Gå til innhold

VG idag vedr Seroxat


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest footprints

Hei igjen :)

Fra 1994 (SSRI kom på det norske markedet) og frem til i dag har økningen av dokumenterte tilfeller av angst, depresjoner og fobier økt med 50%.

Er dette tilfeldig???

Markedsføringen under navnet "lykkepille" tilfeldig???

Neppe, og som sagt de finner nye nisjer til stadighet.

Det mest urovekkende med dette er at en depresjon faktisk i de fleste tilfeller går over i løpet av 9 mnd, og kognitiv terapi har en god effekt på depresjon, angst og fobier. Så i stedet for å spise medisiner, som oftest ikke virker før etter 2-3 mnd (og med et uttall bivirkninger), kunne man hjulpet disse menneskene i 9 mnd og depresjonen hadde vært over :) Og ingen seponeringsproblematikk.

De aller fleste gjør heller ikke som anbefalt, altså slutter med SSRI etter 1 år, men de fortsetter fordi de nå er "avhengig" i den forstand at de ikke tørr slutte - da de er redd depresjonen vil vende tilbake eller de frykter bivirkninger ved seponering.

Mao i løpet av 1 år, hvor du med riktig hjelp og terapi kunne kvittet deg med depresjonen, stått i den, lært deg selv og din kropp og kjenne og ikke minst kunne ha innsikt til å takle en tilbakevendende depresjon, så har du i stedet tilført kroppen din noe egentlig "ingen" vet sikkert hva slags skade gjør, ikke lært noe, fått en ny angst, lidd under bivirkninger og sitter igjen på ett preparat du ikke "tørr" kvitte deg med.

Jeg vet hva jeg hadde går for :)

I USA har man et mer passende navn på disse medisinene "mind altering drugs" (sinnsforandrende medikamenter).

Og igjen, vi blir nok ALDRI enige på dette feltet :))

Jeg sier bare: Mennesket vil bedras......

Uten at jeg skjønner sammenligningene dine forøvrig. Vi vet vel hvorfor fly kan fly. At AIDS-pasienter lever ett nogenlunde liv høres ikke som noe argument som har noe i denne tråden og gjøre og at Ibux hjelper deg med hodepinen din er bra. Du trenger ikke Ibux hver dag.

Jeg skjønner at du ikke er i humør til å ta innover deg alvoret i utviklingen i dag og det er jo greit nok. Nyt dagen !!!

Det skal jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Jeg bor Maran-Ata land, dere vet han broder Åge Samuelsen. Liksom broder Åge så er dere to også ganske fornøyelige å høre på da.

Er ikke nedlatende nå, er på godt humør idag så jeg har lov til å trekke litt på smilebåndet.

Hvis verden er en eneste stor prøvekanin og alt går åt skogen en gang hvorfor kan da fly flyve, hvorfor kan AIDS pasienter ha et nogenlunde liv, hvorfor føler jeg mindre tannverk etter en ibux, osv, osv, osv, osv, osv....

Med andre ord, verden går fremmover.

:-)))

Beste hilsner

Ja, jeg har da vel ikke sagt at verden ikke går fremover!

Men for at den skal gå fremover så må det ofres noe på veien. Prøving og feiling heter det!!!! Det kan vi ikke komme utenom. Det som er latterlig er at enkelte leger later som om forskningen er avsluttet når pillen kommer på markedet. DET er tåpelig. Da må det litt prøving og uttesting og korrigeringer til før en får en enda bedre medisin. Så kommer det en ny generasjon pille, og så er det samme balletten igjen. Verden GÅR framover! Men vi kan ikke få fremgang uten at det også er med en del negativt. Hvorfor ikke være mer åpne om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har da vel ikke sagt at verden ikke går fremover!

Men for at den skal gå fremover så må det ofres noe på veien. Prøving og feiling heter det!!!! Det kan vi ikke komme utenom. Det som er latterlig er at enkelte leger later som om forskningen er avsluttet når pillen kommer på markedet. DET er tåpelig. Da må det litt prøving og uttesting og korrigeringer til før en får en enda bedre medisin. Så kommer det en ny generasjon pille, og så er det samme balletten igjen. Verden GÅR framover! Men vi kan ikke få fremgang uten at det også er med en del negativt. Hvorfor ikke være mer åpne om det?

Bilbelte, sykkelhjelm, airbags og ABS bremser redder mange liv. Men noen ganger har det tatt liv eller skadet folk også. Slik er det med alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har da vel ikke sagt at verden ikke går fremover!

Men for at den skal gå fremover så må det ofres noe på veien. Prøving og feiling heter det!!!! Det kan vi ikke komme utenom. Det som er latterlig er at enkelte leger later som om forskningen er avsluttet når pillen kommer på markedet. DET er tåpelig. Da må det litt prøving og uttesting og korrigeringer til før en får en enda bedre medisin. Så kommer det en ny generasjon pille, og så er det samme balletten igjen. Verden GÅR framover! Men vi kan ikke få fremgang uten at det også er med en del negativt. Hvorfor ikke være mer åpne om det?

