Gå til innhold

Feite folk; er ikke dette patetisk?

Anbefalte innlegg

Gjest psykosomatisk
Skrevet

Veldig mange lidelser er jo selvfoskyldt - også fedme.

Spesielt hvis man begynner å bli veldig overvektig så får man jo fysiske og psykiske problemer. Så det å si at det er jo bare å spise sunt og trimme blir for mange litt for enkelt.

Men det er jo ikke til å komme bort fra at folks matvaner og treningsvaner har forandret seg - og til det verre. Vi piser mue mer usunt , ferdigmat og kjører bil til hver minste ting. Dette har ført til fedme - men jeg vil også tro at økende rygg og nakkelidelser kan komme av dette.

Så jeg spøker/tuller ikke med fedme og at det er problematisk for de det gjelder , men at alle har havnet oppi det uforskyldt er jeg ikke helt med på.

Selvfølgelig er det selvforskyldt i de fleste tilfeller, på samme måte som rygg og nakkelidelser. Men hvorfor fordømmes de som blir overvektig så mye mer enn de som får vondt i ryggen, nakken,hodepine m.m??? De får sympati og sykepenger for sin latskap, fete folk får andre folks avsky.

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• Zirine

11

• huufsa

7

• Gammel Dolèr

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Selvfølgelig er det selvforskyldt i de fleste tilfeller, på samme måte som rygg og nakkelidelser. Men hvorfor fordømmes de som blir overvektig så mye mer enn de som får vondt i ryggen, nakken,hodepine m.m??? De får sympati og sykepenger for sin latskap, fete folk får andre folks avsky.

Nå var det jo kun de som klaget på at de var så fete og i neste sekunde hev inn på sjokolade som var omtalt i det opprinnelige innlegget her da.

Hvis man har alvorlige ryggproblemer og begynner med vektløfting hadde jeg villet omtalt den personen som ganske idiotisk også.

Skrevet

Jeg ser at jeg har blitt kraftig misforstått i denne debatten.

Da jeg sa jeg måtte få ut litt agresjon var det ikke så bokstavelig ment.

Jeg holdt et kurs, jeg var tvunget til å være høflig og smilende, jeg måtte høre på denne sytingen og gjorde meg tanker som jeg ville dele.

Selv har jeg MANGE svakheter for all del! Tror ikke jeg er bedre enn andre.

Men så lenge jeg ikke har vilje til forandring så kan jeg ikke klage. Jeg lever godt som jeg har det.

Mener fortsatt at klaging og syting er en uting når man har muligheter til å gjøre noe med situasjonen. Det er slitsomt for omgivelsene å sitte å høre på. Det suger energi fra folk.

Takk til dere som svarte, som forsto hva jeg mente.

Man trenger ikke å være enige, men noen går tydeligvis inn for å kverulere for enhver pris og slike diskusjoner orker jeg ikke.

Ja det kurset var nok interessant, - dersom damene bare klaget over eget utseende/kropp hele helga!Mulig du sånn i etterkant burde gå igjennom kurskonseptet ditt i stede?

Dessuten - ikke skjønner jeg at du med din åpenhet og tålmodighet overfor andre, mer laverestående vesener, gidder nedlate deg å holde kurs for sånne mennesker!

Og som svar på spørsmålet ditt: nei, jeg synes ikke det er patetisk. Kanskje litt trist og merkelig(hva får voksne mennesker til å sitte å "unnskylde seg" en hel helg???), men ikke patetisk. Skal noe kalles patetisk her, må man opp i størrelser som innlegget ditt.

Gjest Iznogood
Skrevet

Poenget er vel at overvekt og psykisk helse ofte henger sammen. De som er overvektig ønsker jo ikke å være overvektig. Det er et symptom på at noe er galt. Før de kan gjøre noe med sin overvekt må årsaken behandles eller kureres.

Mange andre smerter og tilstander er psykosomatiske, f.eks. hodepine, ryggsmerter osv. Kropp og sjel henger sammen, og det er vel ingen som klandrer de med migrene og ryggsmerter for lidelsene deres? Ryggsmerter kan man forebygge ved trim og hodepine kan også forebygges ved å holde kroppen i form. Hvor ofte sier du til en med hodepine eller ryggsmerter at det er vedkommendes egen skyld fordi han/hun tillater kroppen sin å forfalle og ikke trener musklene?

