Gå til innhold

3-åringen min driter seg ut på trass

Anbefalte innlegg

Gjest sliten mor
Skrevet

Hvis hun skal gå å legge seg f eks. kan hun finne på å gjøre det, hun protesterer egentlig ikke så mye, men kan gjøre seg ut likevel. Hvis det er noe jeg har sagt nei til f. eks at hun kan ikke få mere drops fordi hun har spist opp hele posen, kan det også ende med at hun blir så trassig at hun gjør seg ut, hun kan si: "da tisser jeg meg ut" eller da bæsjer jeg meg ut". Jeg sier til henne at hun ikke kan begynne i barnehage hvis hun gjør det fordi det er ingen store jenter på 3 år som gjør seg ut, hun bryr seg ikke om det heller, men i barnehagen skal hun begynne sier hun. Nå har hun gjort det i trusen noen ganger og i går gjorde hun det på gulvet. Hva skal jeg gjøre? Hun er også ellers en god del trassig og er egentlig sjelden så veldig glad for noe, det er liksom alltid noe galt. Om hun har fått isen hun ville ha kan hun bli sur etterpå fordi hun heller vil ha en annen. Hvis hun disser blir hun helt hysterisk hvis jeg ikke gir fart med begge hender, hun tar seg liksom liten tid til å glede seg over ting. Jeg er redd jeg kan bli deppa selv slik hun holder på av og til får jeg vondt rundt hjertet mitt,en angstfølelse.

serendipity
Skrevet

Dette er KUN trass. Og hun vet at du kan nekte henne is, men du kan ikke forhindre henne i å tisse på seg, eller bæsje på seg. Si at hun får begynne med bleie igjen sånn som bebiene bruker om hun ikke kan si ifra når hun skal på do.

Dette mener jeg selvsagt ikke om barn som gjøre dette som uhell. Men til de som bruker det som "trussel".

serendipity
Skrevet

Dette er KUN trass. Og hun vet at du kan nekte henne is, men du kan ikke forhindre henne i å tisse på seg, eller bæsje på seg. Si at hun får begynne med bleie igjen sånn som bebiene bruker om hun ikke kan si ifra når hun skal på do.

Dette mener jeg selvsagt ikke om barn som gjøre dette som uhell. Men til de som bruker det som "trussel".

Jeg sytnes du skal slutte umiddelbart med å true med at hun ikke får begynne i barnehage, da dette er tomme trusler og ikke har noe for seg. For jeg regner med at hun MÅ i barnehagen uansett. Men det med bleie er lett å gjennomføre.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg sytnes du skal slutte umiddelbart med å true med at hun ikke får begynne i barnehage, da dette er tomme trusler og ikke har noe for seg. For jeg regner med at hun MÅ i barnehagen uansett. Men det med bleie er lett å gjennomføre.

Enig angående det med barnehagen! Eldste sønnen min var ofte småslem mot andre unger på egen alder, og vi sa at han ikke fikk begynne i barnehage hvis han fortsatte slik. Han var svært motivert for å begynne der, men etter en kort stund fikk han for seg at han _ikke_ skulle være i barnehagen likevel. Når jeg kom for å hente ham på ettermiddagene klep, slo eller lugget han den stakkars ungen som tilfeldigvis måtte befinne seg i nærheten. Jeg hadde jo sagt at om han var slem mot de andre ungene, så slapp han barnehagen, ikke sant? (Hans tolkning av det jeg haddesagt) Så fikk han være slem når jeg så det, da sånn at han fikk være hjemme. I følge personalet var han snill som et lam hele dagen, nemlig. Konklusjonen er at slike "trusler" fort kan straffe seg.

Gjest sliten mor
Skrevet

Hei

Ja, jeg sier til henne at hun må bruke bleie osv hvis hun gjør dette...men hun sier bare, ja jeg er liten baby, og av og til gjør hun seg ekstra til når hun snakker slik at andre også tror at hun snakker dårlig, hun vil være baby. Jeg prøver å bære henne og kose med henne og lar henne få føle seg beskyttet og liten, men heller ikke det hjelper. Jeg lurer på hvordan barnehagen reagerer hvis hun gjør seg ut der, hun begynner nå til høsten. Jeg vet ihvertfall at hun har meget godt av å komme seg i barnehage nå, da har hun andre flinke barn å se opp til og hun vil nok helst prøve å ligne dem ellers vil hun føle seg utenfor, hun er nøye på at hun skal være som de andre, ha håret ned hvis nabojenten har håret ned og ha rosa kjole hvis... osv..Barn har meget godt av å komme seg i barnehage og lære seg disiplin og lære hvordan en skal oppføre seg, hva en kan gjøre og hva en ikke skal gjøre, de hører vel sjelden på hva foreldrene sier i denne alderen. Er min datter ekstra trassig eller er det fleste barn som henne? Jeg er ihvertfall ufattelig sliten selv om jeg ikke er i jobb, er alenemor da og skal jobbe når hun går i barnehage.

serendipity
Skrevet

Enig angående det med barnehagen! Eldste sønnen min var ofte småslem mot andre unger på egen alder, og vi sa at han ikke fikk begynne i barnehage hvis han fortsatte slik. Han var svært motivert for å begynne der, men etter en kort stund fikk han for seg at han _ikke_ skulle være i barnehagen likevel. Når jeg kom for å hente ham på ettermiddagene klep, slo eller lugget han den stakkars ungen som tilfeldigvis måtte befinne seg i nærheten. Jeg hadde jo sagt at om han var slem mot de andre ungene, så slapp han barnehagen, ikke sant? (Hans tolkning av det jeg haddesagt) Så fikk han være slem når jeg så det, da sånn at han fikk være hjemme. I følge personalet var han snill som et lam hele dagen, nemlig. Konklusjonen er at slike "trusler" fort kan straffe seg.

