Gå til innhold

Du som tror på astrologi - Les dette!

Anbefalte innlegg

Dette er et apropos til tråden nedenfor, hvor flere bekjenner å tro på astrologien...

Det er intet annet enn uvitenhet/godtroendehet som får folk til å kjøpe astrologiske teorier.

Et hovedprinsipp i astrologien er som kjent solens vandring gjennom dyrekretsen (de 12 stjernetegn). Problemet for astrologene er imidlertid at jordas akse beveger seg, noe de ikke visste for 1800 år siden da astrologien ble skapt. Dermed ser ikke himmelen lik ut idag.

Solen passerer gjennom 13 sternetegn - det 13. tegnet er slangebæreren. Dette vet alle som har interesse for ASTRONOMI (merk dere forskjellen...).

Dette gjør altså at du slett ikke er født i det stjernetegnet du tror.... men som regel i tegnet før!

Solen er heller ikke like lenge i hvert tegn. F.eks. varer skorpionen bare en uke...

Dersom det er interesse for det, skal jeg gjerne legge ut de nøyaktige datoene!

En fransk statistiker satte inn en avisannonse der han tilbød gratis, personlig horoskop. Han fikk respons fra 150 mennesker. Etter at han hadde sendt hver av dem nøyaktig den samme informasjonen, spurte han dem hvor nøyaktig beskrivelsen passet. Nittifire prosent sa at de kjente seg igjen... - samtlige hadde mottatt horoskopet til en massemorder!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116863-du-som-tror-p%C3%A5-astrologi-les-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

polly1365380357

Godt innlegg! Men det er vel som å helle vann på gåsa - de som lar seg blende av slik humbug avviser alle bevis for at det ikke holder mål.

Festlig om massemorderhoroskopet - og det er helt sikkert slik at det astrologene skriver passer for de fleste slik at "de kjenner seg igjen"!

Ulv I Faarikaal

Verdenskjent er vel TV-programmet hvor bl a en meget kjent engelsk astrolog astrolog fikk i oppgave å intervjue 12 mennesker født i ulike stjernetegn. Han skulle plassere disse i riktig tegn. Han kunne spørre om alt unntatt fødseldato og stjernetegn.

Han skulle få 10.000 £ hvis han greide 4 riktige. Grunnen til kravet om så få riktige er at når han plasserer en feil så vil det bli to feil, fordi den plassen da er opptatt og det riktige kan ikke få rikig plass.

Han brukte 5 timer og greide ikke plassere noen riktig. Han ble meget overrasket og skuffet selv.

Gjest CatePus

Men er det ikke litt rart da, at man noen ganger kan "gjette" noens stjernetegn utifra deres væremåte? Folk født i tvillingene, for eksempel, er ganske lett gjenkjennelige, synes jeg. Spesielt fordi de er så pratsomme og rastløse.

Tilfeldigheter?

Annonse

Ulv I Faarikaal

Men er det ikke litt rart da, at man noen ganger kan "gjette" noens stjernetegn utifra deres væremåte? Folk født i tvillingene, for eksempel, er ganske lett gjenkjennelige, synes jeg. Spesielt fordi de er så pratsomme og rastløse.

Tilfeldigheter?

Jeg har lest en tykk bok om astrologi og lest alle karakteristikker. Tre passet ca 50% på meg, men ingen var mitt stjernetegn !

Tilfeldigheter?

Joda. Men jeg tror at enkelte mennesker er så opphengt i stjernetegn at de nærmest tilpasser seg stjernetegnet sitt.

De ønsker med andre ord å være typisk kreps eller typisk løve - og dermed blir de det.

Gjest CatePus

Joda. Men jeg tror at enkelte mennesker er så opphengt i stjernetegn at de nærmest tilpasser seg stjernetegnet sitt.

De ønsker med andre ord å være typisk kreps eller typisk løve - og dermed blir de det.

Ja, noen går rundt og skryter på seg egenskaper de aldeles ikke har, fordi de har lest det i en bok om astrologi.

