Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi vil ikke se være barn i trange topper,bare mager og hoftebukser.

Kjøpepressset er enormt! Barn helt nede i barneskolsen er svært motebevisste.

Ikke alle foreldre har økonomi til å kle barna etter siste mote,noe som kan føre til mobbing!

Skjønner ikke hvorfor en ikke kan innføre skoleuniform og dermed få bort en del av feks mobbingen.

Jeg ser helt klart bare fordeler med skoleuniform!!

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117817-innf%C3%B8r-skoleuniform/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• serendipity

5

• Dorthe

4

• salome

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Mobbing blandt barn skjer jo på langt nær bare i skolesammenheng. Tror ikke at problemet blir særlig mindre av at barna kler seg likt på skolen (da finner de andre ting å mobbe for). Dessuten er det jo fritid etter skolen, og da er mulighetene for mobbing også like mye tilstede.

Selv om jeg ikke er imot skoleuniform, så tror jeg desverre ikke det vil ha den helt store innvirkningen på mobbing, eller kjøpepress på foreldrene.

Gjest piolisemin

Har nettopp selv skrevet et innlegg om barn og moteklær.

Og jeg mener da som deg,at klær i seg selv kan føre til mobbing.

Og jeg vet at ikke alle har muligheter til å følge opp .

Så jeg mener det burde være et bra alternativ.

Da stilte alle barn likt ,og man kunne begynne å legge vekt på andre ting hos hverandre,enn hvordan de går kledd.

Gjest piolisemin

Mobbing blandt barn skjer jo på langt nær bare i skolesammenheng. Tror ikke at problemet blir særlig mindre av at barna kler seg likt på skolen (da finner de andre ting å mobbe for). Dessuten er det jo fritid etter skolen, og da er mulighetene for mobbing også like mye tilstede.

Selv om jeg ikke er imot skoleuniform, så tror jeg desverre ikke det vil ha den helt store innvirkningen på mobbing, eller kjøpepress på foreldrene.

Jeg tror nok likvel det hadde begrenset seg litt mer i skoletiden.

Og det er nettopp denne tiden som er mest sårbar for barn.

De har jo ikke noe valg om de vil gå på skolen eller ei.Har inntrykk av at det i størst grad foregår på skolen.

Men som du sier barn finner jo alltid på andre ting å mobbe for.

Gjest helt enig

Jeg er helt enig med deg i det !!!

For noen år siden her, ble foreldrene samlet til et møte, sakslisten bestod kun av ett punkt; Adidas-klær.

De barna som ikke hadde Adidas-klær ble mobbet !

Så foreldrene fikk beskjed om å kle barna sine i "nøytrale klær" for å få slutt på mobbingen.

Så jeg er helt enig i at skoleuniform hadde løst endel problemer.

Jeg tror nok likvel det hadde begrenset seg litt mer i skoletiden.

Og det er nettopp denne tiden som er mest sårbar for barn.

De har jo ikke noe valg om de vil gå på skolen eller ei.Har inntrykk av at det i størst grad foregår på skolen.

Men som du sier barn finner jo alltid på andre ting å mobbe for.

Tror det er noe naivt å tro at det rette stedet å begynne er med klærne. De som mobber har jo behov for å hevde seg, og det behovet vil de ha uansett om de har like klær som "ofrene". Da vil bare finne på andre og om mulig værre ting.

Ja, jeg er enig i at barn er sårbare i skoletiden, og at de ikke har noen mulighet til å "unnslippe". Men det vil jo være veldig trist å måtte holde seg rundt husveggene hele dagen etter skolen også.

Jeg syntes skoleuniform er en god idè fordi det drar fokuset vekk fra klær osv, som mange er opptatt av. Men for å bekjempe mobbing tror jeg ikke det vil ha noen særlig stor effekt.

Annonse

Gjest Humlepungen

Jeg er veldig enig med deg. Skoleuniform ville bedret flere ting. Ikke bare ville det lettet presset på ungdommen både når det gjelder å ha kule eller "sexy" klær, men det ville også lettet presset på foreldrene. Ikke alle har like god råd til å kjøpe klær til barna sine. Kjøpepresset er veldig stort!

Men hva vil det koste ? Med det varierende været vi har i løpet av året, måtte uniformen bestå av mange plagg.

Foreldre med dårlig råd må da kjøpe dette i tillegg til andre klær, for barna må jo ha klær i fritiden også. Dermed blir det enda mindre penger til "vanlige" klær.

Og som det allerede er blitt sagt: Barn finner alltid noe å mobbe for. Det er viktigere å styrke barnets personlighet, slik at det kan motstå mobbing, enn å legge vekten på ytre ting.

Gjest piolisemin

Jeg er veldig enig med deg. Skoleuniform ville bedret flere ting. Ikke bare ville det lettet presset på ungdommen både når det gjelder å ha kule eller "sexy" klær, men det ville også lettet presset på foreldrene. Ikke alle har like god råd til å kjøpe klær til barna sine. Kjøpepresset er veldig stort!

og så slapp vi denne ekstra tiden om morgenen med diskusjoner om hva barna skal ha på seg.

