Gå til innhold

Fødselpenger ved flytting til annen kommune

Anbefalte innlegg

Hei!

Bakgrunn:

Vi skal flytte til en annen kommune i april 2001. Min mann flytter over til nytt avdelngskontor på det nye stedet, mens jeg må si opp min jobb i nåværende bostedskommune. Jeg har jobbet i 5 år før jeg gikk ut i fødselpermisjon, og er ansatt i en statlig bedrift. (får fødselpenger fra arb.giver).

På det tidspuntet vi flytter til nytt sted skulle vi etter planen begynne å dele permisjonen mellom oss. Dette skal etter planen vare i 8 uker, før min mann skal ta de 4 siste ukene av permisjonen.

Vi har 52 ukers permijson.

Så endelig over til spørsmålene.

1. hva skjer med mine og hans fødselpermisonspenger om jeg ikke får meg ny jobb til vi flytter og skal begynne å dele permisjonen - mister vi permisjonspengene fordi jeg ikke har jobb (arb.ledig)?

2. Hvis vi velger å ikke dele de 8 ukene alikevel - vil jeg fortsatt få fødselpenger selv om jeg ikke har jobb p ådet nye stedet. (forutsatt at jeg ikke er i oppsigelses tid i den gamle jobben)

3. Må jeg søke om fødselpenger i ny kommune eller overflyttes dette "automatisk"?

4. Hvis jeg får meg jobb på nytt sted og begynner å jobbe 50% i en privat bedrift. Vil jeg da få fødselpenger ut fra det jeg tjener i den nye bedriften (som nok vil være mindre enn det jeg har i dag)- eller vil jeg fortsatt få etter "gammel" sats. (tjener mere enn 6 G)

5. Jeg vil ha tilgode 6,5 uke ferie for 2001, samt 14 dager avspassering. Bør jeg om jeg ikke får jobb satse på å ta ut det i oppsigelses tiden min. Slik at jeg ikke er ferdig med oppsigelsen før vi flytter, men da tar ut ferien og avspasseringen?

&. Hvordan anbefaler du at vi skal løse dette på enklest og for oss best mulig økonmoisk måte? Bør vi ikke dele permisjon som planlagt eller vil ikke dette ha noe å si?

Fortsetter under...

Irene Grøneng

1.

Hans rett til fødselspenger er avhengig av at du er i arbeid eller studier.

2.

Ja

3.

Det skal skje automatisk.

4.

Fødselspengene omregnes ikke i en løpende periode.

5. og 6.

kan jeg ikke ta stilling uten en grundigere vurdering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...