Verden er full av negative ting, de aller fleste menneskestyrt. Dette er det full åpenhet om, alle vet det. Det er en underforstått samfunnsaksept for negative ting. Sån må det være ellers hadde alt gått ad dundas. Bilkjøring er det mest lysende eksempel på det. Man dør av det, nei forresten enormt mange dør av det! Men likefullt akseptert av sammfunnet.

Beste hilsner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest footprints

Verden er full av negative ting, de aller fleste menneskestyrt. Dette er det full åpenhet om, alle vet det. Det er en underforstått samfunnsaksept for negative ting. Sån må det være ellers hadde alt gått ad dundas. Bilkjøring er det mest lysende eksempel på det. Man dør av det, nei forresten enormt mange dør av det! Men likefullt akseptert av sammfunnet.

Beste hilsner

Jeg tror noen virkelig trenger å finne veien tilbake til hva denne linken i utgangspunktet handlet om *rota seg bort*.

Jeg diskuterer ikke når argumentasjonen ikke har noe som helst med det opprinnelige temaet og gjøre. Det anser jeg som totalt uinteressant.

Men det er jo ofte slik en diskusjon avsluttes når man er tom for gode argumenter da :)

Ikke særlig uvanlig og slett ikke ugjennkjennlig og kalles "usakelig argumentasjon"

Men fortsett gjerne dere .....:)

Ønsker dere å vendet tilbake til temaet, så kommer jeg gjerne tilbake i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noen virkelig trenger å finne veien tilbake til hva denne linken i utgangspunktet handlet om *rota seg bort*.

Jeg diskuterer ikke når argumentasjonen ikke har noe som helst med det opprinnelige temaet og gjøre. Det anser jeg som totalt uinteressant.

Men det er jo ofte slik en diskusjon avsluttes når man er tom for gode argumenter da :)

Ikke særlig uvanlig og slett ikke ugjennkjennlig og kalles "usakelig argumentasjon"

Men fortsett gjerne dere .....:)

Ønsker dere å vendet tilbake til temaet, så kommer jeg gjerne tilbake i diskusjonen.

Joda greit det. Jeg kan komme trekkende med allverdens tall og data vedr. bruk av SSRI preparater. Også nytteverdien pasienter bak disse tallene har av SSRI preparater. Dette utgjør den overlegent store gruppen, tro meg.

Og så kommer du med dine erfaringer og grupper med mennesker som har fått problemer på grunn av SSRI. Like viktige som min gruppe ikke noe tvil om det. Det er bare det at jeg var ikke så off-topic som du trodde. Biler dreper mennesker. Hva gjør vi med det, jo vi bygger nye veier, men biler dreper fortsatt mennesker. Så kan du dra paralellen fra nye veier til at personer med problemer etter SSRI bruk også har rett på hjelp og forståelse.

Når det gjelder de andre kampsakene dine. SSRI for enhvert triviellt lite problem og at SSRI bruk vil gjøre stor skade på meg i fremtiden så ser jeg egentlig på det som et utdebatert emne i et sånt fora som her. Rett og slett fordi du ikke kan dokumenter eller sannsynligjøre på noen måte at det stemmer. Og her kommer det med Maran-Ata og Åge Samuelsen inn. Svovel predikner med løs snipp.

Beste hilsner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Bilbelte, sykkelhjelm, airbags og ABS bremser redder mange liv. Men noen ganger har det tatt liv eller skadet folk også. Slik er det med alt.

Ja, ikke sant! Slik er det. Hadde vært ok om det bare kunne kommet en innrømmelse om at slik er det jo faktisk med feks SSRI også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest footprints

Joda greit det. Jeg kan komme trekkende med allverdens tall og data vedr. bruk av SSRI preparater. Også nytteverdien pasienter bak disse tallene har av SSRI preparater. Dette utgjør den overlegent store gruppen, tro meg.

Og så kommer du med dine erfaringer og grupper med mennesker som har fått problemer på grunn av SSRI. Like viktige som min gruppe ikke noe tvil om det. Det er bare det at jeg var ikke så off-topic som du trodde. Biler dreper mennesker. Hva gjør vi med det, jo vi bygger nye veier, men biler dreper fortsatt mennesker. Så kan du dra paralellen fra nye veier til at personer med problemer etter SSRI bruk også har rett på hjelp og forståelse.

Når det gjelder de andre kampsakene dine. SSRI for enhvert triviellt lite problem og at SSRI bruk vil gjøre stor skade på meg i fremtiden så ser jeg egentlig på det som et utdebatert emne i et sånt fora som her. Rett og slett fordi du ikke kan dokumenter eller sannsynligjøre på noen måte at det stemmer. Og her kommer det med Maran-Ata og Åge Samuelsen inn. Svovel predikner med løs snipp.

Beste hilsner :-)

Hei igjen :)

Jeg har da aldri sagt at jeg ikke vil at de som får skadevirkninger av SSRI ikke skal møtes med forståelse og omsorg, på lik linje med andre som får sykdommer eller andre problemer. Det jeg ønsker er at noen kanskje kan være åpne for at antallet mennesker med skadevirkninger kan begrenses.

Dette gjøres effektivt ved at det opplyses om skadevirkninger og bivirkninger (folk må tros når de forteller om bivirkninger).