Hva mener du med at de er psykosomatiske?

Gjest psykosomatisk
Skrevet

Hva mener du med at de er psykosomatiske?

Kroppen verker når man ikke har det bra med seg selv. Man spenner muskler og utvikler et muskelpanser for å undertrykke negative følelser. Så kommer smertene etter hvert.

Gjest Iznogood
Skrevet

Kroppen verker når man ikke har det bra med seg selv. Man spenner muskler og utvikler et muskelpanser for å undertrykke negative følelser. Så kommer smertene etter hvert.

Kanskje litt generaliserende utsagn. Kunne du kanskje skrive at det 'kan være'?

Skrevet

Poenget er vel at overvekt og psykisk helse ofte henger sammen. De som er overvektig ønsker jo ikke å være overvektig. Det er et symptom på at noe er galt. Før de kan gjøre noe med sin overvekt må årsaken behandles eller kureres.

Mange andre smerter og tilstander er psykosomatiske, f.eks. hodepine, ryggsmerter osv. Kropp og sjel henger sammen, og det er vel ingen som klandrer de med migrene og ryggsmerter for lidelsene deres? Ryggsmerter kan man forebygge ved trim og hodepine kan også forebygges ved å holde kroppen i form. Hvor ofte sier du til en med hodepine eller ryggsmerter at det er vedkommendes egen skyld fordi han/hun tillater kroppen sin å forfalle og ikke trener musklene?

Det er nok riktig at enkelte som lider av overvekt er syke og trenger behandling. Å "sykeliggjøre" en haug med folk på generell basis blir imidlertid feil - både fordi det ikke er riktig, men også fordi man plasserer skylden "utenfor". Man sier at du kan jo ikke no for at du er så overvektig - du er jo syk.

Det er feil. Veldig mange kan noe for at de er så overvektig. Ikke alle nei, men veldig mange.

Når det er sagt så er jeg glad for at det er mangfolk og at det finnes mennesker i alle slags fasonger. Det jeg oppfatter sceptisk prøver å gripe fatt i, er at prat fører en alene ingen veier. Ønsker man å bli tynnere, så må man handle.

Skrevet

Det er nok riktig at enkelte som lider av overvekt er syke og trenger behandling. Å "sykeliggjøre" en haug med folk på generell basis blir imidlertid feil - både fordi det ikke er riktig, men også fordi man plasserer skylden "utenfor". Man sier at du kan jo ikke no for at du er så overvektig - du er jo syk.

Det er feil. Veldig mange kan noe for at de er så overvektig. Ikke alle nei, men veldig mange.

Når det er sagt så er jeg glad for at det er mangfolk og at det finnes mennesker i alle slags fasonger. Det jeg oppfatter sceptisk prøver å gripe fatt i, er at prat fører en alene ingen veier. Ønsker man å bli tynnere, så må man handle.

Du skriver: "er at prat fører en alene ingen veier. Ønsker man å bli tynnere, så må man handle."

Og dette tror du/dere virkelig at de overvektige ikke vet?

Gammel Dolèr
Skrevet

Så langt har 100% av tråder startet av Septisk vært "syt og klag" tråder...

Kan ikke si jeg har lagt merke til det, men jeg har fått med meg at du bruker å prøve og fremstille de som er uenige med deg som dumme og mindre begavet, og det er vel ikke særlig bedre ?

Skrevet

Kan ikke si jeg har lagt merke til det, men jeg har fått med meg at du bruker å prøve og fremstille de som er uenige med deg som dumme og mindre begavet, og det er vel ikke særlig bedre ?

Hei,

Hvis det er tilfelle, så er det noe de fint klarer selv! :)

Med vennlig hilsen

Gammel Dolèr
Skrevet

Hei,

Hvis det er tilfelle, så er det noe de fint klarer selv! :)

Med vennlig hilsen

Nei, i de fleste tilfeller tar du feil, men jeg ser jo at du tydligvis mener det likevel ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...