Gå til innhold

Prostatakreft med spredning til skjelettet

Anbefalte innlegg

kastanje1365380563

Min far, 71 år fikk diagnosen prostatakreft av snill type i 1995. I juli 2003 fikk han vite at kreften som i mellomtiden hadde blitt ondartet hadde spredd seg til skjelettet med metastaser rundt omkring i hele skjelettet. I august 2003 begynte han å få store smerter og går nå på morfin pluss annen smertestillende medisin mellom morfindosene. Han skal nå begynne med strålebehandling. Mitt spørsmål er: Vil strålebehandlingen minske metastasene eller er den bare smertelindrende? Hvor lenge kan man regne med å leve etter å ha fått en slik diagnose ? Hvordan kan man regne med at sykdommen vil utvikle seg ?

Er takknemlig for svar

Fortsetter under...

Jeg vil først understreke at jeg er ikke lege, jeg kan ikke svare på prognosen for sykdommen. Men som sykepleier i hjemmesykepleien gjennom noen år, er mitt råd: Sørg for at han har en lege som stiller opp skikkelig. Smertelindring er første bud. Trolig prøver de å stråle ned metastasene som ledd i smertebehandlingen. Når metastasene blir mindre, klemmer de på nerver og annet i mindre grad. Har din far en ok lege, kan du jo bli med ham eller ta en telefon til vedkommende og høre hvordan situasjonen er forventet fremover for din far. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...