Gå til innhold

om en bedriten tann........


rosanna

Anbefalte innlegg

Jeg fikk beskjed i mai om at jeg måtte rotfylle hjørnetanna mi.

Tannlegen starta opprenskinga og holder fanken meg på ennå!

Han sier han har problemer med å få ut hele nerva og vil sende meg til en som kan file bort rota på tanna.

Det høres da usedvanlig lite morsomt ut og jeg vil gjerne vite om det medfører noe problem å fylle tanna MED den lille nerveresten intakt..?

Jeg har ikke vondt, så den plager meg overhode ikke.

Tannlegen min nekter å uttale seg på forståelig måte når det gjelder dette spørsmålet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei Rosanna.

Av og til kan det være vanskelig å få renset ut hele nervekanalen i en tann. Det er viktig at alt dødt vev inne i tannen blir fjernet slik at dette hulrommet er rent og desinfisert før rotfyllingen skjer. Dersom man ikke kommer skikkelig til, særlig i rotspissområdet av tannen, kan det bli nødvendig å fjerne dette området med et lite kirurgisk inngrep.

Jeg antar at det er slik behandling det dreier seg om her.

Dersom det er vanskelig å kommunisere med tannlegen din kan du be han tegne dette opp for deg. En slik tegning forklarer på en grei måte hva det dreier seg om.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rosanna.

Av og til kan det være vanskelig å få renset ut hele nervekanalen i en tann. Det er viktig at alt dødt vev inne i tannen blir fjernet slik at dette hulrommet er rent og desinfisert før rotfyllingen skjer. Dersom man ikke kommer skikkelig til, særlig i rotspissområdet av tannen, kan det bli nødvendig å fjerne dette området med et lite kirurgisk inngrep.

Jeg antar at det er slik behandling det dreier seg om her.

Dersom det er vanskelig å kommunisere med tannlegen din kan du be han tegne dette opp for deg. En slik tegning forklarer på en grei måte hva det dreier seg om.

Lykke til.

Takk skal du ha, Erik Johannessen!

Jeg forsto hva du forklarte,.....men dette lille kirurgiske inngrepet er jeg fortsatt like lite lysten på.

Er det ingen alterantiver til å skjære seg gjennom tannkjøtt og kjevebein? Hva med å dytte noe gift som får ut resten, eller renske opp med laser?

Til nå har han hatt kamfer oppi, kan det hjelpe så alt blir borte?

Og hvorfor kan han ikke bare bore til bunns i tanna, og få ut dritten på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Erik Johannessen!

Jeg forsto hva du forklarte,.....men dette lille kirurgiske inngrepet er jeg fortsatt like lite lysten på.

Er det ingen alterantiver til å skjære seg gjennom tannkjøtt og kjevebein? Hva med å dytte noe gift som får ut resten, eller renske opp med laser?

Til nå har han hatt kamfer oppi, kan det hjelpe så alt blir borte?

Og hvorfor kan han ikke bare bore til bunns i tanna, og få ut dritten på den måten?

au, au! Er der sjøl jeg nå....han tror ikke han har fått ut alt. Det dannet seg DEN verkebyllen etter at kinnet mitt ga opp i helgen - og den verkebyllen SPRENGTE!!! du verden....og i går kveld, mens vi satt (jeg lå) og så på TV - så sprakk den dritten!! Gugge og blod og drit bare flomma over i munnen - sprang som en gærning ut på badet og spytta og brakk meg og var glad attpå! :-)

....skal til tannlegen den 11.igjen....*puh, tørker svette*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

au, au! Er der sjøl jeg nå....han tror ikke han har fått ut alt. Det dannet seg DEN verkebyllen etter at kinnet mitt ga opp i helgen - og den verkebyllen SPRENGTE!!! du verden....og i går kveld, mens vi satt (jeg lå) og så på TV - så sprakk den dritten!! Gugge og blod og drit bare flomma over i munnen - sprang som en gærning ut på badet og spytta og brakk meg og var glad attpå! :-)

....skal til tannlegen den 11.igjen....*puh, tørker svette*

Tør jeg anbefale full narkose og en dynamittkubbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

au, au! Er der sjøl jeg nå....han tror ikke han har fått ut alt. Det dannet seg DEN verkebyllen etter at kinnet mitt ga opp i helgen - og den verkebyllen SPRENGTE!!! du verden....og i går kveld, mens vi satt (jeg lå) og så på TV - så sprakk den dritten!! Gugge og blod og drit bare flomma over i munnen - sprang som en gærning ut på badet og spytta og brakk meg og var glad attpå! :-)

....skal til tannlegen den 11.igjen....*puh, tørker svette*

Vel,...jeg må innrømme at du ser ut til å ha det noen hakk verre enn meg. Jeg har for pokker ikke litt viondt engang, jeg!

Mun dypeste medfølelse, flisa......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...