Gå til innhold

Hvordan finne "riktig" psykolog?

Anbefalte innlegg

Gjest litt rådvill
Skrevet

Jeg har en del småproblemer som i de siste årene har ballet på seg, og jeg tenker at det kanskje er på tide å få hjelp. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal finne en psykolog som passer best mulig til meg og mine utfordringer. Jeg antar at de har sine ulike "spesialiteter".

Er det noen som kan tipse meg om en psykolog i Oslo som er flink på områdene angst, dårlig selvtillit og sosial fobi?? (Aller helst en dame, hvis det er mulig...)

firebird1365380441
Skrevet

Du kan f.eks ta kontakt med Gaustad Sykehus - kompetansesenter for angstlidelser - i Oslo.

Der har de både kvinnelige og mannelige behandlere.

Det kan være en fordel at du går til fastlegen din og får en henvisning først.

Lykke til!

Mvh

Skrevet

Såfremt du ikke har tenkt å betale hele regningen selv (dvs. gå til en uten refusjonsavtale med trygden), så er det lite sannsynlig at du kan "velge og vrake" behandlere. Det er stor pågang til spesialister i Oslo-området, så bare det å komme i behandling kan være vanskelig nok.

Det er to hovedfremgangsmåter, og begge starter hos fastlegen din. Enten henviser vedkommende deg til den psykiatriske poliklinikken du sogner til eller så skrives en henvisning og du må selv ringe/skrive rundt til privatpraktiserende som står på en liste du får på trygdekontoret.

Hvis du synes det er greit å betale alt selv, så er det vel bare å begynne å ringe rundt til de som står f.eks.i telefonkatalogen og spørre om de har "noen som passer for deg".

Lykke til!

Gjest litt rådvill
Skrevet

Du kan f.eks ta kontakt med Gaustad Sykehus - kompetansesenter for angstlidelser - i Oslo.

Der har de både kvinnelige og mannelige behandlere.

Det kan være en fordel at du går til fastlegen din og får en henvisning først.

Lykke til!

Mvh

Ok, takk for tipset. Henvisning har jeg (til uspesifisert psykolog).

Gjest litt rådvill
Skrevet

Såfremt du ikke har tenkt å betale hele regningen selv (dvs. gå til en uten refusjonsavtale med trygden), så er det lite sannsynlig at du kan "velge og vrake" behandlere. Det er stor pågang til spesialister i Oslo-området, så bare det å komme i behandling kan være vanskelig nok.

Det er to hovedfremgangsmåter, og begge starter hos fastlegen din. Enten henviser vedkommende deg til den psykiatriske poliklinikken du sogner til eller så skrives en henvisning og du må selv ringe/skrive rundt til privatpraktiserende som står på en liste du får på trygdekontoret.

Hvis du synes det er greit å betale alt selv, så er det vel bare å begynne å ringe rundt til de som står f.eks.i telefonkatalogen og spørre om de har "noen som passer for deg".

Lykke til!

Liste på trygdekontoret, ok! Det skal jeg prøve å få tak i. Takk! Henvisning fra fastlege har jeg.

• 3 måneder senere...
Gjest strandhai
Skrevet

Liste på trygdekontoret, ok! Det skal jeg prøve å få tak i. Takk! Henvisning fra fastlege har jeg.

Hei!

Kan jeg få spørre om hvordan du gikk fram da du fikk henvisningen fra fastlegen din? Jeg går rundt og lurer på å skaffe meg det selv....føler at ting bare baller på seg, men jeg er fryktelig usikker på om psykologbesøk er noe for meg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...