Gå til innhold

AP og SV mot anbudsprivatisering - enda det gir bedre kvalitet

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Du skriver: "hvem som EGENTLIG dreit seg ut på Risenga, og som har det hele og fulle ansvar i følge loven om sykehjem, og kontrollen med disse ?"

De private eierene har selvsagt ansvaret. At det offentlige burde ha passet bedre på er sikkert sant, men er som å beskylde politiet for "ansvar" fordi et bankran ble begått.

Tåpelig av deg.

Du skriver: "hva 85% av media- og avis- Norge stemmer ?"

De stemmer nok til venstre for sentrum, ettersom man kan anta at deres utdannelse er over gjennomsnittet.

EIERENE, derimot, stemmer neppe SV.

====

Du skriver: "hvilke organisasjoner og hvilket parti som ivaretar de kommuenansattes interesser,"

Ap, SV og en del andre partier.

===

Du skriver: " og driter i pasientene ?"

Frp, åpenbart, som vil sette bestemor ut på anbud.

Beklager, UiF, men det tar 2 minutter å torpedere "argumentene" dine.

>>De private eierene har selvsagt ansvaret.

Kommunen har HELE ansvaret, inkludert sluttansvaret i følge loven (les loven). De har altså ansvaret også for resultatet. Så det er de kommuneansatte som har driti seg ut og forsøker desperat å dekke over. Dårlig håndverk rett og slett, og så forsøker de å legge skylda på leverandøren. Der er som jeg skulle leie inn folk og ikke holde øye med hva de gjør.

>>De stemmer nok til venstre for sentrum, ettersom man kan anta at deres utdannelse er over gjennomsnittet.

AKP-ML folk kom også fra universitetene, uten at vi i dag kan si at de gavnet noen. Folk som uttalte "vær forberedt på at revolusjonen kan kreve at du dreper dine foreldre..." og kom fra samme sted....

>>EIERENE, derimot, stemmer neppe SV.

Men journalistene og redaktørene bestemmer hva som skal skrives (ikke skrives).

>>Ap, SV og en del andre partier.

AP sponses av LO, som er sponset av de stats- og kommuneansatte. De ivaretar de offentlig ansattes intresser, og ingen offentlig ansatte er interessert i privatisering. De er mer opptatt av å mele sin egen kake enn av sykehjempasienter.

>>Frp, åpenbart, som vil sette bestemor ut på anbud.

Det tåpelige, feilaktige og forvridde slagordet har jeg forlengst tilbakevist og gidder ikke kommentere.

Ikke rare torpedoen. Mer en tannpirker.

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

20

• Sør

19

• pip

16

• soleil

9

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Mao, 1/3 av norges befolkning har det bra fordi de har gode jobber?

Ikke å forakte det heller, vel!

;o)

Joa.

30% av oss er i det offentlige og 20% er på en eller annen form for trygd, syns du ikke det er litt rart at det går rundt hvis du vet at det kreves 3 som jobber i det private for hver som er trygdet eller jobber i det offentlige ? Når tallene blir omvendt, at bare en jobber for hver tredje av de andre, hva da ?

Om enda flere slutter å tjene penger, så må vi andre betale regningen. Er det rart vi har høye skatter ?

Ulv I Faarikaal

Mao, 1/3 av norges befolkning har det bra fordi de har gode jobber?

Ikke å forakte det heller, vel!

;o)

Regnestykke:

En lønnsmottaker slutter i privat og begynner i det offentlige. Da taper staten skatteinntektene på ca 100.000, i tillegg må vedkommende ha lønn av staten. Kostnaden blir da 100.000 kr mer enn lønna. I tillegg kommer verdiskapningen vedkommende var ansvarlig for, og som går tapt, kanskje 300.000 som det skal betales moms og skatter av. Offentlig ansatte er DYRT.

>>kompleksiteten til de fristilte institusjonene krever spesiell kompetanse for å kunne overvåkes og kontrolleres. De er også viktige som grunnlag for å kommunisere folks misnøye - og tilfredshet - med tjenester til institusjonene.

Ja selvsagt, men hva er poenget *ditt* ?

At din privatiserings-religion er tull, og faller på sin egen urimelighet.

Joa.

30% av oss er i det offentlige og 20% er på en eller annen form for trygd, syns du ikke det er litt rart at det går rundt hvis du vet at det kreves 3 som jobber i det private for hver som er trygdet eller jobber i det offentlige ? Når tallene blir omvendt, at bare en jobber for hver tredje av de andre, hva da ?

Om enda flere slutter å tjene penger, så må vi andre betale regningen. Er det rart vi har høye skatter ?

Vi har ikke "høye skatter". Vi ligger ca midt på treet.

Joa.

Jeg tror ikke at det offentlige skal overta alt, som i en sovjetstat. Men ejg tror også at en god del er bedre tjent med å være eid av meg og deg. Derfor er det interesant å se på når det lønner seg å privatisere, og når det ikke gjør det, og ikke tro at all privatiseringer av det gode, elelr at all er av det onde.