Sjelden at min 4 åring f.eks er enig i mitt valg av dagens klesdrakt.

Så ender det opp med at hun selv går i skapet og finner et eller annet upassende antrekk,som hun selv synest er veldig pent...

Jeg har en følelse av at verden ikke er så enkel. Jeg mener å ha lest at erfaringer fra f.eks. England viser at det blir _enda_ viktigere å vise fram de kule klærne sine på fritiden. Altså minker ikke mote- og kjøpepresset, men klærne blir mindre brukt, siden de må ha noe annet på skolen.

Man måtte i så fall definere en veldig "avslappet" uniformvariant. Mobbingen dempes neppe av at alle er nødt til å gå i plagg som bare passer til f.eks. høye, slanke barn. Er man litt rund en periode - som et barn godt kan være uten at det er snakk om overvekt som man trenger å lage et kjempeproblem av - er det bedre å kunne kle seg i litt ledig fritidstøy enn i en uniform av typen for lang og for trang. Barn som mobber de som ikke har dyre merkeklær, kan mobbe de som ikke kler uniformen også.

Personlig er jeg som mamma glad for at jeg ikke må ha X uniformssett rene og kanskje nystrøkne (grøss) til enhver tid. Med norsk klima ville det nok bli mange plagg å holde orden på, kanskje yttertøy også - som sikkert ingen vil vise seg med utenom skolen.

Jeg vet ikke om dette oppveier den positive effekten, men jeg tror ikke motepress og mobbing løses så enkelt.

og så slapp vi denne ekstra tiden om morgenen med diskusjoner om hva barna skal ha på seg.

Så ender det opp med at hun selv går i skapet og finner et eller annet upassende antrekk,som hun selv synest er veldig pent...

Men det går jo an å si at det er mamma som bestemmer.

Tror det er noe naivt å tro at det rette stedet å begynne er med klærne. De som mobber har jo behov for å hevde seg, og det behovet vil de ha uansett om de har like klær som "ofrene". Da vil bare finne på andre og om mulig værre ting.

Ja, jeg er enig i at barn er sårbare i skoletiden, og at de ikke har noen mulighet til å "unnslippe". Men det vil jo være veldig trist å måtte holde seg rundt husveggene hele dagen etter skolen også.

Jeg syntes skoleuniform er en god idè fordi det drar fokuset vekk fra klær osv, som mange er opptatt av. Men for å bekjempe mobbing tror jeg ikke det vil ha noen særlig stor effekt.

Helt enig med deg.

Mobbere finner alltid "en grunn" Er det ikke klærne, så er det noe annet.

Forresten så er det vel like mye mobbing utenfor skoletid.

Men for å demme opp mot kjøperess, der mener jeg det skulle ha noe for seg. Og det trengs !

Jeg har en følelse av at verden ikke er så enkel. Jeg mener å ha lest at erfaringer fra f.eks. England viser at det blir _enda_ viktigere å vise fram de kule klærne sine på fritiden. Altså minker ikke mote- og kjøpepresset, men klærne blir mindre brukt, siden de må ha noe annet på skolen.

Man måtte i så fall definere en veldig "avslappet" uniformvariant. Mobbingen dempes neppe av at alle er nødt til å gå i plagg som bare passer til f.eks. høye, slanke barn. Er man litt rund en periode - som et barn godt kan være uten at det er snakk om overvekt som man trenger å lage et kjempeproblem av - er det bedre å kunne kle seg i litt ledig fritidstøy enn i en uniform av typen for lang og for trang. Barn som mobber de som ikke har dyre merkeklær, kan mobbe de som ikke kler uniformen også.

Personlig er jeg som mamma glad for at jeg ikke må ha X uniformssett rene og kanskje nystrøkne (grøss) til enhver tid. Med norsk klima ville det nok bli mange plagg å holde orden på, kanskje yttertøy også - som sikkert ingen vil vise seg med utenom skolen.

Jeg vet ikke om dette oppveier den positive effekten, men jeg tror ikke motepress og mobbing løses så enkelt.

laban og Atene har sagt alt jeg ville si...:-)

Kan bare tilføye at jeg også unner ungene en viss grad av individuelt uttrykk samt estetikk!

Annonse

Gjest Humlepungen

En skoleuniform behøver ikke å være en uniform i den forstand. Men bare at de er likt kledd. Og disse må selvsagt tilpasses slik at overvektige også kan trives i dem. For min del kan uniformen bestå av en dongeribukse/"treningsbukse" og en t skjorte og en genser å bytte mellom. Elevene behøver ikke å se ut som en gjeng fra militæret. Men det er nok bedre om alle er like i klesdrakten.