En annen ting er at folk ikke, uten å tenke seg om, putter disse pillene i munnen og tror at de løser det meste. De gjør faktisk ikke det. De døyver ting en tid.

Jeg bestrider heller ikke at disse preparatene hjelper mange og at for noen er de livsnødvendige i perioder av livet. Det er ikke det diskusjonen har handlet om fra min side.

For meg handler det om viktigheten av at det finnes terapeuter ved siden av når man starter behandlingen med piller. Det er ikke nok av dem i dag.

Dessuten handler det om å begrense bruken til der det er nødvendig. Ikke bruke de der andre alternativer kan være en bedre løsning. Og ikke la disse gigantfirmaene la deg tro at alt som før var "normalt" nå bør behandles med piller. Dvs ikke la deg rive uhemmet med, men tenk selv. For du vet allerede mye om disse preparatene nå. Og det er ikke jeg som har fortalt deg det.

Det er lenge siden du og jeg ble enige om å være uenige :)

Så bruk SSRI - jeg undervurderer ikke nytteverdien av den hos deg, og regner med at du voksen nok til å ha gjort en selvstendig vurdering i forhold til om det er det beste alternativet for deg eller ikke.

Jeg velger ett liv uten......og regner med at du kan akseptere det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er litt av ein historie det der. da eg begynte på efexor for 2,5 år sia, så tenkte eg meg ein del om først og hadde absolutt anledning til å sei neitakk. eg var klar over bivirkninger ved oppstart osv - men hadde ingen anelse om seponeringsproblematikk. hadde eg visst det, veit eg ikkje om eg hadde begynt.

no veit eg at seponeringa mi skal planlegges NØYE, og den datoen eg har første dag uten eit eineste milligram medisin skal være ein dag der eg har minimum to uker uten avtaler, jobb, skole, etc., for eg regner med store plager (har prøvd seponering ein gang tidligere..). det vil ikkje forbause meg om eg vil bli sengeliggende i ein periode. min noværende fastlege meiner eg skal stå på medisinen fram til eg er i jobb igjen, men det vil eg ikkje. no skal eg skifte fastlege (av andre grunner), og håper på at den nye legen vil være meir enig med meg (og psykologen min). vil helst starte nedtrapping snart, slik at første dag uten medisiner kan bli til våren sånn ca - skal begynne på skole neste høst, vil ha det unnagjort til da...

urk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lese det senere, men tilhører også den gruppen med ufattelig dårlig erfaring med SSRI. Mener selv jeg ikke skulle hatt det. Jeg var ikke deprimert, jeg hadde angst og en sorgreaksjon etter tapet av min bror.

Forsøkte både zoloft og Seroxat. Etter bare ett par dager på Zoloft fikk jeg elektriske støt i hele overkroppen som kulminerte med en enorm hodepine. Ringte legen som sa jeg skulle ta vival. Han hadde ikke hørt at dette kunne skje ved oppstart, men at dette var ett seponeringsproblem. Så kom enorme magesmerter, og så "tankeekkoet". Altså tanker som hang seg opp og repeterte seg. Jeg trodde jeg var i ferd med å bli "gal".

Selvmordstanker kom etter en drøy uke. Jeg har aldri, jeg mener aldri vurdert selvmord i hele mitt liv. Jeg var bare lei meg, sliten og redd. For ett helvete!!!.

Ingen, jeg mener ingen skal få dytte i meg ett slik preparat igjen så lenge jeg er ved mine fulle fem.

Jeg er virkelig glad for at dette rammer ett fåtall av brukerne, altså såkalte sjeldne bivirkninger.

Og jeg var nok absolutt en av de som aldri skulle vært satt på ett SSRI. Jeg hadde ingen depresjon.

Ikke for å skremme noen, mange her inne bruker jo disse preparatene uten de store bivirkningene, men det er viktig at det kommer frem at de kan være farlige, fordi de nå pøses ut på markedet som en "super" løsning på alt. De er ikke det!!! De er ikke en løsning, men en krykke for noen i en periode man kanskje ikke finner helt veien alene. Tilleggsbehandling bør være ett "must". Altså terapi i en eller annen form.

Hei, jeg har lest innlegget ditt og synes det er veldig interessant. Vi holder på å gjøre research på bivirkninger av SSRI her i helsemagasinet PULS i Nrk, og vil gjerne ha kontakt med deg for å høre mer om dine erfaringer. Kan du ta kontakt på [email protected] er det kjempefint.

Hilsen Kjersti Mo, reporter i PULS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et tips bare..

Hei, jeg har lest innlegget ditt og synes det er veldig interessant. Vi holder på å gjøre research på bivirkninger av SSRI her i helsemagasinet PULS i Nrk, og vil gjerne ha kontakt med deg for å høre mer om dine erfaringer. Kan du ta kontakt på [email protected] er det kjempefint.

Hilsen Kjersti Mo, reporter i PULS

Har brukt SSRI i mange år, har aldri hatt noe særlig bivirkninger(kun ved oppstart og slikt).

Ikke gått opp heller noe i vekt, som så mange klager på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...