Det er du da vel enig i?

Annonse

Regnestykke:

En lønnsmottaker slutter i privat og begynner i det offentlige. Da taper staten skatteinntektene på ca 100.000, i tillegg må vedkommende ha lønn av staten. Kostnaden blir da 100.000 kr mer enn lønna. I tillegg kommer verdiskapningen vedkommende var ansvarlig for, og som går tapt, kanskje 300.000 som det skal betales moms og skatter av. Offentlig ansatte er DYRT.

*ler meg skakk*

Ettersom tilfellet det her er snakk om er hjemmehjelp osv som er BETALT AV DET OFFENTLIGE uansett, så blir det DYRERE nå vi skal betale til private, fordi vi (skattebetalerene) må betale 20% profitt til private aksjeeiere.

Regnestykke:

;o)

Om du tror det er slikm så er det jo ikke rart du er for privatisering! Men det du skriver her er jo bare tull.

>>De private eierene har selvsagt ansvaret.

Kommunen har HELE ansvaret, inkludert sluttansvaret i følge loven (les loven). De har altså ansvaret også for resultatet. Så det er de kommuneansatte som har driti seg ut og forsøker desperat å dekke over. Dårlig håndverk rett og slett, og så forsøker de å legge skylda på leverandøren. Der er som jeg skulle leie inn folk og ikke holde øye med hva de gjør.

>>De stemmer nok til venstre for sentrum, ettersom man kan anta at deres utdannelse er over gjennomsnittet.

AKP-ML folk kom også fra universitetene, uten at vi i dag kan si at de gavnet noen. Folk som uttalte "vær forberedt på at revolusjonen kan kreve at du dreper dine foreldre..." og kom fra samme sted....

>>EIERENE, derimot, stemmer neppe SV.

Men journalistene og redaktørene bestemmer hva som skal skrives (ikke skrives).

>>Ap, SV og en del andre partier.

AP sponses av LO, som er sponset av de stats- og kommuneansatte. De ivaretar de offentlig ansattes intresser, og ingen offentlig ansatte er interessert i privatisering. De er mer opptatt av å mele sin egen kake enn av sykehjempasienter.

>>Frp, åpenbart, som vil sette bestemor ut på anbud.

Det tåpelige, feilaktige og forvridde slagordet har jeg forlengst tilbakevist og gidder ikke kommentere.

Ikke rare torpedoen. Mer en tannpirker.

Bortforklaringer.

Som å legge skylden for et bankran på politiet fordi "de skulle forhindret det".

Beklager, UiF, men ikke denne gangen heller.

Ulv I Faarikaal

Jeg tror ikke at det offentlige skal overta alt, som i en sovjetstat. Men ejg tror også at en god del er bedre tjent med å være eid av meg og deg. Derfor er det interesant å se på når det lønner seg å privatisere, og når det ikke gjør det, og ikke tro at all privatiseringer av det gode, elelr at all er av det onde.

Det er du da vel enig i?

Alt må utredes, og jeg er for offentlig styring av det som er nødvendig å styre. At overgang til privat i visse tjenester kan være smertefullt for mange, er et faktum. Vi må lære og vurdere løpende. Læring tar tid, men smerter lindres etterhvert.

Når offentlig hjemmehjelpstjeneste er mangelfull, ineffektiv og svinedyr, så må vi se på andre alternativer når f eks kommunen selv ikke greier jobben og det går ut over brukerne. Å tviholde på ubrukelige kommuneansatte som beskytter hverandre for enhver pris er ikke forsvarlig.

Det er bedre når en privat bedrift kan gjøre det bedre, og da vil det offentlige komme i en enklere situasjon i forhold til det å utøve myndighet. De ansvarlige trenger da ikke irettesette eller sparke sine egne ansatte, men derimot en ekstern bedrift. Da kan det stilles andre og strengere krav uten at de ansvarlige i kommunen får fagforeningen på nakken, noe som er et STORT problem i det offentlige. Fagforeningene har forhindret mye effektivisering og opprensking.

Ulv I Faarikaal

*ler meg skakk*

Ettersom tilfellet det her er snakk om er hjemmehjelp osv som er BETALT AV DET OFFENTLIGE uansett, så blir det DYRERE nå vi skal betale til private, fordi vi (skattebetalerene) må betale 20% profitt til private aksjeeiere.

Det gidder jeg ikke svare på, når du bare gjentar deg selv uten å lese eller forstå det andre skriver.

FY !

Ulv I Faarikaal

Bortforklaringer.

Som å legge skylden for et bankran på politiet fordi "de skulle forhindret det".

Beklager, UiF, men ikke denne gangen heller.

Jeg ville ikke leid inn folk til å pusse opp huset mitt hvis jeg ikke var i stand til å holde øye med dem, skrive en kontrakt eller finne fram til de beste håndverkerne. Heller ikke om jeg ikke hadde vett på å finne en som kan hjelpe meg med det.

