Gå til innhold

Heshet/stemmesvikt etter fødsel

Anbefalte innlegg

Gjest SivCook

Etter fødsel i januar (2000) har jeg hatt problemer med heshet. Hesheten ble først utløst da jeg forlot sykehuset og kom ut i frisk luft. Det var da vinter og kaldt.

I begynnelsen var hesheten veldig påtagende og merkbar, men har i den senere tid blitt utjevnet, eller så har jeg bare blitt vant til det.

Jeg har ingen problemer med å svelge, men jeg må anstrenge meg når jeg snakker. Stemmebåndene blir anspente hvis jeg snakker mye, dvs at jeg merker at musklene rundt halsen blir strammere på slutten av dagen.

Til tider så forsvinner stemmen min helt, og dette er da særlig når jeg kommer ut i frisk luft, eller endrer omgivelser der luften er forskjellig, f.eks bilen.

Jeg skrek veldig mye under fødselen, det eneste jeg mottok av smertestillende/

smertedrivende ved fødselen var lystgass, og dette brukte jeg temmelig mye av, såpass mye at jeg ble kvalm og kastet opp (ca. 3 ganger).

Jeg har tatt obligatoriske, og utvidede prøver hos legen, men prøvene har ikke kunnet gi noen svar.

Jeg har også prøvd en Homeoepat. Her fikk jeg øre akupunktur, sone-terapi og medisiner. Dette har hjulpet litt, men da jeg sluttet med dette, har det blitt som før.

Jeg har hørt at stemmen skal bli mørkere etter en fødsel, men det er vil ikke meningen at man skal gå rundt og høres ut Joe Cocker, vel det ikke så ille, men man kan vel heller si at det ligger nærmere den hesheten en litt kraftig forkjølelse kan forårsake.

Jeg er 25 år gammel, ikke røyker, lider verken av allergi eller astma, eller noen andre former for kroniske sykdommer.

Hilsen fortvilet og hes!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11537-heshetstemmesvikt-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære SivCook.

Jeg vil anbefale time hos ØNH spesialist som undersøker stemmebåndene dine med et eget instrument. Det kan hende du fikk en mekanisk skade etter overanstrengelsen under fødselen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...