Gå til innhold

Om å kjøpe hus sammen med familien?

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje huseier

Jeg er så heldig å ha besteforeldre som ønsker å kjøpe hus sammen med meg. De er kanske velstående og har ingen økonomiske laster. Det har seg slik at jeg skal selge ei leilighet som jeg får 1 mill. for og skal så skyte det inn i huset.

Jeg skal ta litt lån også. Men besteforeldrene mine vil gjerne skyte inn et større beløp i huset (som et innskudd) som skal tilfalle meg fordi de vil hjelpe meg økonomisk. (De er utrolig snille). Dette er penger de ikke skal ha igjen når de faller fra.

Det de ønsker igjen er trygghet med at jeg bor i huset og at jeg hjelpe dem, noe jeg har gjort i flere år. de er gamle, begge rundt åtti og jeg ønsker de skal ha det trygt på sine gamle dager.

Så over til tanken min da. De har tre sønner og i forhold til dem lurer jeg svært på hvordan dette bør ordnes juridisk slik at jeg slipper ubehageligheter når besteforeldrene mine faller bort? Dette er det bekymrings messige i det hele. De er kanske opptatt av at de skal få sin del hvis dere forstår og jeg vil jo nødig at det skal bli problemer her.

Besteforeldrene mine holder veldig av meg og vi er nært knyttet. De ønsker av hele sitt hjerte at vi skal kjøpe hus, slik at jeg, samboer og tre barn skal bo i hovedleilighet og de i sokkel. Dette er deres forslag og jeg undrer hva jeg skal gjøre. Huset skal i såfall stå i mitt navn og de vil i tilleg til summen de skal skyte inn betale husleie. Har noen noe å si til dette, tar jeg svar imot med takk.

Fortsetter under...

Skjønner at besteforeldrene dine gjerne vil skaffe seg en trygg alderdom hos deg.

Og det er rimelig at du får en påskjønnelse for det.

Det kan ordnes ved at de gir deg et visst beløp nå.

Eller de kan låne deg beløpet rentefritt og så skrive testamente hvor du er tilgodesett med beløpet. ( husk ikke mer enn 1/3)

Men dette er et ømtålelig emne,

så jeg vil absolutt be deg søke faglig råd.

Lensmann eller advokat.

Lykke til !

Skjønner at besteforeldrene dine gjerne vil skaffe seg en trygg alderdom hos deg.

Og det er rimelig at du får en påskjønnelse for det.

Det kan ordnes ved at de gir deg et visst beløp nå.

Eller de kan låne deg beløpet rentefritt og så skrive testamente hvor du er tilgodesett med beløpet. ( husk ikke mer enn 1/3)

Men dette er et ømtålelig emne,

så jeg vil absolutt be deg søke faglig råd.

Lensmann eller advokat.

Lykke til !

Lensmann?

Gjest papirtiger

Du er klar over at du er utrlog bortskjemt?? De skal skyte inn et beløp for å kjøpe huset, også skal de i tillegg betale husleie for å bo i sokkel-leiligheten!!! FY SØREN!

Og du er klar over at du er utrolig missunnelig? Jaja..

---

Tilbake til innlegget: jeg ville anbefale dere å oppsøke en advokat. Ikke noe moro om det blir krangling om arv og liknende.

Gjest Micra

Og du er klar over at du er utrolig missunnelig? Jaja..

---

Tilbake til innlegget: jeg ville anbefale dere å oppsøke en advokat. Ikke noe moro om det blir krangling om arv og liknende.

Misunnelig, kanskje det:-) Men jeg er vant til at voksne folk klarer seg selv!

Annonse

Gjest kanskje huseier

Misunnelig, kanskje det:-) Men jeg er vant til at voksne folk klarer seg selv!

Til orientering har jeg klart meg selv i alle år. Med fire unger og aldri noen hjelp fra familie tror jeg absolutt har klart det meste selv. Min nye samboer er gjeldsoffer, så det hele må jeg alene ta økonomisk. Håper du ikke enda misunner meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...