Gå til innhold

Fastlegen min er en tulling - trenger råd NHD!


Gjest ST77

Anbefalte innlegg

Jeg er 23 år gammel, og har skjønt de siste år at jeg faktisk har gått og vært deprimert siden jeg var ca. 10 år. Min bror tok livet av seg da jeg var 14, han 18, naturligvis en traumatisk opplevelse, og i tillegg er min mor depressiv, har angst og tvangsnevroser. Jeg innså for to år siden at jeg trenger hjelp selv, da hverdagen er VELDIG slitsom i blant. Jeg fikk da foreskrevet Cipramil fra min fastlege, og beskjed om å komme tilbake tre uker etter. Eterpå fikk jeg oppfølging én gang hver/ annenhver måned. Jeg så det ikke selv da det sto på, men jeg ble noe "manisk" og ukritisk av medisinen. Dette førte bl.a. til at jeg var utro mot min samboer, noe jeg prinsipielt ALLTID har vært veldig mot, og jeg føler meg dermed nå i ettertid veldig utro også mot meg selv. Jeg har nå hatt et opphold med Cipramil i et halvt år, men er nå veldig sliten og deprimert igjen. (Utroskapen min ble forøvrig en besettende tvangstanke i løpet av høsten, så jeg MÅTTE fortelle det til min samboer. Gjør ikke saken bedre...) Min fastlege blåser av min bekymring om å bli "ukritisk" igjen, og har nå sendt meg hjem med resept på Cipramil og beskjed om å komme tibake 22. desember. Jeg spurte også om han kunne henvise meg til psykiater, og han sa motvillig at det kunne han jo prøve, men skjønte ikke hva jeg mente en psykiater kunne gjøre som ikke han kan!

Hva gjør jeg????????? Jeg er mildt sagt fortvilt og redd! Er det jeg som tuller når jeg tror den ukritiske innstillingen kan ha skyldtes medisinen, eller...? Det er jo ikke så gøy å være sliten, ukonsentrert og full av besettende tanker heller, så... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!!! Vær så snill; gi meg råd!!!!

(Dette vart noko langt gitt - imponerande om nokon har kome seg hithen...! :o)

PS. Jeg er en ressurssterk person og føler at legen min tror at jeg dermed klarer alt på egen hånd! Jeg er så sliten av det.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tulling, men ikke lege

Har igrunnen bare lest overskriften din...

Men de fleste leger er vel tullinger, særlig psykiatere, de er ofte mer gærne enn pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Din sykehistorie og din slektshistorie gjør det sannsynlig at du kan ha en bipolar lidelse. (tidligere kalt manisk depressiv lidelse)

Din mani _kan_ha blitt utløst av Cipramil, men den _kan_ også ha kommet uansett.

2. Jeg synes det er rimelig at alle som kan ha denne lidelsen får en utredning hos psykiater.

Denne vil vurdere både diagnose og behandling inkl. den medikamentelle. Det kan være aktuelt med stemningsstabiliserende (forebyggende) medisin mot nye svingninger. Dette er slikt som Litium, Tegretol, Orfiril og Lamictal.

3. Når utredning og behandling er vurdert at psykiater, kan du godt følges opp av allmennlegen din. Denne bør konferere med psykiateren fra tid til annen.

4. Jeg synes ikke dette var så på jordet at fastlegen din fortjener den betegnelsen du har gitt i overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...