Gå til innhold

Hva skal vi gjøre? Fyll og fest med barn!

Anbefalte innlegg

Gjest vitne til omsorgssvikt

Naboen vårs er en enslig mor med to barn på 3 og 10 år. Hun har bodd her i ca 2 år. I løpet av denne tiden har vi merket veldig mange ganger at moren drikker og fester mye.Det er mye bråk, fyll og bråk, gjerne mitt på natten også. Barna er tilstede og ser morens fyllekuler rett som det er, Jeg vil absolutt kalle dette omsorgssvikt. Barna er også hos sin far annen hver helg og da drikker moren seg fra sans og samlig og vi har møtt på henne og sett dette. I forrige uke kom hun hjem kl ti på morgene og var dritings. Barnet på 3 år gikk ute alene og fra dør til dør. Var inne hos oss også og fikk mat og lekte med vårs barn. Jeg synes så synd i barna. Vi kontaktet da barnevern vakta uten å få skikkelig prate med noen. de sa bare at vi måtte skrive skriftlig meldig. Følte oss egentlig avvist. Vi kjenner også denne moren fra før og har lite lyst å blande oss med dette. men så var det jo barna da og det er jo selvfølgelig det aller viktigste her. Ingen andre naboer har meldt dette, de tør liksom ikke. Har noen vært borti lignende tilfeller?

akkurat nå sitter moren ute i hagen med flere folk på besøk, alle drikker og de prater og ler. Barnet på 3 år sykler rundt alene i gaten og er ikke stellt eller lagt for kvelden. Huff dette er en lei sak.

Fortsetter under...

Men så send en skriftlig greie til barnevernet da! Gjør noe for de stakkars ungene! Hvor mange ganger hører man ikke om voksne som sier at alle i nabolaget visste hva som foregikk da de var små, men ingen torte blande seg.

Vær den ansvarsbevisste voksne som tør å bry seg om ungene og meld fra!

Reagerte litt på at dere ble avvist av barnevernsvakten.

Var tre-åringen alene uten omsorg den natta? Og dere ringte til barnevernsvakten (dvs. kommunen deres har egen Barnevernsvakt) om kvelden/natta?

Jeg jobber i Barnevernsvakten og hvis vi blir oppring vedr. et barn uten omsorg, så skal vi reise for å sjekke, evt. midlertidig plassere barnet.

Hvis det er tilfelle, at dere ringte barnevernsvakten, så bør du ring barnevernstjenesten og informere om hendelsen.

Videre bør du sende bekymringsmelding. Husk det er ikke din plikt å undersøke om der faktisk er omsorgssvikt - dvs. det er nok at du er bekymret. I meldingen beskriver du det du har observert.

Reagerte litt på at dere ble avvist av barnevernsvakten.

Var tre-åringen alene uten omsorg den natta? Og dere ringte til barnevernsvakten (dvs. kommunen deres har egen Barnevernsvakt) om kvelden/natta?

Jeg jobber i Barnevernsvakten og hvis vi blir oppring vedr. et barn uten omsorg, så skal vi reise for å sjekke, evt. midlertidig plassere barnet.

Hvis det er tilfelle, at dere ringte barnevernsvakten, så bør du ring barnevernstjenesten og informere om hendelsen.

Videre bør du sende bekymringsmelding. Husk det er ikke din plikt å undersøke om der faktisk er omsorgssvikt - dvs. det er nok at du er bekymret. I meldingen beskriver du det du har observert.

Bør lese bedre før jeg svarer.

Ser du skrev: " forrige uke kom hun hjem kl ti på morgene og var dritings.".

Om vi får melding om foreldre som er "dritings" som har omsorg for barn, så skal vi sjekke dette.

Var det barnevernsvakten eller barneverntjenesten dere ringte til?

Selv om du følte deg avvist, så bør det sendes melding likevel, for barnets skyld.

Gjest vitne til omsorgssvikt

Bør lese bedre før jeg svarer.

Ser du skrev: " forrige uke kom hun hjem kl ti på morgene og var dritings.".

Om vi får melding om foreldre som er "dritings" som har omsorg for barn, så skal vi sjekke dette.

Var det barnevernsvakten eller barneverntjenesten dere ringte til?

Selv om du følte deg avvist, så bør det sendes melding likevel, for barnets skyld.

Vi ringte barnevernvakta. Barnet hadde barnevakt av en jente når hun fester, så barnet er ikke alene. Som sagt var det på dagtid barnet var overlatt til seg selv. Skal imorgen igjen kontakte riktige instans.

Annonse

Vi ringte barnevernvakta. Barnet hadde barnevakt av en jente når hun fester, så barnet er ikke alene. Som sagt var det på dagtid barnet var overlatt til seg selv. Skal imorgen igjen kontakte riktige instans.

Det er bra :o)

Du trenger ikke sende skriftlig melding - man kan også melde muntlig. Du kan da evt. tilføye at du ringte barnevernsvakten, men at de kun ba deg sende en melding. Greitt at de får tilbakemelding om slikt.

Lykke til!

Good Golly!

Jeg ser også dette som en klar omsorgssvikt. Selv om dere kjenner moren fra før, bør ikke dette stå i veien for å hjelpe barna til et bedre liv. De fortjener det. Å forlate et 3 år gammelt barn på natten er helt uhørt.

Jeg håper virkelig dere skriver et brev til Barnevernet. De får sikkert hundretalls henvendelser pr. telefon, så de var nok sikkert ikke avvisende men bare veiledende. Uten skriftlig beskjed kan de ikke gjøre noe.

Bry deg om disse to uskyldige barna. Gjør noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...