Ja, og dessuten helt tomme, for forldrene må på jobb, og dermed også ungene i barnehagen. Det er nesten som å si at "om ikke du slutter å hyle nå så reiser jeg", for det gjør man jo heller ikke.

Ungene må ikke læres til å "lystre" ved truseler som ikke kan gjennomføres. Jeg kommer sjelden med trusler ovenfor poden, men det skjer selvsagt. I form av "om ikke du kommer inn nå så leser jeg ikke før du skal sove". osv.

Gjest sliten mor
Skrevet

Ja, og dessuten helt tomme, for forldrene må på jobb, og dermed også ungene i barnehagen. Det er nesten som å si at "om ikke du slutter å hyle nå så reiser jeg", for det gjør man jo heller ikke.

Ungene må ikke læres til å "lystre" ved truseler som ikke kan gjennomføres. Jeg kommer sjelden med trusler ovenfor poden, men det skjer selvsagt. I form av "om ikke du kommer inn nå så leser jeg ikke før du skal sove". osv.

Ja, det er vanskelig å vite hva en skal gjøre, en må virkelig vrenge hjernen sin og forsøke så godt en kan å holde seg på matten for å ikke ovverreagere å bli veldig sint. og det er vel normalt å gå med konstant hodepine når en har en 3-åring:)

serendipity
Skrevet

Ja, det er vanskelig å vite hva en skal gjøre, en må virkelig vrenge hjernen sin og forsøke så godt en kan å holde seg på matten for å ikke ovverreagere å bli veldig sint. og det er vel normalt å gå med konstant hodepine når en har en 3-åring:)

He he.. :-) Litt slitsom er det jo. Men jeg tror ikke konstant hodepine er normalt.

Nå vet ikke jeg hvordan du reagerer når hun gjør ting hunikke får lov til. Men de fleste ganger fuker det faktisk best å si bare NEI !!! og hyler hun, ja så får hun bare gjøre det. Bæsjer eller tisser hun på seg, bære du henne inn på badet. Sier ingenting og skifter på henne; og sier :"nå er du tørr igjen". OG fortsetter med ditt.

Skrevet

Hehe... Er det ikke mulighet for å la henne gå rundt med bæsj i buksa noen timer da? Det må hun vel kjenne at er utrolig ekkelt...?

Skrevet

Kan ikke du drite litt på deg i ny og ne også? Da vil snørrungen skjønne hvor teit han er.

Skrevet

Hei

Ja, jeg sier til henne at hun må bruke bleie osv hvis hun gjør dette...men hun sier bare, ja jeg er liten baby, og av og til gjør hun seg ekstra til når hun snakker slik at andre også tror at hun snakker dårlig, hun vil være baby. Jeg prøver å bære henne og kose med henne og lar henne få føle seg beskyttet og liten, men heller ikke det hjelper. Jeg lurer på hvordan barnehagen reagerer hvis hun gjør seg ut der, hun begynner nå til høsten. Jeg vet ihvertfall at hun har meget godt av å komme seg i barnehage nå, da har hun andre flinke barn å se opp til og hun vil nok helst prøve å ligne dem ellers vil hun føle seg utenfor, hun er nøye på at hun skal være som de andre, ha håret ned hvis nabojenten har håret ned og ha rosa kjole hvis... osv..Barn har meget godt av å komme seg i barnehage og lære seg disiplin og lære hvordan en skal oppføre seg, hva en kan gjøre og hva en ikke skal gjøre, de hører vel sjelden på hva foreldrene sier i denne alderen. Er min datter ekstra trassig eller er det fleste barn som henne? Jeg er ihvertfall ufattelig sliten selv om jeg ikke er i jobb, er alenemor da og skal jobbe når hun går i barnehage.

Hun kommer helt sikkert ikke til å holde på slik i barnehagen, dette er et oppgjør med deg som mamma og ikke noe annet. Hun tester deg bare. Har aldri opplevd slikt før, så dette blir bare tanker tatt helt ut av lufta. Prøv om du kan beholde sinnsroen og ikke hiss deg opp. Minst mulig oppmerksomhet når hun gjør det, så kanskje det gir seg?

Gjest mener nå jeg
Skrevet

Jeg tror det ligger noe annet bak her enn bare trass. Hun er jo tross alt bare tre år, mitt barn var fire før hun sluttet å bæsje i bleia.

Forsøk andre tilnærminger ovenfor henne, overse henne når hun trasser og gi henne masse oppmerksomhet når ting er bra. Ikke stå på hodet for henne for å unngå trassen. Jeg personlig ville nok søkt hjelp et eller annet sted, dette dreier seg om mer enn "bare" trass!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...