Du nevnte at motepresset blir værre på fritiden om en har skoleuniform på skolen? Men husk på dette: på fritiden er barn/ungdom sammen med vennene sine. Altså selvvalgte venner, ikke klassekamerater. Da kan de nok være mer seg selv og ikke stresse så mye med klærne. For om du ikke får venner fordi du ikke bruker adidas, ja da er ikke det EKTE venner likevel.

En skoleuniform behøver ikke å være en uniform i den forstand. Men bare at de er likt kledd. Og disse må selvsagt tilpasses slik at overvektige også kan trives i dem. For min del kan uniformen bestå av en dongeribukse/"treningsbukse" og en t skjorte og en genser å bytte mellom. Elevene behøver ikke å se ut som en gjeng fra militæret. Men det er nok bedre om alle er like i klesdrakten.

Du nevnte at motepresset blir værre på fritiden om en har skoleuniform på skolen? Men husk på dette: på fritiden er barn/ungdom sammen med vennene sine. Altså selvvalgte venner, ikke klassekamerater. Da kan de nok være mer seg selv og ikke stresse så mye med klærne. For om du ikke får venner fordi du ikke bruker adidas, ja da er ikke det EKTE venner likevel.

*grøsser*

I perioder synes jeg skoleungdom ser veldig uniformerte ut. Husker dere "sossejakkene"? Finnes sikkert mange flere eksempler.

Hvis alle f.eks.skulle tråkke rundt i genser og dongeri - hva ville da bli viktig? Nettopp, merker... Men sånn er det jo allerede...

Jeg tror ikke det er så selvsagt at disse uniformene ville passe alle fasonger. Men jeg er enig i at det _burde_ være en forutsetning. Det blir uansett litt hypotetisk.

Vedr. fritiden er skolebarn ofte på organiserte fritidsaktiviteter hvor de ikke velger hvem de går sammen med. Så det vil nok alltid finnes arenaer hvor klesvalget blir fokusert.

Men jeg påstår ikke at disse ulempene oppveier fordelene. Jeg påstår bare at det ikke er bare fordeler, og at ikke problemet nødvendigvis løses.

Jeg tror f.eks. ikke at engelske barn går fri for motepress.

Gjest Humlepungen

Barn har en tendens til å synes at orange bukser passer perfekt med lilla genser og rødt hårbånd. Og gjerne støvler sammen med en sommerkjole. Kjenner til den der.

Unger kan være så ufattelig sta. Du skulle hørt jentene jeg er tante til.

;o)

Gjest Humlepungen

*grøsser*

I perioder synes jeg skoleungdom ser veldig uniformerte ut. Husker dere "sossejakkene"? Finnes sikkert mange flere eksempler.

Hvis alle f.eks.skulle tråkke rundt i genser og dongeri - hva ville da bli viktig? Nettopp, merker... Men sånn er det jo allerede...

Jeg tenkte ikke på et spesiellt dongerimerke. Jeg mente noe som var sydd for å være en "uniform". Noe som var lagd for skolen. Det er flere som hadde vært villige til å ta på seg den oppgaven. Og bare en genser med navnet til skolen eller et eller annet. Det overlater jeg til designerne av skole"uniformen"

Tror dette hadde blitt bra jeg:o)

Barn har en tendens til å synes at orange bukser passer perfekt med lilla genser og rødt hårbånd. Og gjerne støvler sammen med en sommerkjole. Kjenner til den der.

Unger kan være så ufattelig sta. Du skulle hørt jentene jeg er tante til.

;o)

Men orange bukser kan da for noen passe perfekt med lilla genser og rødt hårbånd!

Og det kan da være tøft med støvler sammen med en sommerkjole!

Alvorlig talt: la nå ungene være litt kreative!

Gjest Humlepungen

Jeg tror ikke det er så selvsagt at disse uniformene ville passe alle fasonger. Men jeg er enig i at det _burde_ være en forutsetning. Det blir uansett litt hypotetisk.

Vedr. fritiden er skolebarn ofte på organiserte fritidsaktiviteter hvor de ikke velger hvem de går sammen med. Så det vil nok alltid finnes arenaer hvor klesvalget blir fokusert.

Men jeg påstår ikke at disse ulempene oppveier fordelene. Jeg påstår bare at det ikke er bare fordeler, og at ikke problemet nødvendigvis løses.

Jeg tror f.eks. ikke at engelske barn går fri for motepress.

Barn og unge slipper nok ikke helt motepresset. Men på skolen der burde de konsentrere seg om å lære. Ikke gå rundt å skamme seg fordi de ikke har råd til å kjøpe seg merkeklær. Jeg tror ikke at dette vil fjerne all mobbing, selvsagt. Men om det kan bedre seg enkelte steder så er vel det bra?

Og "uniformen" kan gjerne bestå av en slags behagelig treningsbukse for min del. Jeg ser ikke for meg at alle skal gå rundt i stive uniformer med slips og greier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...