Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noe filmhistorien har lært oss så er det vel at man ikke bør lage oppfølgere til filmer. I hvert fall ikke i like stor grad som det blir gjort idag. Dog rår pengene i Hollywood, og filmer som Terminator 3 er snarere en regel enn et unntak.

T1 var en klassiker. En film som gjorde Arnold til noe annet enn historiens beste bodybuilder, noe han fortsatt etter min mening kan kalles, og med sitt robotutseende og sin spesielle måte å snakke på var han perfekt for rollen. Filmen fikk raskt en kultstatus, og T2 var et must.

Den andre filmen viste verden effekter som aldri tidligere var blitt vist på film, og den ble derfor en kassasuksess før den i det hele tatt havnet på skjermen. En historie som også var langt mer gjennomtenkt enn hva vi ser i 99 % av dagens action filmer bidro også til at denne filmen raskt fikk kultstatus, og Arnold er per dags dato den mest suksessfulle action stjerne noensine.

Kan man slutte etter en suksess som T2? Sannsynligvis ikke, og T3 ble et faktum selv om regisøren av de to første filmene, James Cameron, snek seg unna da han, fornuftig som han var, satte ned foten og sa at "nok er nok".

Hollywood hvor penger betyr alt mente selvsagt ikke som Cameron, og gikk likevel for T3. Arnold takket igjen ja til den eneste rollen han mestrer, og skulle igjen spille Terminator. Resten av cast'et ble byttet ut med nye rolleinnehavere, og denne gangen fikk til og med en smellvakker jente med norsk blod i årene, Kristinna Lokan, muligheten til å spille den onde Terminatoren med eneste mål å drepe John Connor og sørge for verdens undergang.

(Resten av innlegget kan inneholde noen spoilere dersom dere er hard core fans og ikke vil vite hvordan ting ender).

Det er vært mye skrevet om Loken i norske aviser, sannsynligvis fordi hun er norsk. Selvsagt. Og hennes såkalte nakenscene har vært bistand for flere sider enn de fleste andre nakenscener på film.

Ikke rart man da blir skuffet når man ikke engang får se en pupp. Jeg kan ærlig talt ikke fatte og begripe hvorfor denne jenta snakker om hvor hardt det var å gjøre denne nakenscenen hvor hun ankommer vår tid (som Arnold har gjort i alle tre filmene), når hun sannsynligvis har vist langt mer av seg selv på cat walken.

Hennes rolletolkning er en kopi av Arnold sin i T1, T2 og nå T3, og av Robert Patrick som spilte den onde tilintetgjøreren i T2 - hundre prosent uten å vise noe av seg selv, uten antydninger til kroppsspråk, knapt uten å si et ord, altså som den maskinen hun spiller. Ser hun får både ros og ris, alt avhengig av anmelder, men personlig kan jeg ikke fatte at man kan anmelde noen på bakgrunn av en slik rolle. Det er tross alt komplett umulig å se om jenta har snev av talent, og hennes rollevalg, sånn utenom at hun tjente store kroner på filmen, var nok ikke spesielt smart i forhold til videre karriere.

Men så til filmen:

Arnold er seg selv. 100 % maskin som i T1, T2 og egentlig i alle andre filmene han har spilt. Han blir som i T2 sendt til jorden for å beskytte den nå voksne John Connor som har havnet litt på skråplanet i livet, og (denne filmens tvist?) hans kommende kone og mor til hans kommende barn.

Loken er sendt til jorda for å tilintetgjøre de to, samt en rekke andre personer i John's framtidige stab. Hun lykkes selvsagt med en del av menneskene i John's stab, men John og hans kommende kone som møter hverandre tilfeldig på mirakuløst vis idet den ikke-lovlydig John gjør innbrudd i hennes veterinærklinikk (!), får hun selvsagt mer problemer med.

Maskinen i Arnold sin skikkelse skal igjen hjelpe dem med å hjelpe seg selv, programert av den framtidige John's kone og sendt til fortiden for å redde deres liv sånn at de senere kan få verden tilbake på fote etter at maskinene har tatt over.

Historien er altså som før med unntak av at de nå har en deadline. Jorden går nemlig under i form av en atomkrig om ca 3 timer.

Vel, hva skjer? Vi snakker biljakter, skytescener og effekter som jeg dessverre ikke kan si at verden ikke har sett maken til tidligere. Det er nemlig filmens svakhet, det at vi har sett alt før. Vi har også sett det bedre tidligere, og da både i T1 og T2. Historien er rett og slett tynn, veldig rett fram, og vi vet hva som vil skje.

Eller gjør vi det? Det er nemlig det man tror i ca 2 timer da det alltid har skjedd i filmer tidligere, og det skjer selvsagt her også. Tror vi. Men det gjør det ikke. Jorda går faktisk under, og få mennesker overlever atomkrigen som avslutter filmen. John og hans kommende kone er selvsagt to av dem som overlever da de jo skal utgjøre framtidens helter ved å sloss mot maskinene, sende seg selv tilbake i tid, sende maskiner tilbake i tid opp til flere ganger, og redde seg selv fra onde maskiner både før og etter at man selv er født!

Om det er regisøren som er genial ved å gi filmen en ending som ikke er 100 % happy (litt happy er den jo, Arnold lykkes jo i å spare de framtidige krigernes liv), eller om dette er kald beregning for garantere at en T4 også vil komme, kan vel diskuteres. Jeg gjetter på at det er for pengene og en T4 sin skyld.

Får fansen det de vil ha? Jupp, det gjør de. Liker man T1 og T2 vil man nok rimelig sikkert like denne også, i hvert fall om man ikke er kritisk til en filmserie som meget mulig kommer til å vare så lenge Arnold er i form til å trene seg opp til filmene, eventuelt har gått i Ronald Reagen sine fotspor inn i det hvite hus.

Arnolds form imponerer også. Han har nemlig trent steinhardt til tross for hjerteproblemer, og oppnådd en svært muskuløs kropp i kontrast til kvapsebildene vi ser av han i diverse magasiner. Virkelig imponerende at han klarer å komme tilbake til en brukbar form gang på gang, samt at han, hjerteproblemer til tross, overlevde den medisineringen turene til Golds Gym rimelig sikkert har krevd.

Jeg hadde ikke tenkt til å se filmen da jeg er en av de som ikke har videre sansen for oppfølgere, samt er redd for at det samme blir gjort med disse kultfilmene som Georg Lucas nå er i ferd med å gjøre med Star Wars, altså ødelegge gode barndomsminner.

Men slutten redder filmen. Det er tross alt ikke ofte vi har sett en film avsluttes med et slikt smell, denne gangen et smell i form av verdens undergang.

Jeg ville gitt filmen karakter 4, og da pga slutten og fordi den gir folk som kjenner de to forrige filmene godt, mang en god latter. Selvironien fra tidligere filmer er tross alt høy og er nok med på å redde filmen fra å bli en kalkun.

Men den er nok utvilsomt mest beregnet på hardbarka fans som om ikke så lenge vil ligge i telt for å skaffe seg inngang til premiæren.

For de som ikke ramlet av: God helg! Nå skal jeg ha fri en uke! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113584-t3/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muhaha. Leste nå en anmeldelse i Aftenposten som nettopp kom, og jaggu har de ikke tatt flere av mine poenger. Jeg burde sett filmen og skrevet denne nesten-anmeldelsen i går, så kunne jeg påstått at de hadde fått flere tips av mitt innlegg. Om ikke annet enn for å skryte litt :)

Enig med min karakter er de også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113584-t3/#findComment-678059
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...