Gå til innhold

Plast på 6-årsjeksler


Gjest Tatjana

Anbefalte innlegg

Gjest Tatjana

Min 6-åring fikk i høst lagt plastbelegg på 6-årsjekslene i overkjeven. Det var ikke hull i dem, tannlegen sa hun likte å gjøre dette fordi jekslene er ruglete og vanskelig å holde rene. Dette var svært traumatisk for 6-åringen, hun gråt i flere timer etterpå. Nå sier hun at hun aldri vil gå til tannlegen mer.

Tannlegen sa de skulle kalle oss inn til ny time på våren for å legge plast på jekslene i underkjeven. Min 6-åring snakker ofte om dette, og det ender med gråt hver gang. Jeg har mest lyst til å avslå denne timen, for jeg er redd dette er noe som vil gi henne tannlegeskrekk for livet. Vi er nøye med tannpussen, det er bestandig en av oss foreldre som pusser tennene, og vi bruker tanntråd og fluortabletter.

Er det vanlig å dekke 6-årsjeksler med plast? Er det nødvendig? Kan jeg nekte dem å gjøre dette på de to siste jekslene, med god samvittighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei Tatjana.

Disse jekslene er av og til slik at det meget lett blir hull i dem. Da kan slik plast som legges nesten overfladisk i tannen ha en meget god effekt og hindre hull i fremtiden.

Behandlingen er adskillig mindre dramatisk enn å måtte borre omfattende siden.

Man bør alltid vurdere behandlingsalternativer opp mot hverandre. Angst for tannbehandling bør være en faktor man skal vurdere om dette skal skje igjen senere.

Dersom den lille pasienten får gå til tannlegen og la seg kontrollere uten at noe dramatisk skjer vil dette kunne holde situasjoen under kontroll og hjelpe til med forståelsen av at et tannlegebesøk slett ikke er så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...