Gå til innhold

Hundeutstilling-Hvordan komme i gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en tre år gammel hund og har enda ikke vert på noen utstillinger eller noe av den slags. Men har tenkt på det noen ganger. Men hvordan komer man i gang med det? Må hunden ha noe opptrening på forhånd, lære å gå på slik riktig måte osv..? Hvor finner jeg utstillingene? Finner jeg noe informasjon på internet?

Hilsen litt dum

Skrevet

Vi bare møtte opp. Du får masse tips av de andre deltagerne, om hvordan hunden skal gå og sånn. Nå har vi en rase som ikke krever heldagsbehandling hos hundefrisør og denslags før utstilling da, det gjør det jo lettere.

Kontakt norsk kennelklubb og få adressen til klubben for din hunderase. De har oversikt over utstillinger.

Og ikke ta det så alvorlig. Vi har vært på noen utstillinger, tror ikke vi har fått kommentar for den samme "feilen" to ganger. Hver dommer finner noe nytt, og vi har hele premiespekteret. Subjektive greier tydeligvis.

Skrevet

Vi bare møtte opp. Du får masse tips av de andre deltagerne, om hvordan hunden skal gå og sånn. Nå har vi en rase som ikke krever heldagsbehandling hos hundefrisør og denslags før utstilling da, det gjør det jo lettere.

Kontakt norsk kennelklubb og få adressen til klubben for din hunderase. De har oversikt over utstillinger.

Og ikke ta det så alvorlig. Vi har vært på noen utstillinger, tror ikke vi har fått kommentar for den samme "feilen" to ganger. Hver dommer finner noe nytt, og vi har hele premiespekteret. Subjektive greier tydeligvis.

gå inn på hundesport sidene, kan ikke adressa dit, men du finner sikkert linker på nkk.no sine sider.

der har jeg fått printet ut om ting som har med utstilling å gjöre. (ny i ringen heter det)

lykke til :)

Skrevet

www.nkk.no

Når det gjelder utstillinger er det greit å lese hvordan det foregår på forhånd -sånn i grove trekk. Spør NKK om de kjører kurs i ringtrening eller du kan spørre i din raseklubb. Det er mange med kunnskap om dette i raseklubbene.

Utstilling må kanskje planlegges mhp pelsstell. (Ihvertfall når man har Schnauzer sånn som meg), og påmeldingsfrister er som hovedregel 1mnd før utstillingen. Utstillinger koster 250-280kr pr hund stort sett.

En ting som kan være lurt er å dra på en utstilling med hunden din bare for å se på og se hvordan ting foregår, hva som skjer i ringen, hvordan de løper og stiller opp bikkja i ringen osv. Hunden tar du med som miljøtrening. Husk vaksinasjonsbevis! Det må du ha med selv om du ikke skal stille ut.

Bor du i Oslo så er det utstilling på Bjerke nå til helga. NKK sine utstillinger er de største, men har ikke valpeshow.

http://www.nkk.no/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...