Så er det jo dette med at man ikke bare kan ta hensyn til tegnet man er født i, man må regne ut ascendanten sin og det ene og det andre.

Men du kunne jo heller ikke være objektiv i den sammenhengen...?

Hvem er det som er objektiv i en slik sammenheng?

Det er i hvert fall ikke de som tror på astrologi....

Les hva Juneau skriver, for det er mye sannhet i det.

Mennesket "elsker" å la seg lure av det "uforståelige". Det er en av grunnene til at det finnes så mange religiøse.

Gjest CatePus

Mennesket "elsker" å la seg lure av det "uforståelige". Det er en av grunnene til at det finnes så mange religiøse.

Klart det! Når man ikke selv har kontroll over sakene, så er det ganske behagelig å innbille seg at snille, høyere makter har det.

Ulv I Faarikaal

Det er vel også en av grunnene til at "mystisk og uforståelig fotsoneterapi" er så mye mer attraktivt enn "vanlig og kjedelig fotmassasje" ?

Alle disse mystiske religionene inkl homøopati og astrologi er mye mer spennende enn samtaleterapi og "livssituasjonsanalyser" som utføres av profesjonelle.

En psykolog jeg kjenner utførte en en enkel psykolanalyse på meg, det var meget behagelig og gjorde meg mye lettere til sinns. Han sier det er jeg selv som setter i gang prosesser i hjernen som binger orden på tanker og prosesser via disse enkle samtalene.

Veldig enkelt sagt:

god orden i hodet er en forutsetning for god søvn som er en forutsetning for neste dags orden i hodet osv. Ikke noe hokuspokus.

Jeg ble karakterisert helt frisk i hodet, men alle mennesker trenger avreagering og samtaler med "seg selv" og andre. Man trenger ikke noe mystisk og uforklarig for å fungere, bare litt innsikt i seg selv og noen enkle prinsipper og håndgrep (forutsatt at man er ellers frisk).

Annonse

Dette er noe gammelt vrøvl som astronomene i alle tider har slått i hodet på astrologer, fordi astronomene ønsker å være litt høyaktningsverdige vitenskapsfolk, det har de ikke klart, og da blir astrologene deres hovedfiender, fordi astronomene gjerne vil ha verdensrommet for seg selv...

Tilbake står alltid astrologien med masse forbløffende presise speilbilder av menneskers personlighet basert på fødested og nøyaktig fødselstidspunkt. Det kan ikke astronomer ta fra de.

Astrologien er spennende, selv om ikke den kan "bevises".

Og da snakker jeg IKKE om ukebladshoroskoper.

Det er vel også en av grunnene til at "mystisk og uforståelig fotsoneterapi" er så mye mer attraktivt enn "vanlig og kjedelig fotmassasje" ?

Alle disse mystiske religionene inkl homøopati og astrologi er mye mer spennende enn samtaleterapi og "livssituasjonsanalyser" som utføres av profesjonelle.

En psykolog jeg kjenner utførte en en enkel psykolanalyse på meg, det var meget behagelig og gjorde meg mye lettere til sinns. Han sier det er jeg selv som setter i gang prosesser i hjernen som binger orden på tanker og prosesser via disse enkle samtalene.

Veldig enkelt sagt:

god orden i hodet er en forutsetning for god søvn som er en forutsetning for neste dags orden i hodet osv. Ikke noe hokuspokus.

Jeg ble karakterisert helt frisk i hodet, men alle mennesker trenger avreagering og samtaler med "seg selv" og andre. Man trenger ikke noe mystisk og uforklarig for å fungere, bare litt innsikt i seg selv og noen enkle prinsipper og håndgrep (forutsatt at man er ellers frisk).

Det er jeg veldig enig med deg i.

Og for noen kan religion, astrologi eller homeøpati fungere som denne "katalysatoren" - uten at det ligger noe mystisk eller uforklarlig bak det.

