Gå til innhold

Gi meg din mening, vær så snill!

Anbefalte innlegg

Gjest taushetsplikt i dag....
Skrevet

Jobber i et bofellesskap for psykisk utviklingshemmede. Der bor det bl.a. en meget oppegående mann på ca 25 år. Ser egentlig helt vanlig ut. Han har hatt dame, også hun har pykisk utv.hemming. Helt greit.

Nå er han sammen med ei 18 år gammel "vanlig" jente. Foreldrene er ressurssterke personer og jenta egentlig ikke dum...De har sex titt og ofte osv. Foreldrene hennes vet nok ikke om dette forholdet.

Så hva gjør jeg? Og hva tenker denne 18 år gamle jenta? Er dette vanlig?

Gjest pasa20
Skrevet

Tror egentlig ikke det er så mye du kan gjøre, ta det opp med sjefen din, så får h*n evt. gå videre med det....

Skrevet

Så lenge den jenta er over den seksuelle lavalder er det vel ikke no å gjøre ? Hva skulle så det vert og med hvilken hensikt ?

Gjest fortsatt tausehetsplikt
Skrevet

Er vel lite jeg kan gjøre - er jeg som er sjefen, forresten, og som har ansvaret....har noen over meg, ja, jobber i kommunen....

Synes bare det er skremmende at jenta driver på sånn, og skjønner at mannen er veldig fornøyd. Han er forresten umyndiggjort!

Vi får bare fortsette å kjøpe kondomer, og håpe at hun ikke blir gravid....

Gjest ikke sign
Skrevet

Er vel lite jeg kan gjøre - er jeg som er sjefen, forresten, og som har ansvaret....har noen over meg, ja, jobber i kommunen....

Synes bare det er skremmende at jenta driver på sånn, og skjønner at mannen er veldig fornøyd. Han er forresten umyndiggjort!

Vi får bare fortsette å kjøpe kondomer, og håpe at hun ikke blir gravid....

Kjøper dere kondomer for ham? Synes jenta burde fått beskjed om hvordan han er, kanskje hun ikke er klar over det? Vet hun f.eks. at han bor der? Hun blir nok flau om hun får vite det og ikke vet det fra før av.. Kan ikke tro hun er klar over det, men om de ikke bruker tiden sammen til å snakke så...? Vanskelig. Synes egentlig du bør snakke med henne.. siden hun er over 18. Ellers foreldrene?

Gjest taushetsplikten
Skrevet

Kjøper dere kondomer for ham? Synes jenta burde fått beskjed om hvordan han er, kanskje hun ikke er klar over det? Vet hun f.eks. at han bor der? Hun blir nok flau om hun får vite det og ikke vet det fra før av.. Kan ikke tro hun er klar over det, men om de ikke bruker tiden sammen til å snakke så...? Vanskelig. Synes egentlig du bør snakke med henne.. siden hun er over 18. Ellers foreldrene?

Hun er nok klar over hvilken "forfatning" han er i - de er begge oppvokst på samme sted, og har felles omgangskrets...Hvis dette forholdet varer stort lenger, så kommer jeg til å ta en prat med henne. Hvis jeg får inntrykk av at hun ikke skjønner, så kontakter jeg foreldrene, tenker jeg. Ellers så har han ikke lov å handle uten oss, så vi er med og handler kondomer, men han betaler dem selv. Litt innviklet det der, men sender vi med han penger for å kjøpe kondomer så kjøper han noe annet han har lyst på....garantert!

Gjest ikke sign
Skrevet

Hun er nok klar over hvilken "forfatning" han er i - de er begge oppvokst på samme sted, og har felles omgangskrets...Hvis dette forholdet varer stort lenger, så kommer jeg til å ta en prat med henne. Hvis jeg får inntrykk av at hun ikke skjønner, så kontakter jeg foreldrene, tenker jeg. Ellers så har han ikke lov å handle uten oss, så vi er med og handler kondomer, men han betaler dem selv. Litt innviklet det der, men sender vi med han penger for å kjøpe kondomer så kjøper han noe annet han har lyst på....garantert!

Synes det er merkelig om hun vet hvordan han er og så har de et forhold!! Kan det være pga sex? Snakk med henne du.. Tror nok det er best.

Gjest ikkenikk
Skrevet

Kan det være at "hun" utnytter han bare pga sexen ? Kan jo være noe så "uskyldig" som at hun savner noen, og "han" er tilgjengelig.

Ikke alle er "smarte" selv om de er over 18. Jeg ville ha snekket med jenta.

Skrevet

Strengt tatt har du vel ikke lov til å snakke med jenta , da du er nok underlagt taushetsplikt.Du sitter med info som du har tilegnet deg i ditt arbeide og har derfor ikke lov til å gå utenom jobbsituasjon med dette . Selv om han er innen PU og er umyndigjort , har han krav på et privatliv.

Gjest Sectio
Skrevet

Det skremmende her er vel egentlig at det er du som har ansvar for dette mennesket og ikke vet hva som er vanlig eller hva som er til beste for han.

Finnes det ikke en sjef du kan ta det opp med? Eller planleggingsmøter der slike problemer tas opp?

Skrevet

Kan ikke si jeg skjønner problemet. Hun er klar over at han er PU. Hun er over 18 og ved sine fulle fem. Hun vet hva hun går til og vet nok å ta ansvar for å unngå graviditet.

Når det gjelder mannen er han ditt ansvar.

Hvorfor skal du bryte taushetsplikten og fortelle jenta noe hun allerede vet?

Du må snakke med vergen til mannen for å eventuelt få samtykke til at du skal kunne videreføre opplysninger om han. (Eller har han samtykke-kompetanse?)

Hva med et lite "møte" mellom dere 3 om dere absolutt må snakke sammen?

Hva er du egentlig redd for skal gå galt?

Mannen har også rett til et privatliv og et sexliv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...