missa Skrevet 5. desember 2000 Del Skrevet 5. desember 2000 Hei. Jeg er en kvinne på 40 år. Har i løpet av den siste tiden vært sterkt plaget av migrene. Jeg fikk migrene i 14 års alderen, med anfall som førte til store synsforstyrrelser, brekninger, vansker med taleevnen og vansker med å koordinere armer og bein. Etter en times søvn var anfallet over, og kun en sterk hodepine var igjen. Denne hodepinen kunne vare et par dager. Migrenen forsvant tidlig i tenårene, og jeg har hatt svært få anfall av migrene siden den gangen. Sist sommer fikk jeg igjen ofte migreneanfall med samme type anfall som i tenårene. Ble fullstendig satt ut av spill, fordi anfallene var så kraftige. Tok kontakt med legen og fikk medisinen Imigran, både i pilleform og nesespray. I tillegg forsøker jeg å registrere anfallene og forsøker også å finne ut om det er spesielle årsaker til at de kommer. Jeg har vært sykemeldt fra jobben siden september, både på grunn av følelsen av utbrenthet og på grunn av stadige migreneanfall. Jeg driver en del med fysisk aktivitet, trener mellom 6-8 timer i uken. Treningen fører til at jeg tar meg helt ut, og jeg har lagt merke til at anfallene ofte kan komme etter treningsøktene. Det jeg da lurer på, er om anfallene kan komme av innsnevringer i blodårer med de konsekvenser at det blir en mangelfull surstofftilførsel til hjernen. I tilfelle, går det an å få undersøkt dette, og kan det medføre fare for hjerneslag ved fysiske anstrengelser. Jeg gjør også oppmerksom på at jeg inntar Seroxat, 20 mg daglig. Jeg vet at det påvirker serotoninnivået i hjernen. Kan anfallene ha noe med inntak av Seroxaten og gjøre. Jeg har inntatt Seroxat i en periode på tre år, men kan ikke se at de tiltagende migreneanfallene begynte i det øyeblikket jeg begynte med Seroxaten. Likevel, jeg nevner det. Jeg bruker ellers ingen andre medisiner. Håper å få svar på dette, da dette engster meg litt vel mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11765-migrene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 5. desember 2000 Del Skrevet 5. desember 2000 Kjære missa ! Vi mener bestemt at migrene IKKE kommer av innsnevringer i blodårene til hjernen, og man får ikke hjerneslag grunnet manglende oksygentilførsel grunnet migrene. Det er derfor ikke økt fare for hjerneslag i tilslutning til fysisk anstrengelse. Derimot er det en meget lett økt risiko for hjerneslag hos kvinner som har migrene med aura (slik du har; synsforstyrrelsene osv.) hvis man samtidig røyker eller bruker P-piller. Men altså ikke i tilslutning til fysisk trening (snarere tvert imot). Vi tror heller ikke at Seroxat øker tendensen til migreneanfall, igjen er det snarere tvert imot - dog mest sannsynlig ingen sammenheng i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11765-migrene/#findComment-59300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.