Ulv I Faarikaal

Dette er noe gammelt vrøvl som astronomene i alle tider har slått i hodet på astrologer, fordi astronomene ønsker å være litt høyaktningsverdige vitenskapsfolk, det har de ikke klart, og da blir astrologene deres hovedfiender, fordi astronomene gjerne vil ha verdensrommet for seg selv...

Tilbake står alltid astrologien med masse forbløffende presise speilbilder av menneskers personlighet basert på fødested og nøyaktig fødselstidspunkt. Det kan ikke astronomer ta fra de.

>>Dette er noe gammelt vrøvl som astronomene i alle tider har slått i hodet på astrologer, fordi astronomene ønsker å være litt høyaktningsverdige vitenskapsfolk, det har de ikke klart, og da blir astrologene deres hovedfiender, fordi astronomene gjerne vil ha verdensrommet for seg selv...

Litt paranoid kanskje...

>>Tilbake står alltid astrologien med masse forbløffende presise speilbilder av menneskers personlighet basert på fødested og nøyaktig fødselstidspunkt. Det kan ikke astronomer ta fra de.

Det der finnes ikke dokumnentasjon for at stemmer. En myte. Det finnes bøker som avslører de latterlig enkle prinsippene.

>>Astrologien er spennende, selv om ikke den kan "bevises".

Eneste som er spennende er om de som tror på det tar hensyn til spådommene og handler deretter, håper ikke det. Hitler fikk ikke riktige spådommer, noen millioner døde.

>>Og da snakker jeg IKKE om ukebladshoroskoper.

Det fins ingenting som tyder på at horoskoper og disses prinsipper stemmer med virkeligheten.

Man kan bare stille et konkret spørsmål til en astrolog, og man får et så svende svar at det minner om et orakel. Ja og nei svar om framtida fås ikke, og er ikke mulig å få.

- ""Dette er noe gammelt vrøvl som astronomene i alle tider har slått i hodet på astrologer,""

_

Gammelt vrøvl sier du? Mener du at Slangebæreren er oppspinn? Jeg garanterer at den er 100% reell... og dette fører til en forskyvning av stjernetegnet for de fleste.

-""...fordi astronomene ønsker å være litt høyaktningsverdige vitenskapsfolk, det har de ikke klart,"...

_

Ho ho... du får meg nesten til å le! Du må være en av ekstremt få som mener at astrologer er høyverdige vitenskapsfolk, og astronomer ikke! Fakta taler for seg selv.

Du vet sikkert at astrologene la/legger vekt på planetenes stilling, og at hver planet ble gitt bestemte egenskaper. Saturn og Mars ble betraktet som ondskapsfulle planeter, mens Venus og Jupiter ble oppfattet som gode og snille. Til gjengjeld spilte og spiller planetene Neptun, Uranus og Pluto ingen rolle for astrologene.

Hvorfor? Fordi man for 2000 år siden ikke visste at de eksisterte! For våre dagers astrologer eksisterer de ganske enkelt ikke i dag heller. Pussig....

_

-""Tilbake står alltid astrologien med masse forbløffende presise speilbilder av menneskers personlighet basert på fødested og nøyaktig fødselstidspunkt. ""

_

Nok en gang - dette er vrøvl og vås. Folk vil oppfatte et horoskop basert på nøyaktig tid og sted for fødsel, som veldig personlig og derfor troverdig. Det er alltid overveiende positive egenskaper i et horoskop, og mennesker identifiserer seg selvsagt alltid lett med vakre ord om dem selv, og blir svært mottagelige.

Folk vil bedras.

Hadde vært moro og sett de datoene du snakker om!

For meg er astrologi intet mer enn "selskaps-moro", men vet jo at mange føler beskrivelsene av "sitt" stjernetegn passer.