Da får jeg heller resignere og la jobben være ugjort, og la huset forfalle mens jeg ser på.

Hvis kommunen ikke er i stand til

å gjøre jobben selv,

å finne noen andre til å gjøre den,

å skrive en skikkelig kontrakt,

å holde øye med folka slik de er pålagt i loven, og som 100 andre kommuner greier utmerket,

da får de heller resignere og la folk dø.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Du skriver: "Dessuten er det selvsagt ikke slik at effektivisering handler om å gi folk dårligere vilkår. De fleste som har jobbet i vanlige bedrifter, har vært gjennom effektiviseringstiltak. Lønnen til den enkelte reduseres ytterst sjelden i slike prosesser."

Isåfall er det jo neppe noe innsparingspotensiale uansett....

De samme "innsparingstiltakene" kan jo gjennomføres av det offentlige.

====

Jeg ser fremdeles ikke hvorfor skattebetalere skal snytes for 10% eller 20% av pengene, fordi disse skal havne i aksjeeieres lommer.

Jeg har ingenting mot privat næringsliv, men jeg vil ikke bedrive velferd for aksjeeiere når det offentlige kan gjøre dette like godt.

Med vennlig hilsen

>>Jeg har ingenting mot privat næringsliv, men jeg vil ikke bedrive velferd for aksjeeiere når det offentlige kan gjøre dette like godt.

Og når de har prøvd i 10 år og bevist for alle ikke greier jobben alene, hva da ? Når halvparten av de ansatte er misfornøyd og pasienter lider, enda de er dobbelt så mange pleiere pr pasient som gjennomsnittet, hva da?

Ulv I Faarikaal

Bli opplyst om tingenes tilstand:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article.jhtml?articleID=592894

Med vennlig hilsen

>>Som OECD-rapporten påpeker: De folkevalgte organenes styringskapasitet på alle nivåer må styrkes for å motvirke det demokratiske underskuddet, fordi tradisjonell forvaltning forvitrer, og kompleksiteten til de fristilte institusjonene krever spesiell kompetanse for å kunne overvåkes og kontrolleres. De er også viktige som grunnlag for å kommunisere folks misnøye - og tilfredshet - med tjenester til institusjonene.

Dette er jo akkurat det jeg sier. Fint vi er enige.

Alt må utredes, og jeg er for offentlig styring av det som er nødvendig å styre. At overgang til privat i visse tjenester kan være smertefullt for mange, er et faktum. Vi må lære og vurdere løpende. Læring tar tid, men smerter lindres etterhvert.

Når offentlig hjemmehjelpstjeneste er mangelfull, ineffektiv og svinedyr, så må vi se på andre alternativer når f eks kommunen selv ikke greier jobben og det går ut over brukerne. Å tviholde på ubrukelige kommuneansatte som beskytter hverandre for enhver pris er ikke forsvarlig.

Det er bedre når en privat bedrift kan gjøre det bedre, og da vil det offentlige komme i en enklere situasjon i forhold til det å utøve myndighet. De ansvarlige trenger da ikke irettesette eller sparke sine egne ansatte, men derimot en ekstern bedrift. Da kan det stilles andre og strengere krav uten at de ansvarlige i kommunen får fagforeningen på nakken, noe som er et STORT problem i det offentlige. Fagforeningene har forhindret mye effektivisering og opprensking.

Så du forsiden i dagsavisen i dag?

Norge komer faktisk best ut i Europa på hjelp til eldre....

Gjerne det, men hva er det som er tull ?

Regnestykket ditt.

En privat bedrift som gjør det samme som en offentlig gjorde tidligere har ikke mer verdiskapning enn den offentlige hadde.

Staten betaler ikke mindre deler av lønna til en som er ansatt i et privat selskap, enn i et offentlig, og det offentlige bare har satt bort offentlige tjenester til det private.

Så du forsiden i dagsavisen i dag?

Norge komer faktisk best ut i Europa på hjelp til eldre....

Er det denne artikkelen du tenker på?

http://www.dagsavisen.no/innenriks/2003/07/743920.shtml

Forskningsrapporten som såvidt er omtalt handler om hjemmesykepleien i Norge sammenlignet med 11 andre land.

Handler dette om offentlig/privat?

Eller like gjerne kvaliteten på sykepleierne og arbeidet som er gjort av apotekene?

"Wergeland Sørbye mener samarbeidet mellom apotek og helsevesen er en viktig årsak til den gode oppfølgingen."

Ulv I Faarikaal

Regnestykket ditt.

En privat bedrift som gjør det samme som en offentlig gjorde tidligere har ikke mer verdiskapning enn den offentlige hadde.

Staten betaler ikke mindre deler av lønna til en som er ansatt i et privat selskap, enn i et offentlig, og det offentlige bare har satt bort offentlige tjenester til det private.

Skjønner, men jeg tenkte ikke på sykehjem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...