er flere "undersider".

http://www.dinside.no/php/art.php?id=91152

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei Pip,

Her er en interessant oversikt. Bemerk at det er flere "undersider".

http://www.dinside.no/php/art.php?id=91152

Med vennlig hilsen

Hm. Nå må jeg bare få lagt inn en ny nettelser. får ikek lest dette. Og nå får jeg ikke opp kart lenger heller.

Det er umulig å gi et ja/nei-svar på det.

Etter økonomisk teori ville privatisering føre til lavere priser for forbruker. Men det gjelder bare om konkurransen blir reell. Politikerene lykkes ikke i stor nok grad å lage reell konkurranse når det skal privatiseres.

For eksempel fikk Telenor med seg nettdelen av selskapet da det ble del-privatisert. Nettdelen burde vært holde utenom. I forhold til andre konkurrenter fikk dermed Telenor en et konkurransefortrinn de ikke burde hatt. Satt litt på spissen tilsvarer det om flyselskapene fikk eiendomsrett til flyplassene. Da kunne de holdt konkurrerende flyselskaper på avstand med priser og vilkår. Likevel nevnes Telenor som eksempel på en mer vellykket privatisering i media.

Men det kan fort bli værre å få til en noenlunde vellykket privatisering enn tilfellet med Telenor. Tenk deg privatisering av vannforsyningen til en kommune. Skulle firmaet som driver vannforsyningen også få eiendomsrett til vannledningsnettet får de for mye makt.

Selv om firmaet ikke fikk slik eiendomsrett, er det ikke problemfritt. Skal de ha grunn til å gjøre jobben, må de ha fortjeneste. En kommunal etat trenger ikke det. Firmaet blir tvunget til å skvise kvaliteten på tjenestene (f.eks. lavt vedlikehold) og ansattes vilkår for å få mest mulig fortjeneste (prisen på tjenesten inngår i avtalen med kommunen). Firmaet vet ikke om det kan beholde ansatte stort lenger enn avtaletiden og gir dermed mindre trygge forhold for ansatte.

Etter min mening er der en tendens til oppbygging av oligiopoler og monopoler ved privatisering. Det er ikke bedre enn offentlig tjenesttilbud.

Det skjer nok i en viss utstrekning i kraftmarkedet. Der er også et annet problem: Prisene på elektrisk kraft i utlandet er så høye at private energiselskaper får mer fortjeneste ved eksport av elektrisk kraft i perioder. Det driver prisen på elektrisk kraft i Norge opp. Ved privatisering her la politikerene for all fremtid grunnlaget for høyere priser på elektrisk kraft i Norge enn det ellers ville vært.

Blandt de fleste politikerne på høyresiden er det en politisk trossetning at privatisering alltid er vellykket og vil føre til lavere priser og bare fordeler for Norge. Ikke engang den superliberale profeten for den selvregulerende kapitalisme, Adam Smith (1723-1790) gikk så langt i sine vurderinger av privatisering som våre politikere. Etter Adam Smith var f.eks. opprettelse og drift av materiell infrastruktur, veier, kommunikasjoner, havneanlegg, ordensmakt og mye annet en offentlig oppgave.

Om tilgang til elektrisk kraft (et knapphetsgode !) og rent vann reguleres av markedmekanismer uten mer gjennomtenkte ordninger (spesiellt unngå monopoler/oligiopoler og maktkonsentrasjoner) kan bli veldig kostbart for forbrukerne.

Hm. Nå må jeg bare få lagt inn en ny nettelser. får ikek lest dette. Og nå får jeg ikke opp kart lenger heller.

Hei,

Det jeg la inn er basert på din artikkel, bare organisert forskjellig. Det som var interessant var listen over "ganger det ikke fungerte".

Lykke til med ny nettleser. Min anbefaling er å velge en som har samme språk som operativsystemet (altså, IKKE blande språk.)

Med vennlig hilsen

Hei,

Det jeg la inn er basert på din artikkel, bare organisert forskjellig. Det som var interessant var listen over "ganger det ikke fungerte".

Lykke til med ny nettleser. Min anbefaling er å velge en som har samme språk som operativsystemet (altså, IKKE blande språk.)

Med vennlig hilsen

Jeg har inne nyere nettlesere. (Opera). Men jeg har vent meg så godt til netscapes mail-program, og vil hverken miste tilgangen til gamle mail (deriblandt noen hundre fra deg ;o) eller bruke noe nytt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...