Her er datoene for når solen passerer gjennom de respektive stjernebildene:

Steinbukk 20 jan - 16 feb

Vannmann 17 feb - 12 mars

Fiskene 13 mars -19 april

Væren 20 april 14 mai

Tyren 15 mai - 21 juni

Tvillingene 22 juni -21 juli

Krepsen 22 juli -11 aug

Løven 12 aug - 17 sept

Jomfruen 18 sept 31 okt

Vekt 1 nov -23 nov

Skorpion 24 nov - 30 nov

Slangebæreren 1 des - 18 des

Skytten 19 des -19 jan

>>Dette er noe gammelt vrøvl som astronomene i alle tider har slått i hodet på astrologer, fordi astronomene ønsker å være litt høyaktningsverdige vitenskapsfolk, det har de ikke klart, og da blir astrologene deres hovedfiender, fordi astronomene gjerne vil ha verdensrommet for seg selv...

Litt paranoid kanskje...

>>Tilbake står alltid astrologien med masse forbløffende presise speilbilder av menneskers personlighet basert på fødested og nøyaktig fødselstidspunkt. Det kan ikke astronomer ta fra de.

Det der finnes ikke dokumnentasjon for at stemmer. En myte. Det finnes bøker som avslører de latterlig enkle prinsippene.

>>Astrologien er spennende, selv om ikke den kan "bevises".

Eneste som er spennende er om de som tror på det tar hensyn til spådommene og handler deretter, håper ikke det. Hitler fikk ikke riktige spådommer, noen millioner døde.

>>Og da snakker jeg IKKE om ukebladshoroskoper.

Det fins ingenting som tyder på at horoskoper og disses prinsipper stemmer med virkeligheten.

Man kan bare stille et konkret spørsmål til en astrolog, og man får et så svende svar at det minner om et orakel. Ja og nei svar om framtida fås ikke, og er ikke mulig å få.

Ulv skriver:

"Eneste som er spennende er om de som tror på det tar hensyn til spådommene og handler deretter, håper ikke det."

Nå må du ikke blande sammen spåkoner og astrologer. Astrologer har alltid hevdet at astrologien kun gir speilbilder og bekreftelser på personligheter og hendelser.

Spåkoner driver med noe helt annet.

- ""Dette er noe gammelt vrøvl som astronomene i alle tider har slått i hodet på astrologer,""

_

Gammelt vrøvl sier du? Mener du at Slangebæreren er oppspinn? Jeg garanterer at den er 100% reell... og dette fører til en forskyvning av stjernetegnet for de fleste.

-""...fordi astronomene ønsker å være litt høyaktningsverdige vitenskapsfolk, det har de ikke klart,"...

_

Ho ho... du får meg nesten til å le! Du må være en av ekstremt få som mener at astrologer er høyverdige vitenskapsfolk, og astronomer ikke! Fakta taler for seg selv.

Du vet sikkert at astrologene la/legger vekt på planetenes stilling, og at hver planet ble gitt bestemte egenskaper. Saturn og Mars ble betraktet som ondskapsfulle planeter, mens Venus og Jupiter ble oppfattet som gode og snille. Til gjengjeld spilte og spiller planetene Neptun, Uranus og Pluto ingen rolle for astrologene.

Hvorfor? Fordi man for 2000 år siden ikke visste at de eksisterte! For våre dagers astrologer eksisterer de ganske enkelt ikke i dag heller. Pussig....

_

-""Tilbake står alltid astrologien med masse forbløffende presise speilbilder av menneskers personlighet basert på fødested og nøyaktig fødselstidspunkt. ""

_

Nok en gang - dette er vrøvl og vås. Folk vil oppfatte et horoskop basert på nøyaktig tid og sted for fødsel, som veldig personlig og derfor troverdig. Det er alltid overveiende positive egenskaper i et horoskop, og mennesker identifiserer seg selvsagt alltid lett med vakre ord om dem selv, og blir svært mottagelige.

Folk vil bedras.

Du skriver:

"Du må være en av ekstremt få som mener at astrologer er høyverdige vitenskapsfolk, og astronomer ikke"

Jeg har aldri hevdet at astrologer vitenskapsfolk.

Presisjonen i et horoskop, har jeg erfart flere ganger, og som skeptiker så blir jeg i blant ganske forbløffet. Så får du si hva du vil om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...